Povoa de Varzim osoittautui varsin
mainioksi välietapiksi: suojainen satama, ystävällinen palvelu
englanniksi sekä netin, veden ja sähkön sisältävä satamamaksu,
joka on kuulemma koko Portugalin edullisin. Vaikka Povoan satama on
siisti ja hyvin hoidettu, heti sataman aitojen ulkopuolella tilanne
muuttuu. Melko törkyiselle hiekka-/pusikkokaistaleelle on leiriytynyt
paikallisia karavaanareita lomanviettoon. Suomalaisesta
näkövinkkelistä on mahdoton ymmärtää miten kukaan haluaisi
moisella kaatopaikalla lomailla kun pelkkä ohikävely puistattaa.
Povoan satama - moderneissa laituriporteissa sormenjälkitunnistimet |
Povoan rantaraittia |
Satamasta keskustan suuntaan vievällä
Povoan rantakadulla oli useampi kalastustarvikeliike, joista eräässä
oli niin hyvä palvelu, että päätimme hankkia sieltä
kalastusvälineet. Nyt Calimerassa on valmius kalastukseen ja
hifistelijöinä meillä on kelalla peräti 600m dyneemaa. Suomessa
pärjäsi siimalla, mutta täällä on kamat erilaiset... No, saapa
nähdä mitä saaliita saadaan. Huomattiin myös, että Rapala on
täällä vieheissä selkeä ykkösmerkki ja Marttiinin puukkoja on
myynnissä Rapalan brändäyksellä vaikka kuinka.
Povoan yksi suurimpia plussia on myös
suora metroyhteys Portoon (Povoan oma keskusta ei tarjoa suuria
elämyksiä), jossa vietimmekin yhden päivän kierrellen kellareita
portviinejä maistellen sekä kaupungilla pyörien. Portviinien
valmistajilla on joen toisella puolella ilmeisesti yhä aktiivisessa
käytössä olevat kellarit, jonne monet järjestävät
turistikierroksia sisältäen erilaisia maistiaisia. Me tartuimme
mahdollisuuteen ja kierrosta voi suositella. Taas tuli opittua uutta:
nykyään on olemassa myös rose-versio, joka on aika erilainen,
mutta helposti lähestyttävä ja raikas vaihtoehto. Teknisesti se ei
ole perinteistä porttia, mutta tästä huolimatta Calimerasta löytyy
nyt myös tätä vaihtoehtoa tawnyn ohella.
Mielenkiintoinen yksityiskohta
portviinien valmistajiin liittyen on tausta: melkein puolet puljuista
kun on tavalla tai toisella ollut muiden kuin portugalilaisten
perustamia tai hallinnoimia. Tämä näkyy yhä niiden nimissä esim.
juuri Offley. Samalla Portoa halkovan Douro-joen rannoilla on vielä
useita perinteisiä aluksia, joilla on aikoinaan kuljetettu
portviinien ainesosia yläjuoksulta kaupunkiin viinitehtaille
valmistusta varten. Näissä aluksissa on tietenkin valmistajan nimet
näkyvästi esillä.
Porto |
Silta, josta Porto tunnetaan |
Humpparyhmä, joka ei helteestä piitannut |
Tasting |
Jokunen tynnyri portviiniä kypsymässä |
Tois pual jokkee, etualalla perinnealukset |
Illalla Povoaan palatessamme löysimme vielä
mukavan näköisen ravintolan metroaseman läheltä, minkä
erikoisuus oli paikallinen jälkiruoka nimeltä rabanada. Kuvan
perusteella luulimme niitä nugeteiksi, mutta tarjoilija kehotti
malttamaan ruokailun ajaksi ja tilaamaan niitä jälkiruoaksi.
Rabanada osoittautui munkin näköiseksi maustetuksi
taikinapalleroksi, joka oli sisältä todella lötkö. Maku oli
erikoinen mutta hyvä, kannattaa kokeilla jos tulee jossain vastaan!
Muutenkin alueelle ominaista näyttäisi olevan paikalliset
jälkiruokaerikoisuudet, edellisenä iltana sataman ravintolassa
oltiin saatu jälkiruoaksi ”erilaista juustokakkua, jota on vaikea
selittää”, ja hämmästys oli suuri kun se maisteltaessa
osoittautui kuin mummun tekemäksi uunijussiksi kanelilla
maustettuna.
Porto on aika suuri kaupunki ollakseen
kuitenkin vain reilun 200 000 asukkaan keskittymä, mutta koko sen
metropolialueella onkin jo reilusti yli 1 000 000 asukasta. Vaikka
Porto on Portugalin toiseksi suurin kaupunki, on sen
jalkapallojoukkue FC Porto maan selkeä ykkösjoukkue. Joukkue johtaa
sarjaa puhtaalla pelillä ja on hallitseva mestari (3 vuotta
putkeen). Koska lähellä oltiin ja Portolla oli peli lauantaina niin
päätettiin tietenkin hankkia liput peliin. Lippuja olisi saanut
tilattua netin kautta kohtuullisen kovaan hintaan, mutta Porton
keskustassa on FC Porton fanimyymälä, josta myös sai lippuja
edullisesti: 12-30eur/lippu. Matkaan tarttui liput seuraavan päivän
peliin, FC Porton nimikkoskumppa, kortti ja vielä uusi lompakko
paikallisen suosikkijoukkueemme väreissä.
FC Porton fanikamaa. |
Seuraavana päivänä lähdimme taas
metrolla ja sopivasti Povoan metron päätepysäkki on juuri FC
Porton kotistadion. Matkalla tuli lipuntarkastajia peräti kahdesti
ja kummasti löytyi jälleen muutama liputta matkustava. Täällä
sakko on ilmeisesti 77€, joten kolmen liputta matkaavan
pysäyttäminen kasvattaa kassaa jo yli 200€:lla. Lippusysteemi on
toisaalta ihan kätevä: aluksi ostetaan pahvinen älykortti, jonne
ladataan joku matka (meillä eestaas Portoon) ja se on voimassa niin
pitkään kunnes se käytetään ja aktivointi tapahtuu asemalla
keltaisiin lukijalaitteisiin, ei siis itse vaunussa. Me latasimme
seuraavana päivänä aseman automaatista uudelleen matkat korteille
ja hyvin toimi. Matka Portoon tai FC Porton kotistadionille maksoi
alle 3€/naama/suunta ja kesti vajaan tunnin.
No, menimme siis katsomaan peliä ja
hyvissä ajoin marssimme stadionille, joka todellakin oli aika iso –
paikkoja oli yli 50 000 ja koko pytinki kasattiin vuoden 2004
EM-kisoja varten. Oma sisäänmeno löytyi helposti ja stadionilla
olevasta fanikaupasta ostettiin vielä tyyny joukkeemme väreillä.
Sitten vain turvatarkastuksen läpi sisään, mutta ei – mukana
ollutta järjestelmäkameraa ei saanutkaan tuoda stadionille. Syy oli
kuulemma se, että ”FC Porto ei tarvitse areenalleen sellaisia
kameroita”. Yllättäen pokkarikamerat olivat ihan ok. No, onneksi
areenalla oli ilmainen narikka, jonne pystyimme jättämään
kielletyt välineet.
Itse stadikka oli suuri, mutta
yllättävän selkeä. Vessoja oli paljon ja erilaisia
nakkikiskojakin piisasi. Paikkamme oli suoraan pelaajien sisääntuloa
vastapäätä, joskin aika korkealla. Plussana kyllä näimme pelin
todella hyvin. Vastustajana Portolla oli Gil Vecente, joka oli
paikallinen Saipa: välillä voi väläytellä, mutta paras sijoitus
sarjassa on ollut viides. Olikin odotettavissa Porton selkeähkö
voitto. Aluksi molemmat joukkueet lämmittelivät ja parin fanfaarin
ja ilotulitteiden jälkeen alkoikin peli.
Itse peli ei tarjonnut suuria: molemmat
joukkueet olivat vielä hieman kesäterässä ja joukkueiden tähdet
eivät loistaneet. Ensimmäinen maali nähtiin aika nopeasti kun
Porton sinänsä ihan asiallisen hyökkäyksen lopuksi maalivahti
torjui pallon eteensä ja Porton pelaaja survoi pallon
maalinedushässäkästä maaliin. Ei mikään kaunis maali, mutta
stadionilla ei siitä piitattu: melu oli valtava ja kansa hurrasi.
Seuraavakin maali oli samanlainen, mutta hieman tyylikkäämpi,
joskaan todellisesta pallotaituruudesta ei voinut tässäkään
oikein puhua. Koko ensimmäinen puoliaika oli selvää Porton
hallintaa, mutta todellisia maalipaikkoja ei ollut montaa, mutta ne
käytettiin hyvin.
Stadion ei ollut aivan täysi, mutta
arvioimme noin ¾ kapasiteetista olleen käytössä, eli ehkä noin
35 000 - 40 000 katsojaa siis. Vierasjoukkueen fanikatsomo oli aika
tyhjä, mutta muuten oli aika tasaisen täyttä. Stadionille ei
saanut tuoda kunnon kameroiden lisäksi juomiakaan, mutta tämä ei
haitannut takanamme ollutta veijaria, joka siemaili estoitta
taskumattiaan. Lisäksi stadionolla ollut tupakointikielto ei
tuntunut hetkauttavan paikallisia vaan sätkä paloi koko ajan. No,
kotijoukkueen esitykset paikoin saivat aikaan hermostumista.
Toisen puoliajan aluksi vastustaja
hyökkäsi selvästi agressiivisemmin, mutta räpeltämiseksi sekin
meni lopulta ja Porto otti pelin hallintaan. Tilanteita oli
harvakseltaan molemmilla, mutta lisämaaleja ei nähty. Kortteja
annettiin Portolle pari: toinen taklauksesta ja toinen tuomarille
mussuttamisesta. Näihin tuli tietenkin aika voimakas reaktio
katsomosta. Hauska yksityiskohta Porton pelipaidasta: sen selässä
lukee ylimpänä isolla paikallinen olutmerkki Super Bock ja sen alla
pelaajan nimi. Äkkiseltään näytti siis siltä, että maalit teki
sama tyyppi, Super Bock. Koko pelin ajan kotijoukkueen fanikatsomo
piti yllä tunnelmaa ja meteliä riitti. No, lopulta kansa sai mitä
halusi – Porto voitti. Voitto ei kuitenkaan ollut erityisen
vakuuttava ainakaan näin suomalaisen erityisasiantuntijan silmin.
Ei ollut paitsio, mutta eipä tullut maaliakaan |
Metro kotiin oli helppo ja pääsimme
mukavasti takaisin veneelle. Seuraavana päivänä oli tarkoitus
lähteä iltapäivällä merelle ja vetää yön yli Nazaren satamaan
noin 110nm päähän. Matkalle oli luvattu hyviä myötätuulia ja
kohtuullista aallokkoa, joten lähdimme matkaan moottoritsekkauksen
jälkeen klo 18.00. Satamassa tuuli oli ollut yllättävän voimakas,
mutta merellä se laski heti hieman. Avasimme kuitenkin heti genuan
ja otimme suunnan kohti Nazarea. Tuuli kuljetti Calimeraa 6-8 solmun
vauhtia ja bonuksena kuu oli noussut, joten lähes täytenä se
tarjoisi valoa yöksi kuin katulamppu. Kuu todellakin valaisi
matkaamme hyvin aina noin klo 5 asti, jolloin se laski.
Portugalissa on ollut runsaasti
kalastusmerkkejä ja niin nytkin. Vaikka otimme kurssin selvästi
ulos rannasta niin merkkejä tuli eteen vielä yli 100m syvissäkin
kohdissa.Pimeässä ne ovat erityisen haasteellisia ja yhdistettynä
2m aallokkoon jotain onnetonta tikkua tai kanisteria on hyvin vaikea
havaita kuin vasta aivan vierestä. On se päiväsaikaankin
haasteellista. Melkoista pujottelua silti.
Aamupäivällä aloimme lähestyä
Nazaren lahtea ja viimeiset 10 mailia kestivät pidempään kun
tuulikulma oli heikko ja edellytti reilua leikkaamista. No, Nazaren
satamassa oli kirjojen mukaan yksityissatama, kalasatama sekä
vierassatama, joista viimeisimpään olimme tilanneet Volvon
varaosia. Satama on todella suojainen ja tultuamme sisäsatamaan
sisään niin meille jo viittilöitiin yllättäen yksityissataman
puolelta. Menimme lähemmäksi ja sieltä tarjottiin paikkaa, joten
menimme sinne. Paikka oli hyvä aisapaikka keula tuuleen ja
satamakundi tuli vielä ottamaan köydet vastaan.
Kävimme iltapäivällä katsomassa
toisen sataman sekä hakemassa sieltä tilatun paketin ja huomasimme
samalla, että Katariina, toinen suomalainen Maestro 35, oli siellä.
Kävimme tervehtimässä heitä ja ihmettelemässä veneidemme
erilaisuutta ollakseen kuitenkin samoja. Samalla kävi ilmi, että
meidän satama on sekä edullisempi että raikkaampi ilman
kalahajuja. Seuraavana päivänä Katariinakin vaihtoi samaan
satamaan ja laituriin kuin mekin. Tuo päivä oli meille jännittävä:
Volvon osa oli nyt oikea, mutta se oli hieman erilainen kuin
moottorissa ollut osa. Tutkimme vanhaa osaa ja päättelimme, että
sitä on modattu jossain vaiheessa ja samalla se on saanut hieman
kärsiä, josta on tullut vuotokohta. Tämä vuotokohta taas ei ole
paljastunut meille aiemmin vähäisen moottoriajon sekä meren
vähäisen suolapitoisuuden takia.
No, pienen rämpyttelyn jälkeen
saimme kuin saimmekin osan sopimaan ja vesiletkun liitettyä siihen.
Osa ei ollut täysin liikkumaton, mutta niin kireä kuin oli
mahdollista. Sitten koitti totuuden hetki – moottorin käynnistys.
Kokeilimme konetta eri kierroksilla ja aiempaa vuotoa ei nyt enää
ollut! Tyytyväisenä putsasimme pilssiä ja moottoria
suolakerrostumista ja jäämme seuraamaan liitoksen pitävyyttä.
Seuraavaksi menimme hetkeksi kaupungille syömään ja katsomaan
paikkoja. Nazare on turistikylä, mutta lahdella on myös upea
hiekkaranta, jonne aallot murtuivat kohisten. Samalla havaittiin,
että aallonkorkeus on kasvanut ja tuuli voimistunut, joten jäämme
satamaan vielä toviksi. Iltapäivällä vielä pesimme veneen kannen
ja järjestelimme tavaroita sisällä. Illaksi Katariinan Ilkka ja
Sinikka tulivat vielä vierailulle.
Seuraavana päivänä lähdimme taas tutustumaan kylään ja löysimme illalla puolivahingossa aivan loistavan ravintolan, jonka nimi vapaasti käännettynä 8-80. Menimme paikkaan ensisijaisesti syömään ja saimme mainion liha-annoksen: iso klimppi naudan filettä, joka oli esipaistettu ja tuotiin pöytään, tarjoilija viipaloi sen ja sitten saatiin kuuma kivi, jolla saimme paistaa viipaleet miten parhaaksi katsoimme. Myös kastikkeet toimivat hyvin ja toki annokseen kuului rankut ja vihanneksiakin, mutta liha oli mureaa ja todella hyvää.
Samassa paikassa oli vaatimaton 40 sivua pitkä viinilista, mutta todellinen yllätys oli gin&tonic-tarjonta: ginejä oli peräti 59 eri laatua. No, oli selvää, että nyt kokeillaan jotain uutta. Hiukan yllättäen GT:n tilaamisessa tuli yllättävä liusäkysymys kun tarjoilija halusi tietää millä maulla juoma tehdään. Nämä veijarit siis eivät niinkään sitruunaa sotkeneet mukaan vaan kaikki mausteet ja hedelmät toimivat ja sopivat ginistä riippuen. No, en siinä hädässä keksinyt muuta kuin omenan ja sillä tehtiinkin sitten Nordes-ginin pohjalle pöydässä GT, jossa oli omenan lisäksi myös minttua. Outo, mutta hyvä. Kallein G-vaihtoehto oli muuten joku nevöhööd Monkey 47:n erikoisversio.
Tämän jälkeen kävimme vielä sataman viereisessä GT-kuppilassa maistelemassa perinteisen kurkku-Hendricksin lisäksi mansikka/pippuri-mausteiset GT:t, jotka puolestaan oli rakennettu Bulldog-nimisen ginin päälle. Taas yllättävä maku, mutta toimi. Eli, jos yhtään on GT:n perään niin Portugalin Nazaressa nämä taidetaan ja valikoima on "kattava". Veijarit eivät todellakaan tarjonneet hana-GT:tä kuten laivalla vaan kohtuullisella pieteetillä valmistivat juomat ja se olikin oma ohjelmanumeronsa. Samassa kuppilassa soitti myös bändi, joka omien sanojensa mukaan soitti musiikkia laidasta laitaan ja todellakin: tuli oopperasta iskelmään, hevistä pop-klassikoihin. Ottivatpa välillä yleisöstäkin vokalistin. Hauskaa ja viihdyttävää jopa ulkomaalaisille, jotka eivät tajunneet juuri pitkistä välispiikeistä.
Loistavaa ruokaa! |
Spot on - peräti 59 eri laatua giniä hyllyssä. |
GT omenalla. |
GT mansikoilla, pippureilla ja mintulla. |
Nazaren lahden toisella laidalla on kukkula, jonka päällä kylä. Täältä ylhäältä on upeat maisemat alas sekä toki merelle. Kovakuntoisimmat ja nuukimmat pääsevät ylös teitä ja portaita pitkin, mutta laiskemmille on olemassa rinneratikka, joka kustantaa pari euroa eestaas/naama. Ylhäällä kannattaakin käydä jos tänne eksyy ja on yhtään aikaa. Meidän visiitillä yläkylässä oli lähestyvien vaalien johdosta erään puolueen ehdokkaat julistamassa omaa sanomaansa. Katukuvassa on muutenkin tulevat vaalit olleet todella näkyvästi esillä - autoja ajaa soittaen ehdokkaista tehtyjä lauluja?! Suomessa se veisi uskottavuuden ehdokkaalta, mutta täällä ei kai niin.
Alueelle on luvattu kohtuullisia
tuulia, jotka eivät sinänsä haittaa, mutta niiden tuoma korkea
aallokko, 2,5-3m tai ylikin, on myrkkyä. Se tekee purjehtimisesta
paitsi haasteellista niin myös raskasta. Meillä ei pakottavaa
kiirettä ole, joten odotetaan sopivampia olosuhteita jatkaa matkaa.
Seuraavaksi varmaan Penichen ohi Cascaisiin tai johonkin muuhun
Lissabonin lähellä olevaan satamaan. Sieltä sitten Sinekseen,
josta suoraan Madeiralle tai Portugalin rantoja etelään kelistä ja fiiliksestä riippuen. Tänne on
myös luvattu loppuviikoksi todellisia helteitä (yli 30´c), vaikka
kylmää ei toki ole nytkään ollut. Merivesi on kuitenkin
viilentänyt merellä ja erityisesti yöllä on ollut kosteaa ja
viileää.
Nazaren venekerhon satama |
Monilla on koiria veneessä, mutta vuohet ovat erikseen. |
Nazaren rantaa, takana kukkulalla yläkylä |
Aallot murtuvat Nazaren biitsillä |
Näkymää kukkulalta |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti