Roscoffissa vielä tarkistimme
diesel-tankin tilanteen. Avasimme huoltoluukun ja taskulampulla
tähyilimme tilannetta. Pientä töhköä näkyi hieman, mutta ei
mitään hälyttävää niiltä osilta minne taskulampun valo ylsi.
Imaisimme öljypumpulla näkyvät töhköt pois pulloon, mutta pois
imetty diesel vaikutti kuitenkin ihan kunnolliselta. Lopuksi päätimme
vielä käsikopelolla ohjata letkun imupään sinne osaan tankkia,
mistä lähtee letkut koneelle ja aloimme pumpata. Täältähän
löytyi varsinainen päävoitto: mustaa töhköä saatiin ulos parin
pullon täydeltä, ja tässä taisi olla ainakin osa syyllinen
moottoriongelmiimme.
Jokaisessa pullossa Dieseliä tankista, kirkastui muutaman litran jälkeen selvästi |
Lähdimme Roscoffista kohti Brestiä,
kolmas yritys päästä Brestiin siis kaikkiaan. Katsoimme, että
meidän tarvisi lähteä aamulla hetki koneen avittamina, kunnes
saisimme hyvin sivutuulen ja myöhemmin myötätuulen Chenal du
fourin kapeikkoon, missä ajoitus on tärkeä virtojen takia . No,
pian satamasta poistumisen jälkeen vasta-aallokko sekä -tuuli oli
jo aika kovaa, mutta tätä kesti vain hetken kunnes saimme paremman
kulman ja saimme purjeet auki ja koneen pois päältä. Tässä
mennessä olikin varsin mukavaa – tuuli oli riittävä, vauhti hyvä
ja kelikin aurinkoinen. Aikataulullisesti etenimme ihan hyvin ja
iltapäivällä saimme seuraa ensin pyöriäisistä ja sitten
delffiineistä, joita riittikin. Katsotaan jos saadaan joku video
ladattua.
Iltapäivällä hyvin edennyt matka
kuitenkin hidastui merkittävästi vastavirrasta ja tuulen
heikentymisestä johtuen, joten päädyimmekin Chenal du fouriin
hieman arvioitua myöhemmin, mutta hyvin myötäiseen virtaan
kuitenkin, vastaiseen sitä ei kannata yrittää. Huonoa tässä oli
se, että alkoi jo hämärtää ja matkaa Camaretinkin satamaan oli
vielä melkoisesti. Väylä oli kuitenkin kohtuullisen hyvin
valaistu, eli merimerkeissä oli vilkkuvalot. Kello taisi olla 23 kun
mietimme menemmekö Camaretin satamaan (silloin noin 7 mailin päässä)
vaiko Brestiin (noin 15 mailin päässä). Koska rantautuminen tulisi
olemaan pimeässä, päätimme mennä suurempaan ja mahdollisesti
paremmin valaistuun Brestiin.
Aikamme vielä menimme purjeilla kunnes
noin 5 mailia ennen Brestiä olevassa kapeassa salmessa alkoi
vastavirta voittaa purjeiden tehon heikossa tuulessa ja katsoimme
paremmaksi jatkaa loppumatka koneella. Starttasimme koneen, mutta
sehän ei käynnistynytkään. Hyvin aamulla toiminut kone oli taas
sökö. No, muutamalla pidemmällä starttausyrityksellä saimme
koneen käyntiin, mutta kierroksia se ei antanut vanhaan malliin.
Tärkeintä oli kuitenkin se, että saimme pikaisesti laitettua
vaihteen päälle ja pääsimme etenemään salmessa pois matalikon
läheisyydestä.
Ajomatka ei ollut pitkä, mutta se
tuntui pitkältä kun aina muutaman minuutin välein kone pudotti
kierroksia ja uhkasi sammua, kunnes lisäkaasulla nosti taas
kierrokset. Toivoimme luonnollisesti sen jaksavan vielä Brestiin
asti. Tässä vaiheessa myös päätimme, että menemme Brestin
lähempään satamaan, joka vaikutti tilavalta ja jonne rantautuminen
onnistuisi mahdollisesti myös purjein. Pääsimme kuin pääsimmekin
satamaan ja pikaisella päätöksellä menimme helpolle
kylkikiinnityspaikalle ja saimme köydet kiinni klo 2.00 yöllä.
Plussaa oli se, että nyt olimme jo Brestissä, josta a) saa
todennäköisemmin paremmin apua moottoriongelmiin ja b) pääsee
suoraan Biskajalle ja Espanjaan.
Aamulla kävin korjaamassa köysiä
paremmin ja huomasin suomalaisen Pantheran olevan vastapäätä
tankkauslaiturilla. Heillä oli jo suunta Biskajan yli ja heidän
perässään lähti myös ahvenanmaalainen Colomba. Päivällä
avasimme konekopan ja ihmettelimme vikaa kunnes katsoimme Roscoffin
”korjaajien” räpeltämää letkua: se valui dieseliä ja siinä
oli halkeama. 400€:n korjaus ei ollut kovinkaan kummoinen vaan
veijarit saivat aikaan melkeinpä enemmän vahinkoa kuin hyötyä ja
suolaiseen hintaan. Aiemmat korjaajat ovat olleet sekä halvempia
että parempia.
Selvitimme päivällä satamassa
mahdollisuutta korjaukselle ja koska kukaan ei samana päivänä
päässyt paikalle niin lähdimme taksilla Brestin toisen sataman
luo, jossa sijaitsevat käytännössä alueen kaikki venetarvike ja
-huoltoliikkeet. Kaappasimme vielä veneeltä matkaan vuotavan letkun
ja painelimme Pantherankin suosittelemaan huoltoliikkeeseen Brest
Marine Serviceen. Siellä paikan isäntä otti letkun vastaan ja
lupasi korjata tunnin sisään. Tällä aikaa kiertelimme alueen muut
venetarvikeliikkeet, joita oli useampi ja eräässä varsinkin hyvä
ja laaja valikoima vaikka mitä. Tunnin päästä marssimme
liikkeeseen takaisin ja kas – saimme uuden letkun ja hinta oli
peräti 10 euroa.
Samassa liikkeessä oli myös uusia
moottoreita kaupan ja kerroimme tarkemmin tilanteestamme ja päädyimme
siihen, että veneeseemme sopisi parhaiten uusi Betan
Kubota-pohjainen moottori. Paikan pitäjä antoi esitteet ja
alustavan hinta-arvion, joka oli varsin kohtuullinen, mutta
todellinen yllätys oli aikataulu: koko homma onnistuisi viikossa.
Päätimmekin, että siirrämme veneen tähän Brestin toiseen
satamaan ja katsotaan sitten mitä tehdään ja samalla vielä
voidaan varmistaa, että kone mahtuu samaan tilaan.
Veneellä odotti pienoinen yllätys,
sillä irroitetun polttoaineletkun päästä olikin valunut
melkoisesti dieseliä pilssiin, tarkalleen noin 30 litraa, jotka
sitten imettiin öljynvaihtopumpulla kanistereihin ja
keräyspisteeseen. Lopuksi saimme myös öljynvaihtopumpun rikki,
joten tappioitta ei selvitty nytkään. No, letku kiinni, ilmaus ja
kokeilemaan starttia. Kone käynnistyikin heti ja vaihdettiin yöksi
parempaan aisapaikkaan. Illalla ravintolassa kieputtelimme
moottoriesitettä ja Volvon vanhaa esitettä – uusi kone on hieman
Volvoa pienempi, mutta modernimpi ja todennäköisesti luotettavampi.
Teimme päätöksen – vaihdetaan kone.
Seuraavana aamuna ajelimme koneella
Brestin toiseen satamaan (Moulin Blanc) ja marssimme samantien
huoltoliikkeeseen. Omistaja lupasi tulla veneellemme tunnin kulutta
katsomaan mitat, mutta kun häntä ei kuulunut niin kävimme
iltapäivällä kysymässä tilannetta. Omistajan vaimo ei ollutkaan
saapunut liikkeeseen, joten hän ei ollut päässyt lähtemään,
mutta tulisi pian veneellemme. Veijari tulikin pian veneelle ja
konetilaa tutkittuaan tuli siihen tulokseen, että uusi moottori
mahtuu ja hän voisi jopa hyvittää hieman vanhasta koneesta.
Kaikki vaikutti varsin hyvältä kunnes
tiedustelin tarkemmin aikataulua, sillä vene pitäisi nostaa
asennuksessa uutta suurempaa jäähdytysveden läpivientiä varten.
Tällöin tilanne kääntyikin: kuulemma uutta moottoria joutuu
odottamaan 2-3 viikkoa ja sitten voidaan asentaa – koneita ei ollut
Ranskassa varastossa yhtään ja maahantuojalla kaikki on lomalla
koko elokuun. Tämähän ei sopinut tietenkään meille vaan
keskustelimme tilanteen kiireellisyydestä hetken ja mies lähti
selvittelemään josko jostain löytyisi nopeammin konetta. Lähdimme
myös itse metsästämään alueelta uutta moottoria (lähinnä
Kubota-pohjaista tietäen sen sopivan), mutta kukaan ei pystynyt
toimittamaan ja asentamaan konetta järkevässä ajassa.
Päätimme silloin, että hyödynnämme
keli-ikkunan ja lähdemme Biskajalle toivoen Espanjassa parempaa
onnea. Kävin vielä illalla kaikki edellisen kuukauden aikana
kosketut liitokset läpi ja vaihdoin suodattimet, jolloin kävi ilmi,
että polttoaineen karkeasuodattimesta puuttui yksi o-rengas. Jossain
välissä suodattimien vaihtorumbassa se oli jäänyt pois. Ilmasin
koneen ja se käynnistyi mukavasti. Hankimme riittävästi evästä
mukaan ja lähdimme Camaretiin, jotta olisimme seuraavana päivänä
paremmassa paikassa lähtöä varten ja saisimme myös kokeilla
hieman konetta. Kone toimi hyvin ja rantauduimme Camaretin satamaan
hieman klo 22 jälkeen.
Aurinko laskee Chenal du fourissa - taustalla siis Biskaja |
Panthera Brestissä lähdössä Biskajalle |
Näinkin pienellä kipolla päsrjää - ruotsalainen näkemys valtamerialuksesta |
Calimera Brestissä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti