Scheveningeniin lähdettiin jo klo 7 jälkeen kun oli pyydetty VHF:llä Port Controlilta lupa poistua. Lupaavasti alkanut matka tyssäsi jo isompaan satama-altaaseen kun liikennevalot näyttivät punaista. Ei auttanut kuin odottaa. Tätä kesti kunnes sisään ajoi isompi laiva. Sitten valot muuttuivat vihreäksi ja taas mentiin.
Oltiin laskettu virran olevan liki koko matkan myötäinen ja niin oikeastaan olikin. Aivan alkua lukuunottamatta. Välillä tuuli niin, että saatiin purjeisiinkin vetoa, mutta vain hetkittäin. Matkalla havaittiin, että vasta-aallokko ja suistoalueen epämääräiset virtaukset hidastivat etenemistämme niin, että pelin alkupuoli jäänee näkemättä. Toisaalta toiselle puoliajalle pitäisi ehtiä.
Rotterdamin edustalla VHF:llä ilmoitus laivaväylän ylittämisestä. Viimeksi ei tarvinut ylimääräisiä toimenpiteitä, mutta nyt trafiikkia oi enemmän ja vartin aikana samasta kohdasta meni 3 laivaa sisään ja 3 ulos. Viimeinen ulos tullut rahtilaiva tuli tietenkin törmäyskurssille ja niinpä höllättiin tahtia ja laiva meni editsemme. Muuta ihmeempää ei ollut. Hieman yllätti, että liikenteenohjaus ei ottanut meihin yhteyttä asiasta vaan pääsimme tulkitsemaan asian ihan itse AIS:n avustuksella.
Schevenigenin sisääntulossakin pitää VHF:llä pyytää lupa ja nyt lupa tuli heti. Oltiin jo kauempaa ihmetelty maalta noussutta savua ja syy selvisi satamassa: erästä laivaa sammutettiin ja välillä vielä nousi savua. Sisällä huvivenepuolella ei ollut samaa ryysistä kuin viimeksi, mutta toisen veneen kylkeen piti silti mennä. Naapuriveneen holskit olivat kovasti tohkeissaan kysellessään reissustamme, mutta pääsimme kohteliaasti irtautumaan pelin ääreen.
Lähin pikkukuppila oli tupaten täynnä (oranssia), mutta näimme ensimmäisen puolikkaan lopun. Sitten seuraavaan ravintolaan, jossa irtosi istumapaikatkin. Väki eläytyi taas peliin ja oranssi oli hallitseva väri. Riemu oli melkoinen kun Hollanti teki maalin ja vielä toisenkin. Taas näkyi ja kuului menestys kaduilla. Yksi purjevenekin oli juhlaliputuksessa, joskin viestilippujen sijaan käytössä oli oranssit viirit.
Pelin jälkeen käytiin katsomassa läheinen Aldi suljetuksi, joten palattiin veneelle. Naapuri ilmoitti lähtevänsä joskus kahdeksan jälkeen. Tämä tarkoitti taas suht aikaista herätystä, vaikka matka ei pitkä olekaan. Satama on hieman ylihintainen, sillä hinta (27eur) ei vielä takaa laituripaikkaa tai edes sähköä. Myös lähtö on yleensä aikainen. Satamakonttori menee melko aikaisin kiinni, jolloin maksua ei voi suorittaa. Portti puolestaan toimii koodein, joita ilman ei pääse takaisin laiturille... Puolet porukasta jättääkin satamamaksun maksamatta omasta tahdostaan tai pakottavien olosuhteiden takia.
Aamulla lähdettiin sovitusti klo 8 jälkeen. Meillä oli vastavirta, mutta se kääntyi myötäiseksi ja sitten olimmekin IJmuidenissa. Ajateltiin jatkaa tylsän IJmuidenin sataman sijaan lähemmäs Amsterdamia, joten ei muuta kuin pienveneiden sulkuun. Sulussa oli punaiset valot päällekäin tarkoittaen, ettei sulku ole käytössä. Viime vuonna opittiin tämän tarkoittavan myös lounastaukoa, joten otettiin vhf:llä yhteys sulunpitäjään. Tämä veikko kertoi pienvenesulun menneen juuri rikki ja se ei toimi. Sen sijaan meidän tulisikin mennä viereiseen keskisulkuun, joka voidaan avata normaalisti.
Mentiin keskisulkuun ja odoteltiin vihreää hyvä hetki. Kun mitään ei tapahtunut yli varttiin niin taas VHF:llä yhteys sulunpitäjään. Hän kysyi missä oltiin ja lupaili sulun avautuvan pian. Nyt sulkuun kuitenkin ajoi sisään toiselta puolen purjeveneitä. Kaikki sujui normaalisti kunnes yht'äkkiä ensin yksi purjeveneistä kääntyi sivuttain ja perään vielä toinenkin! Todella epätavallista. Hetken päästä vielä kolmas venekin oli sivuttain. Kaksi venettä saatiin oikaistua aika nopeasti, mutta kolmannen kanssa oli jotain häikkää. VHF:ssä karjuttiin jotain hollanniksi, mutta tarkempi tulkinta ei onnistunut.
Ihmeteltiin tilannetta ja sulutuksen kestoa. Nyt jonoon tuli jo pari isompaa proomua ja mietittiin mahdutaanko edes kaikki samaan sulutukseen. Sitten VHF:ssä puhuttiin hollannin sijaan englantia ja kutsuttiin "englantia puhunutta purjevenettä keskisululla". Vastattiin ja sulunpitäjä kertoi, ettemme pääsekään sulusta. Kuulemma pienvenesulku on rikki ja keskisulussa oli sattunut vahinko(ja), jonka vuoksi pienveneitä ei turvallisuussyistä oteta sulkuun enää lainkaan. Eikä mitään tietoa koska tilanne korjaantuu. Kovasti pahoitteli tilannetta.
Ei auttanut parkua, jos ei ole turvallista niin ei ole. Huonoa onnea, että pienvenesulku meni juuri nyt rikki, mutta ehkä onnea, ettemme itse olleet tuossa epäonnisessa sulutuksessa. Menimme viereiseen IJmuidenin tyhjähköön satamaan. Ei auta kuin odottaa ja kysyä seuraavana aamuna VHF:llä, jos tilanne olisi korjaantunut. Väylä Amsterdamista Pohjanmerelle on todella suosittu, joten joku ratkaisu sulutukseen pitää löytyä pian tai veneitä kertyy jonoksi ja tukkii alueen. Jäädään katsomaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti