Vuosi 2014 alkoi meillä siis
siirtymällä telakalle. Olimme sopineet noston Carriacou marinen
(
http://www.carriacoumarine.com) kanssa torstaille klo 8.00 ja telakan laiturilla olikin meitä
odottamassa henkilökuntaa. Täällä (kuten monessa muussakin
paikassa Suomen ulkopuolella) veneet nostetaan lukkinostureilla ja
vene ajetaankin ”uraan”, jonka reunoja nosturi voi ajaa. Ainoa
yllätys oli se, että takastaagi piti löysätä – muuten se olisi
ottanut kiinni nosturiin. Meillä menee kukonjalka biminin läpi ja
virityksen purkaminen vaati hieman ihmettelyä, mutta onnistui
lopulta ihan helposti.
Nostovaiheessa nosturin kuljettaja
kyseli tarkkaan missä vetolaite on ja kun ei ollut sopivaa kuvaa
esillä (ja nostopistetarrat olivat kyljissä jo haalistuneet niin,
ettei niitä huomattu siinä vaiheessa) niin päätettiin
sukeltamalla varmistaa, etteivät nostoliinat tule väärään
kohtaan. Nopeasti selvisi, että kaikki oli ok ja vene saatiin
nostettua. Plussaa telakalle siitä, että halusivat varmistaa asian
eikä ilmassa ollut hätiköintiä tai Suomessa nosturikuskeille
tyypillistä ”no niin, äkkiä nyt”-asennetta. Vene nousi
mukavasti ylös ja yllättäen pohja ei ollut lainkaan niin huonossa
kunnossa kuin oli pelätty. Pahimmassa kunnossa oli vesilinja sekä
peräsimen ja kölin alaosa joihin on hankala ylettyä putsaamaan
sukeltamalla.
Venetelakan kanssa oli sovittu pohjan
pesusta ja he pesivätkin pohjan pieteetillä ja samalla kyljetkin
saivat kunnon pesun ja vesilinjan parta katosi. Hauskana
yksityiskohtana mainittakoon, että kesken pesun peräsimen jostain
välistä pakeni pieni rapu kun sen kotirauhaa näin törkeästi
häirittiin. Vaikka emme tilanneetkaan pohjan hiomista niin telakan
henkilökunta auttoi pohjan märkähiomisessa. Pesun ja hiomisen
jälkeen vene siirrettiin pukeille kuivamaan. Tässä vaiheessa myös
tuli lyhyt sadekuuro, joka myöhemmin paljastui koko telakka-ajan
ainoaksi.
Olimme hankkineet maalit ja muut
tarvikkeet jo aiemmin Grenadan pääsaarelta, joten saatoimme
aloittaa työt heti kun pohja oli kuivanut. Olin jo aloittanut maalin
sekoittamisen kun yksi telakan veijareista tuli katsomaan puuhaa ja
katsoi tarpeelliseksi auttaa: tikulla sekoittamisen sijaan kannattaa
isoissa purkeissa käyttää porakonetta, jossa on päässä vispilä.
Maalipurkin kanteen tehdään reikä, josta vispilän akseli menee
läpi ja sitten vain vispataan hetki. Nopeutti puuhaa ehkä parilla
tunnilla...
Pohja tuli maalattua ja samalla Hanna
putsasi kylkiä. Välillä joku telakan tyypeistä kävi juttelemassa
mukavia, neuvomassa tai vain muuten vain laulamassa. Koko päivänä
ei tullut enää vettä, joten maali pääsi kuivumaan hyvin. Hikisen
päivän jälkeen palkitsi päästä suihkuun, vaikka lämmintä
vettä ei tullutkaan. Telakan alueella on aiemmin ollut pieni
hotelli, jonka nykyään jokseenkin rapistuneet huoneet ovat
telakalla olijoiden käytössä. Illalla kävimme vielä telakan
vieressä sijaitsevassa ravintolassa syömässä – ruoka oli ok ja
tunnelma hyvin kansainvälinen. Myös uni tuli helposti pitkän
päivän jälkeen.
Seuraavana aamuna pyysin telakan
esimieheltä, että venetukia siirrettäisiin, jotta saisimme
maalattua myös niiden alapuoliset kohdat. Tämä onnistui heti ja
niinpä nekin maalattiin. Seuraavaksi siirryimme vahaukseen –
molempien tehdessä samaa hommaa työ eteni nopeasti ja käytössä
ollut teline auttoi toki myös paljon. Saimme vahauksen valmiiksi
hyvissä ajoin ja odottelimme vain maalin lopullista asettumista,
vaikka se tuntuikin jo kuivalta – näissä lämmöissä maali
kuivaa aika nopeasti... Samalla kävin maksamassa laskun, joka oli
verrattain huokea – täällä ei ainakaan huijattu purjehtijaa ja
outoja lisämaksuja ei ollut.
Ennen meitä laskettiin viereinen
ranskalaisvene, joka oli viettänyt telakalla 4 yötä. Tämän
jälkeen oli meidän vuoro ja pian Calimera oli takaisin vesillä.
Telakalla ollut brittipariskunta hämmästeli touhuamme ja kertoivat
meillä ollaan nopein heidän näkemänsä veneen pohjan maalaus ja
kylkien pesu- ja vahausoperaatio. No, saimme kaiken tehtyä, joten
miksi sitä pidempää telakalla notkumaan. Ennen lähtöä ja
lahdelle ankkuroitumista kävin vielä kirjautumassa telakalla
olleessa tullipisteessä maasta ulos, joten pystyisimme seuraavana
aamuna lähtemään suoraan St Vincentin Bequialle. Ankkuripaikkamme
vieressä oli taas uusi suomalaisvene, Suvi 2, mutta emme enää
jaksaneet lähteä tervehtimään heitä.
Voimme suositella Carriacou marinea
lämpimästi myös muille – palvelu oli todella joustavaa,
ilmapiiri oli mukava ja ystävällinen, hinnat läpinäkyvät ja
edulliset. Telakalla on pieni kauppa, venetarvikeliike, kahvila,
suihkut ja vessat, pyykinpesu, roskis, vaihtelevasti toimiva wlan
sekä naapurissa asiallinen ravintola. Paikkaa on mitä ilmeisimmin parannettu
viime vuosina ja se on jo suht viihtyisä ollakseen telakka. Ainoa
miinus siitä, että sähköpistokkeita ei ollut montaa ja
vesipistettäkään ei ollut suoraan veneen kohdalla. Meille näillä
ei ollut niin merkitystä.
|
Tummat kyljet palavat täällä auringossa... |
|
Uusi ja vanha pohjamaali |
|
Telakalla oli myös vierailevia tähtiä |
|
Nosto - pohja ei ollut lopulta kovinkaan huonossa jamassa |
|
Telakka |
|
Telakan toimisto, kauppa, tulli sekä kahvila |
|
Hanna vahaa Calimeran kyljet kiiltäviksi |
|
Reilut 30h nostosta Calimera pääsi takaisin veteen. |
|
Pukeilla |
|
Lisko, joita oli alueella useampia |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti