Muroksesta suuntasimme kohti San
Vicenteä, sillä se sijaitsee mukavasti Muroksen ja Baionan
puolimatkassa.
San Vicentestä jäi hieman
kahtiajakoinen fiilis. Toisaalta siellä oli tunnelmalliset rannat,
hieno, pitkä puusta tehty kävelyreitti pitkin rantaa ja maisemat
olivat todella upeat. Toisaalta sataman hinta/laatu-suhde oli huono,
kulahtaneet fasiliteetit (mm. osa sähköpistoketolpista oli
kaatuneina), mutta hinta oli Corunan tasoa ja joka ranta oli täynnä
espanjalaisia turisteja. Ankkuroituminen olisi ollut parempi
vaihtoehto, mutta tuuli oli melko kova ja Reedsin mukaan hinnan olisi
pitänyt olla huomattavasti edullisempi. Saimme myös sataman
viimeisen mahdollisen paikan.
|
San Vicenten rantoja, satama taustalla |
|
San Vicenten rantabulevardin maisemia |
|
San Vicenten rantabulevardin maisemia |
San Vicentestä pääsee Baionaan
mukavaa maisemareittiä lähes suoraan etelään suunnaten. Reitti
kulkee Vigon lahden saarten ja mantereen välistä, ja tarjoaa
todella upeita maisemia. Harmi että useimmmille saarille tarvitsee
erillisen luvan, muuten houkutus jäädä ankkuriin Isla de
Cies-nimisen saariryhmän edustalle olisi ollut kova. En laita kuvia
tästä, sillä ne eivät tuo oikeutusta sille miltä maisemat
oikeasti näyttävät tällä alueella.
Aikaisen lähdön ansiosta saavuimme
Baionaan mukavasti jo kahden maissa. Baionan kahdesta satamasta
valitsimme Monte Real Club de Yatesin ihan jo siitäkin syystä, että
olimme tilanneet sinne varaosia moottoriimme tavoitteena saada kone
vuotamattomaan kuntoon. Baionan satamassa oli yllättävän paljon
tilaa saapuessamme, mutta kukaan ei tullut näyttämään meille
mihin voisimme parkkeerata veneen, vaikka olimme 10 min aikaisemmin
olleet satamaan yhteydessä VHF:llä. Valitsimmekin itse aisapaikan,
jonka molemmilla puolilla oli ulkomaisia veneitä. Kun vene oli jo
kiinnitetty, paikalle pyöräili henkilökuntaa joka sanoi, että
paikka on vapaa ja saamme jääädä siihen.
|
Baiona by night |
|
Sataman molemmilla puolilla on suositut uimarannat |
Satamakonttorissa selvisi syy miksi
satama oli niin tyhjä: edellisenä päivänä oli juuri päättynyt
regatta. Sieltä saimme myös moottoriin tilaamamme varaosat, joista
tärkein valitettavasti osoittautui vääräksi. Ei sitten auttanut
muu kuin lähettää takaisin väärä osa ja tilata uusi Nazareen,
eli noin viikon päästä pitäisi olla siellä. Aikataulu muodostuu
kuin itsestään...
Baionan lähettyviltä löytyi myös
Baitra-niminen liike, josta sai mm. varaosia pilssipumppuumme, joka
oli oikutellut Biskajalta saakka (no, todellisuudessa viaksi
paljastui ylimääräinen esine pumpussa mutta onpahan varaosat).
Baionan satamalla on jatkuvaa bisnestä Baitran kanssa, joten saimme
osan toimitettuna satamakonttoriin heti tilauspäivänä. Muutenkin
sataman palvelut olivat hyvät, joskin netti toimi vain toimiston
kohdalla. Satama sijaitsee aivan Baionan vanhan linnoituksen
juurella, joten sataman ympäristö on varsin upea. Suuruutensa
päivinä satama klubeineen on varmasti ollut ykkösluokkaa, mutta
fasiliteetit ovat nykymittapuulla ehkä hieman kulahtaneet. Suuruuden
päivistä muistuttaa hienot autot ja veneet klubilla, mm. melkein
Calimeraa vastapäätä oli vaatimaton 100-jalkainen purjevene.
Baionassa metsästimme varaosia
kumiveneen moottoriin (kyllä, sekin oikuttelee...), herkuttelimme
(menu del dia-konseptilla sai monessa paikassa 3 ruokalajin lounaan
10 eurolla, ja eräässä paikassa sai varsin hyvän 5 ruokalajin
illallisen 30 eurolla), kiersimme nähtävyyksiä ja hamstrasimme
mukaan Galicialaisia herkkuja, mm. Nasu muutti veneeseen.
|
Muotiblogikuva: Niklaksen uusi laukku! |
|
Lähikuva ihanuudesta |
Baionasta löytyy mm. Kolumbuksen retkien Pinta-laivan replika, kuulema täysin alkuperäistä vastaavassa koossa. Oli aika pieni! Toki isompi kuin Calimera, mutta Calimerassa on miehistöäkin aika paljon vähemmän...
|
Pinta replika |
|
Pintan pentteri oli aika karu |
Baionassa saimme jälleen ihmetellä
sammutuslentokoneiden työskentelyä. Galiciassa nimittäin palaa
joka paikassa. Jo Corunassa näimme ensimmäisten maastopalojen
savut, ja paloja on sitten näkynytkin joka paikassa. Sammutustöissä
käytetään lentokoneita, jotka käyvät kauhomassa vettä merestä,
ja koska avoimella Atlantilla aallot ovat tyynelläkin säällä
merkittäviä, lentokoneet hakevat vettä lahdista. Jo
Camarinaksessa hieman pelotti, että lentokoneet ajavat vielä jonkun
veneen päälle (Homeless toki seurasi läheltä, että lentokoneet
eivät tähtää purjeveneisiin...), mutta tiheään asutussa ja
liikennöidyssä Baionan lahdessa vauhdista vettä kauhovat
lentokoneet olivat todella absurdi näky!
|
Lentokone kauhoo vettä (kuva Camarinaksesta) |
|
Kone kauhaisee sammutusvettä Baionan lahdelta |
|
Kone suuntaamassa kohti paloa |
Baionan lämpimissä
keleissä viihdyimme kolme yötä, ja sitten olikin aika sanoa adios
Espanjalle. Galicia oli erittäin positiivinen kokemus ja
mielenkiintoisia satamia ja ankkurilahtia olisi riittänyt
tutkittavaksi usean viikon ajaksi, mutta matka on vasta
alkuvaiheessa, joten kiinnostavia kohteita löytynee jatkossakin.
Ensimmäinen satamammme Portugalissa,
Povo de Varzim, on toistaiseksi ollut positiivinen yllätys: vastoin
ennakko-odotuksia paperinpyörittelyt saapuessa menivät
kivuttomammin kuin monessa Espanjan satamassa, palvelu on ollut
ystävällistä, proaktiivista sekä selkeästi englanniksia
puhuttua. Eräs brittimies kertoi sataman olevan Portugalin halvin ja
kaiken lisäksi saimme vielä lipukkeet ilmaisiin tervetuliaisjuomiin
sataman ravintolassa. Ravintola on ulkoisesti nähnyt parempiakin
päiviä, mutta palvelu ja ruoka olivat erinomaisia ja edullisia.
Näillä edellytyksillä siis varsin hyvä satama – suomalainen
Katariina oli viihtynyt täällä viikon ja lähtenyt muutamaa tuntia
ennen saapumistamme.
Nyt olisi sitten tarkoitus lähteä
tutustumaan Porton kaupunkiin, jonne täältä pääsee suoraan
metrolla.
Hei, olemme vielä tämän päivän Leixsoksessa ja huomenna sunnuntaina kohti Nazareeta. Laitetaan Maestrot vierekkäin. t. Katariinan laivaväki
VastaaPoista