Valmistelut

Ihan suorilta ei tämmöiselle reissulle voinut lähteä, joten monta asiaa piti hoitaa ja varmistaa. Vaikka aikaa paloikin, toi tämä valoa pimeimpään talveen. Toisaalta työtä riittää vielä matkallekin.


Päätöksen tekeminen 
  • Ehkä se tärkein asia. Tätä kypsyteltiin pitkään ja eräänä perjantaina parin neuvoa-antavan jälkeen päätettiin asia. Kun tämä oli tehty niin alkoi todenteolla kaikki muu. Tähän varmaan tyssää useimmalle reissu.

Tietojen hankkiminen + kurssit
  • Tässä suurena apuna oli toki tutut valtamerien ylittäjät sekä monet blogit - erityisesti Talismanin blogi on ollut todella hyödyllinen, sekä venetyypin että kattavan tietosisällön puolesta
  • Jimmy Cornell on myös kirjoittanut pari hyvää opusta aiheesta
  • Kävimme myös erilaisia kursseja mm. Cevni sekä veneilijän pelastautumiskurssi, molemmilla meillä on nyt myös laivuritutkintoja + VHF-käyttöluvat 

Veneen varustelu:
  • Vene oli jo hyvin varusteltu Itämerelle, mutta pidemmälle reissulle hankittiin paljon lisää mm. seuraavia:
    • Pelastuslautta
    • Ankkurivinssi
    • Tehokkaampi ankkuri
    • Uusi isopurje
    • Navtex
    • MOB-hälytin
    • Satelliittipuhelin
    • Spot-lähetin
    • Epirb
    • Tehokkaampi tutkanheijastin
    • Tuuligeneraattori
    • Aurinkopaneelit
    • Bimini
    • Varaplotteri
    • Uusi lämmitin (lähinnä alku- ja loppumatkaa varten) tuuletuksella
    • Kasa pilottikirjoja ja karttoja paperisena ja sähköisenä
    • Uusi akusto 
  • Muutostöitä veneeseen tehtiin myös jonkin verran:
    • Sähkötuotannon varmistaminen ja järjestelmän suunnittelu ja toteutus
    • Maasähköjärjestelmä uusittiin
    • 12v-järjestelmä käytiin läpi ja asennettiin uusi sähkötaulu seurantalaitteineen
    • Ylipäänsä asennettiin paljon laitteita, mikä tarkoitti isoa duunia
    • Muutostöistä tarkemmin täällä
  • Säilytystilan maksimointi:
    • Metsästimme talven sopivia säilytysastioita milloin vedelle, polttoaineelle, ruoalle, tarvikkeille ja vaatteille
    • Runsaan hyllytilan hyödyntämiseen hankimme merihenkisiä kangaskoreja, ylipäänsä veneen jokaisen kolon ja säilytystilan maksimaalinen hyödyntäminen
    • Hankkiuduimme eroon epäkuranteista astioista ja varustimme veneen sopivalla määrällä järkeviä ruokailuvälineitä sekä kattiloita -> tavoitteena tässäkin tehokkuus
  • Turvajärjestelmien suunnittelu ja toteutus
    • Hätäohjausjärjestelmä
    • Kansiturvallisuus
    • Yöpurjehdukset ja toiminta niissä
    • Tekniset järjestelmät
    • Pelastuslautan sijoitus & käyttöönotto
    • Turvallisuusvälineiden sijoittel  
  • Moottorin laaja huolto + kattavasti varaosia
    • Tähän liittyen molemmat olemme vihkiytyneet diesel-moottorin tekniikkaan ja sielunelämään hieman paremmin, joten perustehtävät onnistuu itse
    • Riittävästi perusvaraosia mukaan
  • Veneen kokonaisvaltainen läpikäynti ja laitteiden, rakenteiden että muiden osien toimivuuden varmistus - tämä jatkuu toki säännöllisesti myös matkalla
    • Käytännössä näkyy siinä, että kaikki kestävyydeltään tai toimivuudeltaan epäilyttävä on vaihdettu

Järjestelyt:
  • Monia asioita pitää järjestää ennen lähtöä, tässä joitain:
    • Asunto (myydä/vuokrata/irtisanoa)
    • Auto (myydä/lainata)
    • Duuni (palkatonta vapaata/irtisanoutua)
    • Tavarat (antaa pois/varastoida)
    • Vakuutukset (kattava matkavakuutus + venevakuutus) - näitä ei saa jokaisesta vakuutusyhtiöstä
    • Reittisuunnittelu ja aikataulutus muuta miehistöä varten
    • Kämpän tyhjennys
    • Passien uusiminen
    • Luottokorttien uusiminen/hankkiminen
    • Uudet nettipankkitunnukset
    • Riittävästi käteistä mukaan ja tileille katetta myös odottamattomien kulujen varalle
    • Rokotukset ja lääkkeet
    • Hammaslääkäritarkastukset
    • Kaikkien tärkeiden papereiden hankkiminen ja kopiointi 

Muuta
  • Kaikkea reissulla mahdollisesti hyödyllistä ei kuitenkaan hankittu. Ainakin nämä jäi puuttumaan:
    • Tuulipilotti: ylityksille ehkä paikallaan, mutta ruma, kallis ja vaatisi perään muutoksia
    • Vedentekolaite: ihan kiva, mutta toimintavarmuus/hoito/hinta/tilankäyttö ei innostanut
    • Vara-autopilotti: no, näitä kuulemma hajoaa matkalla, joten saa nähdä pitääkö ostaaa matkalla... Ylityksillä meillä on suurempi miehistö, joten mahdollisuudet käsiohjaukseenkin on silloin paremmat - Hankittiin ja asennettiin Madeiralla
    • Aktiivinen tutkanheijatin: katsottiin, että pari perinteistä riittäisi, mutta sittenhän sen näkee - eipä aktiivisestakaan ole iloa, jos naapuri ei pidä tutkaa päällä
    • Vesigeneraattori: tuottaisi hyvin virtaa ylityksillä, mutta muuten ehkä ei. Parhaimmat mallit hintavia, mutta myös tuottavia.
    • Tutka: tämän olisi voinut hankkia, mutta lopulta katsoimme, ettei ehkä olisi niin paljoa käyttöä, meillä on kuitenkin AIS, jolla pärjää jo jonkin verran. Matkalla nähdään osuiko arvio oikeaan. Toisaalta plotterimme tukevat tutkaa, joten jälkiasennus on myös mahdollinen.
    • Lisätankit: suunnittelimme lisätankkien asennusta keulan säilytystiloihin/vaatekaappien pohjalle sekä perään toisen sängyn alle, mutta se osoittautui hyvin haasteelliseksi ja verrattain pieneksi lisätankiksi, jolloin tyydyimme irtokanistereihin. Niitä mahtuu helposti yli 200 litraa näppärästi saataville, jolloin lisätankeille ei ole tarvetta.

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti