Otsikko ehkä antaa väärän kuvan,
tarinaa tulee kolmen päivän ajalta, mutta viimeisellä illalla
Karibialla on tietty painoarvo. Lastausaikatauluun ei juuri luotettu,
mutta niin vain s/y Katariina nousi ajallaan perjantaina illan
viimeisenä veneenä. Nikke lähti Ilkan mukaan auttamaan nostossa ja
Hanna puolestaan meni järkkärin kanssa rannalle dokumentoimaan
toimitusta. Nosto sujui hyvin ja rennosta ilmapiiristä huolimatta
varsin ammattimaisesti – kaverit olivat selvästi tehneet hommaa
ennenkin.
Katariina siis ajettiin laivan kylkeen
ja omien köysien sijaan laivalta heitettiin pari liinaa, joilla vene
kiinnitettiin laivaan. Kone pois päältä ja takastaagi sekä muut
perään menevät nostimet ja barduunat irti. Sitten veneeseen tuli 4
kaveria, jotka kaikki ottivat kengät pois jalasta! Veteen meni
sukeltaja ja nostoliinat asetettiin oikeisiin kohtiin miesten
pitäessä ne paikallaan. Seuraavaksi vene nostettiin meidän
kaikkien ollessa kyydissä! Laivan kannen tasolla poistuttiin
veneestä laivaan ja mentiin katsomaan kun vene asetettiin kannelle.
Veneen alle laitettiin irtopukkeja, jotka hitsattiin kulmista
kanteen. Lisäksi veneestä lähti yhteensä 12 liinaa, jotka
kiristettiin kiinni kanteen. Todella tukevalta tuntui. Lopuksi vielä
kiristettiin takastaagi ja barduunat takaisin. Koko operaatioon meni
ehkä tunti.
|
Baltic 45 satamassa |
|
Rahtilaiva |
|
Katariina kannella |
|
Ilkka, taustalla hitsataan pukinkulmaa kanteen |
Melko tiheästi veneitä oli kannella,
mutta silti tilaa oli hyvin. Painelimme takaisin Calimeralle ja
lähdettiin varaamaan lentoja seuravalle päivälle. Yllätys oli
suuri kun lentoja ei enää saanutkaan mihinkään järkevään
hintaan, pari tuntia aiemmin lentoja oli hyvin tarjolla – piti
tämäkin kokea. Jouduimme siis ottamaan yhdeksi yöksi St Thomasilta
hotellin ja tuplahintaiset lennot Miamiin vasta sunnuntaille. Tämäkin
on mahdollista. Ilta oli pitkällä kun suunnitelman muutokset oli
tehty ja ruokailun suhteen mentiin toiveikkaasti lähiravintolaan,
mutta sielläpä oli keittiö jo sulkenut. Laitettiinkin sitten
veneellä pöperöt ja kello oli jo yli puolenyön kun vihdoin
päästiin nukkumaan.
Aamulla kello herätti klo 6.30.
Pikainen aamupala, loput pakkaukset ja sitten vain viemään venettä.
Vähän klo 8 jälkeen vene nostettiin ihan samalla tavalla kuin
Katariina edellisenä iltana. Veneen pohja tiedettiin
huonokuntoiseksi, mutta lopulta näkkiä ei ollutkaan kovin pahasti,
lähinnä kölissä. Kun aikaa ja mahdollisuus oli niin skrabattiin
samalla pohja näkeistä, eli saadaan vähän lisävauhtia
loppumatkalle. Myös kölin takareunan vekki osoittautui juuri
sellaiseksi kuin se sukeltaessa oli vaikuttaut – helppo korjata ja
ei haittaa menoa yhtään. Useampi tyyppi kävi hipelöimässä
kohtaa ihmeissään. Sukeltaja naureskeli asialle ja sanoi, että
olemme todella onnnellisia jos se on suurin huolemme. Mies kertoi
”hauskoja” tarinoita muiden koheltamisesta veneiden kanssa ja
todellakin - meillä on pienet huolet. Väkeä laivalla oli noin 20
hengen (pääosin filippiiniläis)miehistön lisäksi ehkä 6
Sevenstarin miestä, jotka pääosin vastasivat lastauksesta
vakiporukan tehdessä hitsaukset yms.
|
Noston valmistelu |
|
Tässä vaiheessa noustiin veneestä laivaan |
|
Calimera nousee |
|
Calimera nousee |
|
Kulmarauta hitsattuna |
|
Köli, näkkien jäljet näkyy hyvin |
|
Maestrot vierekkäin |
|
Näkymää kannelta |
|
Maestrot vierekkäin |
|
Kipparikokous lastauksen jälkeen |
|
Laiva osin lastattuna |
|
Rannan asukki |
Palasimme yhtä matkaa Ilkan kanssa
maksamaan satamamaksut ja kilisteltiin lasilliset sataman baarissa
ennen Ilkan lähtöä lentokentälle. Voidaan tässä vaiheessa
todeta, että lastausoperaatio sujui oikein hyvin, porukka oli
ystävällistä, mutta tiedotus on paikoin heikkoa – pienellä
lisäinfouksella ja varmistamisella palvelu olisi ollut todella hyvä.
Toisaalta Crown bay marinan väki oli todella ystävällistä ja
avuliasta – kovan hinnan vastapainona on ensiluokkainen
asiakaspalvelu. Karibian satamistamme täällä oli selkeästi
parhain palvelu kokonaisuutena.
Me suuntasimme lentokentän sijaan
hotellillemme. Hotellimme, Miller Manor, sijaitsi lähellä keskustaa
ja olimme valinneet sen lähinnä sen saamien kehujen perusteella.
Olimme hotellilla pari tuntia etuajassa, mutta saimme heti huoneen ja
pääsimme hyvin ansaituille päikkäreille. Päikkäreiden jälkeen
siirryimme hotellin terassibaariin, jossa oli upeiden maisemien
lisäksi ilmaiset tervetulodrinksut. Oikein mukava ilmapiiri ja
ystävällisesti neuvoivat sopivia ravintoloita. Menimme vielä
huoneemme edustalla olleelle terassille nostamaan omat maljat
viimeisen Karibian illan kunniaksi.
|
Maisemaa hotellilta, keskellä kuvaa kolibri (se musta roiske) |
|
Maisemaa hotellilta |
|
Maisemaa hotellilta - Frenchtown |
|
Viimeiset kuplajuomat Karibialla |
|
Hanna löysi uuden ystävän |
Lopulta hotellilla on niin mukavaa,
että päätimmekin syödä siellä pizzat. Se oli onnistunut
ratkaisu ja tapasimme illalla hotellin muita asukkeja. Kaikki
tuntuivat tietävän ”suomalaiset purjehtijat” ja tarinaa
riittikin puolin ja toisin. Hotellin omistajilla oli useita kissoja
ja pari koiraa, jotka notkuivat terassilla hakemassa rapsutusta, jota
myös saivat. Hotellilla oli tarjolla asiallinen aamupala ja kun
Hanna vielä sai sovittua vielä hieman lisäaikaa huoneen
luovutukseen, saatiin mukavan leppoisa startti päivälle. Hotelli
oli oikein miellyttävä, todella kotoisa ja ystävällinen palvelu.
Ei tämä lisäpäivä lopulta niin haitannut, todellista luksusta
vuoden vene-elämän jälkeen. Sitten siirryttiinkin lounaan kautta
lentokentälle ja lähdettiin Miamiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti