La Coruna kuuluu Galiciaan, joka on
siis alue luoteis-Espanjassa. Alueelle on tyypillistä paitsi korkeat
vuoristoiset maisemat niin myös joet sekä lahdet eli ”riat”.
Tästä johtuen alueella on paljon ankkuroitumiseen soveltuvia lahtia
sekä toki myös ihan satamiakin. La Corunasta lähtiessä päätimme
mennä Camarinakseen, jossa olisi mahdollista ankkuroitua tai mennä
satamaan. Matkaa oli noin 50 mailia, jotka taittuivat mukavasti
aurinkoisessa säässä. Välillä pääsimme purjeella, välillä
piti mennä koneella kunnes lopuksi tuuli loppui kokonaan. Pääsimme
Camarinakseen klo 20 ja päätimme mennä satamaan, jossa oli
iloiseksi yllätykseksi myös s/y Homeless. Sataman henkilökunta oli
avulias, mutta hieman yli-innokas kiinnittelemään köysiä. Saimme
veneen kuitenkin hyvin kiinni.
|
Maailman vanhin yhä toiminnassa oleva majakka La Corunan edustalla |
|
Paikallista maisemaa |
|
Camarinasin eväitä |
Satamassa oli venekerhon ravintola,
jonne päädyimme ruokailemaan – tällä kertaa kapteenin
mustekala-annos osoittautui heikoksi, mutta varakipparin
valkosipulikanat olivat erityisen meheviä ja todella hyvin
maustetut. Illalla Homelessin porukka tuli vielä hetkeksi veneelle
istumaan iltaa. Seuraava päivä sitten levättiin ja ihmeteltiin
maastopaloja sekä lahdelta sammutusvettä hakevia lentokoneita. Homelessin lähdettyä saimmekin seuraa
s/y Mantalta kun Hanski tuli kumiveneellä käymään kylillä. He
olivat puolestaan ankkurissa lahdella. Illalla vielä kävimme
toisessa ravintolassa syömässä, mutta tämäkin oli hieman heikko
esitys.
Seuraavana päivänä kävimme
kaupoissa hakemassa veneelle täydennystä ja lähdimme Finisterren
itäpuolelle, jossa s/y Homeless olikin jo ankkurissa. Camarinaksessa
oli lämmin ja tyyni päivä, mutta jo lahden edustalla alkoi tuulla
niin, että saimme purjeet käyttöön. Tätä riemua kesti ehkä
noin 30 min kunnes tuuli loppui yhtä yllättäen kuin oli
alkanutkin. Samalla myös tuli kuin tyhjästä todella sakea sumu.
No, kerättiin purjeet ja startattiin Volvo. Tuuli voimistui
hetkellisesti, mutta tuntui myös pyörivän oudosti ja samalla myös
aallokkokin tuntui vaihtelevan todella paljon.
|
Camarinas, taustalla tuulimyllyjä rivissä |
|
Camarinasin ankkuripaikka |
|
Sumua |
|
Finisterre tulee esiin sumusta |
|
Finisterre ilman sumua |
Finisterre, tuo aikoinaan maailman
loppuna tunnettu niemenkärki (manner-Euroopan läntisin paikka) ei
tarjonnut kummoisiakaan näkymiä meille, mutta sen ohitettua ja
käännyttyämme itään sumusta näkyi ensiksi kuin tyhjässä
leijuva rakennus ja sitten vuori ja lopuksi näkyvyys olikin täysin
normaali ja sumu oli kadonnut. Käänsimme keulan kohti Finisterren
sataman takana olevaa lahtea, jossa olikin jo useampi vene
ankkurissa. Ankkuroiduimme itse noin 10 metriin ja laitoimme noin 35
metriä ketjua ulos. Ankkuri tuntui kiinnittyvän hyvin ja olimme
valmiita ensimmäiseen yöhön ankkurissa.
Illalla tuuli alkoi voimistua ja
puuskissa olikin tehoa, parhaimmillaan lähenteli 15 m/s, mutta
ankkuri piti hyvin. Laitoimme ankkurivahdin päälle, mutta vene pysyi hyvin paikoillaan vaikka tuulen vaihdellessa kiersikin hieman ankkuripaikkaa. Seuraavana päivänä oli ajatuksena mennä
grillaamaan vastapäiselle hiekkarannalle ja niinpä kävimme
kumiveneellä ensin kylillä ja ostoksilla ja sitten takaisin
veneelle ja tuulen rauhoituttua hieman mentiin s/y Homelessin porukan
kanssa rannalle grillaamaan vartaita ja paikallisia makkaroita. Tämä
toimi oikein mainiosti hyvänä harjoituksena Karibiaa varten –
pitää yrittää jatkossakin löytää vastaavia grillauspaikkoja.
|
Ny rillataan! Taustalla Calimera ankkurissa. |
|
Ankkurissa |
|
Transportaatiovälineet veneeltä rannalle |
|
Kumiveneet jäivät kuiville kun tuli laskuvesi |
Seuraavana päivänä nukuimme taas
mukavasti ja päätimme jatkaa Murokseen, jossa olisi satama sekä
ankkuroitumismahdollisuus. Tällä kertaa meillä oli hyvä
sivumyötäinen tuuli ja pääsimmekin pelkällä genualla todella
nopeasti Muroksen lahdelle, josta sitten köröttelimme koneella
viimeiset mailit satamaan, sillä lahdella vallinnut tuuli ei
houkutellut ankkuriin. Satama on uusi ja yhä hieman keskeneräinen
sekä verrattain tyhjä. Satamakapteeni näytti meille paikan ja
samalla huomattiin, että satamassa olikin jo s/y Manta. Illalla
laitettiin satamassa pyykit ja lähdettiin Mantan porukan kanssa
etsimään kuppilaa, jossa näytettäisiin Suomi-Espanja jalkapallopeli.
Satamakonttorista kerrottiin, että parissa lähimmässä paikassa
yleensä näytetään jalkapalloa, ja evästettiin vielä
rohkaisevilla sanoilla: ”You will loose!” (palattuamme pelin
jälkeen jouduimme myöntämään samaiselle kaverille Suomen
hävinneen kahdella maalilla, jolloin hän totesti kannustavasti, että
sehän meni hyvin sitten).
Vaikka ottelusta oli kuultu jo monta
päivää spekulointia paikallisesta radiosta, ei yllättäen
kuppiloissa ollut tungosta peliä katsomaan. No, tämä ei meitä
haitannut. Peli ei sinänsä enempää kommentointia edellytä, mutta
erään toisen asiakkaan toiminta kylläkin: hän karjaisi jossain
välissä matkalla vessaan ”Vamos España!” ja kuultuaan meidän
olevan Suomesta kertoi espanjaksi ilmeisen hassun tarinan
islantilaisesta, joka jäi meille hieman epäselväksi. No,
poistuessaan mies karjaisi ”Vamos Finlandia!”
Seuraavana päivänä paikallislehdissä
oli ottelusta monta aukeamaa tarinaa, mutta huomio kiinnittyi lähinnä
muutaman seikkaan: Casillasin 150. peli, espanjalaisten ylivertainen
pallonhallinta (80%) sekä voitto. Suomen pelaajista niin ottelussa
kuin lehdessäkin sai ylivertaisesti eniten huomiota Teemu Pukki,
joka paikalliseen tapaan lausutaan ”pukii”, sekä maalivahti
Mäenpää. No, tulipa nähtyä.
Seuraavana päivänä päätimme lähteä
hieman kiertelemään maastoa tarkoituksena löytää vuorilta
oreganoa ja minttua. Rannalla lämpötila pysyy auringosta huolimatta
reilun 20 asteen tuntumassa, mutta korkeammalla tai vähän
sisempänä, minne tulli ei osu, lämpö nousee hetkessä noin 30
asteeseen. Maisemat olivat mainiot ja kävely mielenkiintoinen, mutta
toivottuja kasveja ei oikein löytynyt. Lopulta hieman yllättäen
löysimme minttua lähellä asutusta ja poimimmekin nipun mukaan –
saadaan vielä hyvät mojitot! Paluumatkalla kävimme vielä
ravintolassa, jossa otimme tuhdit annokset kinkkua, juustoa ja
mustekalaa. Nyt setti oli onnistunut, joskin yllättävän runsas.
Illalla kävi ilmi, että Volvoon
tilatut varaosat ovatkin jo saapuneet Bayonaan, joten se lienee
seuraava satamamme. Bayona jäänee myös viimeiseksi satamaksi
Espanjassa, sillä sen jälkeen siirrymme jo Portugaliin.
Portugalissa on tarkoitus viettää loppukuu ja jatkaa sitten
Madeiralle.
Galicia on osoittautunut hienoksi
alueeksi, maisemat ovat upeat – vuoria, hiekkarantoja, turkoosia
vettä, rauhallisia ankkuripaikkoja, mukavia pikkukyliä jne. Myös
ihmiset ovat olleet ystävällisiä ja heikollakin espanjalla pärjää,
vaikka paljon puhutaan (heikkoa) englantia. Täällä voisi viettää
pidempäänkin eri poukamia kierrellen, sillä Portugalissa ei
vastaavia ole tarjolla.
|
Sumua vuorten välissä, paikallinen sääilmiö - sumu myös katosi hetkessä |
|
Muroksen lahti |
|
Kuin vadelma, mutta samassa oksassa mustana ja punaisena |
|
Muros |
|
Muros |
|
Muroksen kasveja |
|
Paikallisen lehdistön tulkintaa pelistä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti