Seuraavana päivänä saimme seuraksi
delffiineitä sekä pallopäävalaita. Teimme myös havainnon
aamuhämärässä jostain isommasta valaasta, mutta laji ja
todellinen koko jäi epäselväksi. Aurinko paistoi ja päivä oli
lämmin. Seuraava yö puolestaan oli kuiva ja jopa lämmin – täysin
erilainen kuin ensimmäinen. Yöllä teimme hauskan havainnon:
vedessä oli jotain fluorosoivaa levää, jolloin veneen ympärillä
uineet delffiinit näyttivät kuin valaistuilta ohjuksilta vedessä
ja niitä sinkoili joka puolella veneen edestä, takaa ja ali.
Nakit ja muusi, evästä Biskajalla |
Salamatkustaja yli 100nm päässä lähimmästä rannasta |
Auringonlasku |
Tuuli voimistui odotetusti ja aallotkin
kasvoivat, mutta vastasimme tähän reivaamalla hieman genuaa,
jolloin meno pysyi rauhallisena ja vauhti oli silti kohtuullista.
Jossain välissä alkuiltaa teimme varman havainnon maasta ja sitten
alkoikin näkyä muita aluksia, lähinnä rahtilaivoja ja joku
kalastusalus. La Corunan lahdella tuuli sitten alkoi heiketä ja
viimeiset mailit ajettiin koneella, kunnes pääsimme satamaan klo 3.
Biskaja oli nyt ylitetty! Matkaa kertyi reilut 350 mailia ja aikaa meni 58h, eli keskinopeus oli vähän yli 6 solmua - aika hyvin.
La Corunan satama (Marina La Coruna)
oli hämmentävän tyhjä ja ihmettelimme sitä aluksi. Yöllä
bongasin satamasta myös s/y Homelessin, jotka kuitenkin jo jatkoivat
matkaa aikaisin samana aamuna. Seuraavana aamuna tunnistettiin
naapurilaiturista Kalervojen Marisol, mutta muita suomalaisia ei
ollutkaan. Kiersimme hieman kaupungilla ensimmäisenä iltana ja
löysimme vahingossa yhdistetyn liha/juustokaupan sekä ravintolan.
Täällä saimme palvelua englanniksi ja päädyimmekin maistelemaan
vadillisen paikallisia kinkkuja sekä juustoja. Ei ollut lainkaan
paha rasti.
Meillä on tarkoitus viettää La
Corunassa pari päivää ja jatkaa sitten etelään Camarinakseen.
Haluamme myös kokeilla täällä jossain ankkuripaikkoja.
Muutamia huomioita ylityksestä:
- keli oli aika hyvä ja aallokko maltillinen, korkeaa aallokkoa ei huomaa kuin vasta matalammassa vedessä, missä aallonpituus laskee
- yöt olivat yllättävän kirkkaita ja pilvettömiä, ensimmäisen yön jälkeen myös kuivia
- valaat eivät jääneet kiertämään veneen ympärille vaan ohittivat veneen
- delffiineitä oli paljon ja vähän väliä temppuilemassa veneen ympärillä
- merellä oli Espanjan rannikon lähettyvillä enemmän roinaa, mutta ei mitenkään paljon
- kone toimi täydellisesti, vaikka sille tuli arvatenkin historian pisin yhtäjaksoinen käyttö
- eväitä jäi paljon yli, mutta hyvä niin
La Corunassa, taustalla Marisol
Uimakisa alkaa
Pientä purtavaa paikallisessa - toimi!
La Corunan aallonmurtajan maamerkki - se on oikeasti talo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti