Guernsey – Roscoff
Shortly in English: We really liked Guernsey, the harbor was excellent, people friendly and the island itself is very beautiful. The engine got fixed and even though we would have liked to stay in Guernsey a bit longer, we were anxious to get to Brest and the forecasts promised proper weather to get there. However, as the topic suggests, we did not get to Brest. During the night there was not enough wind for sailing so we used engine which suddenly without any warning just died after few hours. We decided to sail to Roscoff which seemed to be a harbour you can enter without engine just with sails. Unfortunately there were very strong currents in the harbour and only with the help of some rubber boats we landed unharmed. We got some help in Roscoff but the guy who "fixed" the engine made almost more harm than good. However the engine was running again and we prepared to sail to Brest for the third time...
Vaikka päädyimme Guernseyyn
vahingossa, ei tämä vahinko meitä harmittanut, sillä pidimme
Guernseystä todella paljon ja voimme suositella sitä lämpimästi. Beaucetten satama ei ollut edullisin, mutta
ehdottomasti hintansa arvoinen sekä fasiliteettien että palvelun
osalta. Kaikki tapaamamme ihmiset olivat todella ystävällisiä ja
puhuivat englantia mikä oli suuri helpotus Ranskassa viettyjen
päivien jälkeen. Guernseyn saari on todella kaunis ja hyvin
hoidettu, rantoja kiertää pienet kävelytiet ja noin kilometrin
päästä satamasta löytyi hieno uimaranta. Paikallista valuuttaa
meiltä ei löytynyt, mutta kortilla maksaminen onnistui joka
paikassa paitsi uimarannan pienessä kahvilassa jonka omistaja
pahoitteli asiaa ja selitti että se oli liian kallista pienelle
bisnekselle. Sataman lähettyviltä löytyi pienen pieni kauppa josta
saimme salaattitarpeet yms. eväät sekä tietenkin jätskit.
Elintarvikkeet ja ravintolat olivat hintavia, mutta diesel ja
mekaanikon palvelut olivat edullisia. Jopa niin edullisia, että
tapaamamme naapurisaarelaiset Jerseyltä tulivat teettämään
moottorihuollon Guernseyn puolelle.
Guernseyn maisemia |
Rantaelämää Guernseyllä |
Mekaanikon avustuksella selvisi että
aiemmat omistajat olivat ”korjanneet” moottoria, ja liitin jolla
merivesiletku oli kiinni lämmönvaihtimessa ei ollut alkuperäinen
eikä oikein tarkoitukseen sopiva, ja nyt se oli sitten irronnut.
Guernseyltä ei löytynyt oikeaa varaosaa vaan se olisi pitänyt
tilata mantereelta. Niinpä sitten mekaanikko sorvasi meille itse
palasen jolla letku saatiin kiinni. Näillä eväin moottori saatiin
toimintakuntoon, mutta sieltä tihkui edelleen hieman vettä.
Mekaanikko kehotti tarkkailemaan tilannetta ja hankkimaan Volvolta
oikea liitin sekä uusi putkenpää.
Vaikka olisimme viihtyneet Guernseyllä
pidempäänkin, sopiva sääikkuna Brestin suuntaan aukesi luvaten
heikkoa myötätuulta yöksi ja lupaus voimistuvasta tuulesta
seuraavalle päivälle. Lähdimme yötä vasten liikkelle
tarkoituksenamme saapua Brestiin seuraavaksi illaksi. Kaikki sujui
aluksi hyvin: moottori surrasi tasaisesti, kuu valaisi menoa ja
delfiinit tulivat pitämään seuraa yövahdille. Kuten otsikosta
kuitenkin jo lienee selvinnyt, emme päässeet Brestiin tälläkään
kertaa. Neljän aikaan juuri vahdinvaihdon aikaan ilman mitään
varoitusta moottori sammui. Eikä lähtenyt käyntiin enää
uudestaan. Jouduimme jälleen turvautumaan purjeisiin. Tuuli vain oli
niin heikkoa että lilluimme eteenpäin parin solmun vauhdilla.
Päivän valjettua tuuli onneksi hieman yltyi ja pääsimme ihan
eteenpäinkin. Teimme kaikki mahdolliset tuntemamme temput moottorin
elvyttämiseksi: Suodattimet vaihdettiin, letkut puhalleltiin
puhtaiksi jne. Tässä vaiheessa kuitenkin ilmausruuvia oli rämpätty
niin paljon että siitä mureni kierteet käsiin ja aukosta pääsi
pulppuamaan dieseliä. Kone oli siis poissa pelistä ja jälleen
jouduimme kehittämään varasuunnitelman sillä Brestiin meillä ei
näillä tuulilla ollut asiaa etenkin kun välissä vielä olisi
Chenal du fourin kapeikko mistä on tärkeää mennä läpi oikeaan
aikaan virtausten takia. Roscoffin satama oli tuuleen nähden
sopivassa suunnassa ja näytti karttojen mukaan siltä että sinne
pääsee purjeilla.
Iltapäivällä olimme jo Roscoffin
edustalla. Tiesimme että satamassa olisi virtauksia ja paras aika
saapua olisi ylävedellä mutta tuuli heikkeni ja virtakin kääntyisi
parin tunnin sisällä vastaiseksi joten emme uskaltaneet jäädä
odottelemaan vaan suuntasimme satamaan. Yritimme ottaa yhteyttä
satamaan sekä VHF:llä että kännykällä, mutta tuloksetta. Niinpä
lähestyimme jännityksen vallassa satamaa. Juuri ennen sataman
aukkoa ohitsemme oli menossa seurue kumiveneellä ja pyysimme heiltä
apua. Viritellessämme köysiä saapui paikalle sataman
henkilökuntaakin kumiveneellä. Meillä oli siis apunamme kaksi
kumivenettä ja onneksi olikin, sillä satamassa virta yllättäen
koveni ja nappasi Calimeran mukaansa. Ajauduimme 4 solmun vauhdilla
ohjauskyvyttöminä kohti laiturin päätypaikalla olevan
saksalaisveneen perää, mutta onneksi ensiksi apuun saapunut
kumivene sai tuupattua meidät viime hetkellä sen verran sivulle
ettemme osuneet. Samainen kumivene toimi myös bufferina seuraavaa
laituria vasten ja saivat annettua köyden laiturilla olevalle
miehelle, joka kiinnitti sen nopeasti ja virta hoitikin loput.
Calimera saatiin siis lopulta vahingoittumatta laituriin tuon
kumiveneen ansiosta. Sataman kumiveneestä ei juuri apua ollut,
kaveri lähinnä keskittyi moittimaan meitä kun emme olleet ottaneet
etukäteen yhteyttä VHF:llä. Olimmehan me ottaneet, mutta kukaan ei
vastannut...
Tässä vaiheessa olimme niin kypsiä
moottoriongelmiimme että olimme valmiita vaihtamaan koneen. Sataman
henkilökunta soittikin paikalle apua joka saapui jo samana iltana.
Valitettavasti kielimuuri oli läpäisemätön ja paikalle saapunut
mies ei lainkaan ymmärtänyt mistä oli kyse vaan avasi vain
moottorikopan ja ryhtyi rämppäämään moottoriamme. Hän nappasi
pumpun mukaansa höpisi jotain ja lähti. Seuraavana päivänäkään
ei miestä kuulunut joten satamakonttorin henkilökunta sai soitella
häneen peräänsä ja saimme tiedon että mies tulisi seuraavana
aamuna. Noh, hän tuli seuraavana päivänä apupojan kanssa, jätti
työkalut veneelle ja lähti lounaalle. Parin tunnin kuluttua
sankarit saapuivat taas paikalle ja alkoivat töihin. En jaksa edes
selittää mitä sankarit sähelsivät, saivat aikaan melkein enemmän
vahinkoa kuin hyötyä, mutta lopputuloksena meillä oli kone joka
kävi (ja mm. vuotava dieselletku), ja tämä riitti tähän hätään,
halusimme vain äkkiä päästä pois Roscoffista Brestiin, missä
pitäisi olla paremmat mahdollisuudet moottorin huoltoon/vaihtoon.
Kaverit veloittivat käsittämättömän ylihinnan operaatiosta,
mutta milläs pistät vastaan kun yhteistä kieltä ei ollut.
Roscoffista ei ole paljon sanottavaa.
Satama oli kyllä suojainen tuulilta, mutta muutamat tunnit ennen
ylävettä virtaus satamassa on todella kova eikä sinne kannata
silloin mennä edes toimivalla moottorilla. Satama on uudehko mutta
keskeneräinen, suihkutkin ovat mallia parakki. Moottorihuolien takia
energiamme ei riittänyt itse kaupunkiin tutustumiseen vaan valmistauduimme lähtemään kohti Brestiä kolmatta kertaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti