maanantai 22. heinäkuuta 2013

Hollannin kanaaleilla, osa 1 / On the canals of Netherlands, vol. 1

Briefly in english:

Yet another day started in sunshine – t-shirts and shorts are what we wear these days. Just when we were leaving from Delftzijl to enter the lock to the canals, customs came to us. They wanted to see the boat's papers and asked some questions. Apparently they were just asking this because if you come from Helgoland (part of Germany, but duty free island) you can not bring that much alcohol or tobaccos with you. This is good to know since we had already a decent selection of variable drinks bought from here and there but none from Helgoland. The customs didn't want anything else so we could continue our way to the lock.

Just one lock and we where on fresh water and passing some nice coutryside. However, with countryside comes the smell – there were cows everywhere. Very light traffic and after 9 bridges and 4 hours we where in Groningen. There was already a person in the harbor waiting for us and then showed us a good place. The harbor is in the city center and they offer also wifi, normally 2€/24h but we got it for free since it was the captains birthday.

Groningen was a very nice city with plenty of shopping possibilities as well as eating and drinking options. We ended up having a very nice day and evening in the city. This really is a place that we can recommend – something for everybody and the center is lively yet the harbor is nice and calm. There are fairly good services and the closest boat equipment store is just 10 meters from the docks. Of course, it's a nice place to visit even without a boat.

On our way to Zoutkamp we went as a small group of boat and suddenly after a lock we hit the bottom. We were going almost in the middle of the canal but apparently there are shallow spots even in the middle. While we were stuck on the mud (really, this was no problem) the last boat of the group came next to us telling in german their engine is broken. We of course offered help and started to tow them. The guy didn't speak any English (instead he decided to talk slowly and loud like it would make my german any better) but luckily Hanna speaks fluent german. There were few situations mainly derived from the german woman's actions but we managed to get them to a harbor.

After few hours and bridges we were in Zoutkamp where we hit the bottom mud again but got to another place were we were able to get almost all the way to the pier. Apparently we had the largest sailing boat in the harbor and also the least shallow. Zoutkamp's Hunzegat marina was nice and quiet with some services. There was wifi, but it was expensive: 5 euros ($6) for less than an hour and almost 20 euros ($25) for the whole day. We decided to be without the internet that day.

Ja muutama sana suomeksi:

Delfzijlissä aamu valkeni kuumana ja aurinkoisena – kesäkelit vain jatkuvat. No, eipä tuo haittaa. Tankattiin täällä menovettä kun se oli toistaiseksi edullisinta: 1,5€/litra. Ennen lähtöä tullin viranomaiset saapuivat veneelle kyselemään joko tulli on käynyt veneessä. Vastasimme kieltävästi ja he pyysivät veneen papereita. Seuraavaksi kysyttiin onko veneessä alkoholia, johon vastasimme myöntävästi – edellisen illan viinipullokin kun oli näkösällä. Seuraavaksi kysyttiin mistä olemme tulleet ja onko ostoksia Helgolandista. Ilmeisesti tulli vain haluaa ratsata kaikki, jotka ovat tulleet Helgolandista, sillä Saksalle kuuluva saari on verovapaata aluetta (kuuluukohan edes EU:hun?) ja siten sieltä on tuontirajoituksia. No, hyvä ettei menty sen kautta, sillä veneessämme oli jo valmiiksi kohtuullisen kattava valikoima erilaisia juomia, joiden alkuperää olisi ollut vaikea osoittaa.

Delfzijlin satama, vasemmalla satamakonttori ja huoltsika

Kuivatelakka Delfzijlissä

No, tullimiesten lähdettyä lähdimme kohti sulkua, joka on sataman vieressä. Yllättäen huvivenesulku avattiin meille heti ja painelimmekin sisään. Samaan sulutukseen tuli myös yksi hinaaja. No, eipä tässä ollut ihmeempää, mutta vesi nousi sulussa hämmästyttävän paljon, yli metrin, ja sitten oltiinkin jo jokikanavilla makeassa vedessä. Kanavan varrella oli jännät maisemat ja varsinkin maataloutta oli runsaasti, minkä myös haistoi. Yhdeksän sillan jälkeen saavuimme Groningeniin, jonne olimmekin aikoneet illaksi.
Matkalla sulkuun

Maataloutta kanavan varrella

Itäsataman laiturilta meille heilutteli nainen, joka näytti meille paikan ja neuvoi missä mikin on. Satama on kaupungin keskustassa ja sen ympärillä on hyvät palvelut. Satamatoimiston virkaa hoitaa venetarvikeliike, josta löytyi myös kattava valikoima paikallisia karttoja. Satamassa kuuluu maksullinen wifi, mutta me saimme sen ilmaiseksi – satama tarjosi kapteenin syntymäpäivän kunniaksi. Seuraavaksi lähdimme tutustumaan kaupunkiin ja se teki vaikutuksen: ei liian suuri vaan sopiva ja hyvin elävä. Kaupat olivat kapteenin syntymäpäivän kunniaksi auki peräti klo 21 asti (no, tosiassa pidempi aukiolo on aina torstaisin) ja shoppailumahdollisuuksia olikin paljon. Kaupunki on myös väärällään ravintoloita ja baareja, joten täällä riittäisi tekemistä pidemmäksikin aikaa.

Groningenin rakennuskantaa
Groningenin itäsatama, oikein mukava


Seuraavana aamuna päätimme kuitenkin jatkaa matkaa, mutta lähdettyämme noin klo 10.30 tyssäsi matka heti ensimmäiselle sillalle. VHF:llä selvisi, että silta aukeaa vasta vajaan tunnin kuluttua. Ihmettelimme tätä, mutta jäimme sitten lähipaaluihin kiinnittyneenä odottamaan. Reilun puolen tunnin kuluttua sillalle saapui mies, joka sitten avasi sillan, josta tuli useampi vene ensin vastaan ja me pääsimme sitten sillan ohi. Tämän sillan jälkeen oli heti toinen silta, jonka avausta taas pyysimme vhf:llä. Vastauksena saimme, että avaaja on matkalla. No, kävi ilmi, että sama veijari polki pyörällä aina seuraavalle sillalle avaamaan sen, joten operaatiossa meni aikaa. Groningenin keskustassa oli 8 siltaa, joista yksi oli rautatiesilta. Rautatiesilta olikin vain hetken auki ja meille meinasi tulla kiire, mutta päästiinpä kuitenkin. Olimme 4 veneen letkassa kolmansina.

Paikallinen Kiasma

Steissi

Kanavalla

Kanavalla

Kanavalla

Kanavamaisemaa tämäkin

Kanavan varrelta

Rähjäinen kanava-alus, mutta katolla pränikkä Suomen lippu!

Kanavalla


Lyhyen kulun jälkeen tuli aina pysähdys kun odotettiin siltaa nousevaksi, sitten kaasua kunnes taas odotettiin. Ei kovin tehokasta liikkumista. No, mielenkiintoista sattui vähän odottamatta. Matkalla oli yksi sulku, jonka jälkeisen sillan ohitettuamme saimme pohjakosketuksen – kaiku näytti vain 1,5 metriä kun meillä on syväys nykyään noin 1,9m. Juutuimme hetkeksi mutaan, mutta takanamme tullut ”neljäs” vene, saksalainen purkkari, tuli kovaa ohitsemme, joten jäimme hetkeksi paikoillemme. No, sakemannit alkoivat kovasti vaahtoamaan jostain, kunnes selvisi, että heiltä hajosi juuri moottori. Tarjosimme apua ja veijarit tulivat todella lujaa kylkeen, mutta onneksi meillä oli fendarit jo valmiina ja vältyttiin suuremmalta ongelmalta. Veneen nainen vain katsoi kuinka heidän keulansa ja keula-ankkuri tuli kylkeämme kohti eikä katsonut tarpeelliseksi tehdä mitään. Onneksi Calimeran miehistö oli tässä tilanteessa nopea ja saatiin veneet vierekkäin ilman suurempia vahinkoja.

Otimme sakut kylkikiinnitykseen, mikä tuotti yllättävän suuria vaikeuksia. Meillä oli hieman erilainen näkemys kuinka vene kannattaa kiinnittää ja sakut eivät puhuneet sanaakaan englantia. Kävi perinteiset: pyysin sakuja puhumaan englanniksi, johon äijä reagoivat puhumalla saksaa hitaammin ja kovempaa. Tämähän perinteisesti auttaa. Teki mieli alkaa vaihtaa vastavuoroisesti suomeen, mutta tuskin se olisi tilannetta muuttanut. Onneksi Calimeran vakiovarustukseen kuuluu myös hyvin saksaa puhuva henkilö, joten kommunikointi saatiin onnistumaan kohtuullisen hyvin.

Saksalaiset hinauksessa


Sakuilla siis kävi todella hyvä tuuri, että olimme juuri heidän vieressään kun moottoriongelma tuli ja tämäkin siis ihan sattuman kautta. Samalla huomasi, että saksalaispariskunnan mies pysyi jotenkin järjissään, mutta nainen panikoi ja yritti varmasti täysin tahattomasti saada suurempaa vahinkoa aikaan milloin köysien kanssa koheltamalla ja milloin täydellisellä jäätymisellä kun oli törmäystilanne. Parempaa toki oli vielä luvassa. Yhteistuumin päätimme hinata sakut johonkin lähisatamaan, jollainen heidän mukaansa olisi ”ihan kohta”. Sitä ennen vain oli useampi nostosilta avausodotteluineen. Nyt pääsi holskien kanava- ja siltaorganisaatio näyttämään kykynsä: ilmoitimme VHF:llä etukäteen hieman haastavasti liikkuvasta kombinaatiosta, joka kaipaa hieman väljempää väylää ja enemmän aikaa jos mahdollista. Tämä toimi ja meille avattiin sillat hyvin valmiiksi ja etuajo-oikeudella. Onneksi muuta liikennettä oli hyvin vähän.

Siltojen kohdalla väylä on todella kapea, joten päätimme siirtää sakut perähinaukseen kylkihinauksen sijasta. Tässä vaiheessa hidastimme vauhtia ja saksalaismies löysäsi keulaköyttä, mutta nainen vastaavasti keksikin perässä kiristää peräköyttä, jolloin he olivat hetkessä poikittain ja perä oli osua meihin. Pelastimme tilanteen agressiivisella kaasunkäytöllä. Perähinaukseen päästyä tilanne oli normalisoitunut, kunnes saksalaismies antoi pinnan naiselle. Nainen oli rysäyttää heidät sillan kylkeen kun ilmeisesti ei osannut ohjata venettä (joko oikea ja vasen menivät sekaisin, hän ei ollut koskaan ohjannut (pinna)venettään tai muuten vain täydellinen jäätyminen. Taas.) No, äijän karjuminen ei vaikuttanut naisen ohjaukseen toivotusti, joten mies meni pinnaan ja lisävahingot saatiin estettyä toistaiseksi. Näin mentiin jonkin matkaa kunnes sitten lähestyimme heidän mainitsemaansa satamaa.

Yllätys oli suuri kun sataman kaikki paikat olikin suljettu naruin ja muutenkin alue oli keskeneräinen. Kävi ilmi, että vielä pari viikkoa aikaisemmin paikka oli näyttänyt aivan toiselta. Tilanne siis jatkui ja päätimme mennä vielä seuraavasta sillasta läpi ja koittaa onnea sen takana. Miehen neuvotellessa keulasta käsin meidän kanssa jatkotoimista oli ohjaus hetkeksi naisella, joka jälleen päätti yrittää osumaa reunoille. Mies siirtyi taas pinnaan. Sillan toisella puolella olikin veneitä kylkikiinnityksessä ja ehdotimme, että sakut jäisivät siihen hankkimaan apua moottoripulmaansa. Yksi veneistä oli vieläpä saksalainen, jonka kannella oli porukkaa. No, sakut totesivat, ettei siltä voi pyytää lupaa päästä kylkeen kun siinä oli pieni kumivene tiellä. Tämä ei meidän mielestämme ollut este vaan huusimme niin, että moottoriveneen sakukin havahtui katsomaan mistä on kyse ja siirsikin kumiveneensä hieman vastentahtoisesti pois tieltä.

Sananvaihdon aikana olimme ajelehtineet hieman huonoon paikkaan tuulen ja virran takia ja veneiden asento oli huono. Kaiken kruunasi se, että takanamme silta oli jo laskeutunut alas ja edessämme oli uimareita (merkityn uima-alueen ulkopuolella), joita piti varoa. No, pinnasta vapautettu sakunainen keksi ehdottaa, että ajamme sivusuuntaan ja ohjaamme heidät rantaan, vaikka hädin tuskin saimme pidettyä itsemme paikallaan. Koska veneessämme ei ollut antaa heille ylimääräistä keulapotkuria niin huutelimme moottoriveneen sakua kumiveneellä apuun. Hän tulikin nopeasti, jolloin saimme oikastua oman veneemme ja samalla tuupattua sakuja oikeaan suuntaan. Ilmeisesti saksalaisnainen kuvitteli saavansa kyydin laituriin meiltä kun ei suostunut irroittamaan pyynnöstä huolimatta hinausköyttä, mutt saimme sen itse omalta knaapilta irti ja kumiveneellä auttamaan tullut saku sanoi heidän pääsevän rantaan. Seurasimme tilannetta ja täpärästi törmäyksen moottoriveneeseen vältettyään sakut pääsivät kylkikiinnityksen.

Saksalaisten viimeiset törmäilyt


Tästä sakujen koheltamisesta todettiin muutama seikka:
  • Kaksin mentäessä molemmilla on oltava kyky ohjata ja hallita vene yllättävissäkin tilanteissa. Meillä tämä on kunnossa.
  • Sakuilla ei ole kielitaitoa nimeksikään – tälläkin kertaa oli vain tuuria, että avuksi sattui vene josta löytyi saksaa puhuva henkilö. Sakut ovat puhuneet saksaa Tanskan kaupan kassoille ja täällä Hollannissakin, mutta vain pari ovat osanneet joten kuten englantia. No, eipä se oma saksakaan kovin kattava ole, mutta auttava.
  • Sakut eivät hinaukseen päästyään katsoneet tarpeelliseksi tehdä asialle mitään, vaan käytännössä odottivat meidän järjestävän kaiken ja onneksi otimmekin homman haltuun
  • Kun vene on ohjauskyvytön niin apua luulisi uskaltavan pyytää omalta maanmieheltään vaikka olisi kumivene kyljessä tai jopa helakampi rusketus.
  • Meillä on kohtuuhyvät veneilytaidot. Vaikka joskus on lähellä niin homma on silti aina hanskassa.
  • Poikkeustilanteessa sakunainen selvästi panikoi ja kohelsi niin, että olisi ollut varmasti parempi pitää hänet vaikka veneen sisällä. Nyt hän yksistään aiheutti toimillaan enemmän vaaratilanteita kuin alkuperäinen moottoriongelma.
  • Aiemmin VHF:ää on tullut käytettyä hyvin vähän ja tässä yhden päivän aikana tuli enemmän kuin aiemmin yhteensä. Muutenkin täällä käytetään höpinästä päätellen VHF:ää huomattavasti enemmän kuin meillä.

No, sakut dumpattuamme jatkoimme matkaa ja yllättäen nyt ei sitten enää juuri ollutkaan siltoja. Parin tunnin köröttelyn, yhden pohjakosketuksen ja muutaman sillan jälkeen olimme Zoutkampissa, jossa valitsimme suurimman sataman. Ensimmäinen rantautuminen tyssäsi 5m päähän laiturista mutaan, mutta toisella kertaa pääsimme laiturin päähän kylkipaikalle n 40cm päähän, johon kiinnityimme. No, vene olisi varmaan pysynyt ilman köysiäkin, mutta laitettiin silti. Kiva ja rauhallinen paikka, mutta netti on kallis: 6 eurolla sai alle tunnin ja vuorokausi olisi ollut vajaat 20 euroa. Jätimme ottamatta netin ja sen sijaan tilasimme seuraavaksi aamuksi tuoreet täytetyt croissantit, jotka olivat hyvin edulliset.

Zoutkampissa - oikeasti vendarit eivät edes kosketa laituria kun vene on kiinni pohjassa

Zoutkampin "raittia"

Jos Delfzijl-Groningen oli helppo ja nopea siirtymä niin Groningen-Zoutkamp tarjosi tylsiksi käyviä siltaodotuksia sekä vauhtia ja vaarallisia tilanteita sakujen toimesta. Siltoja oli liki 20 ja yksi sulku, jossa vedenpinta laski yli metrin – vastaavahan oli ollut toiseen suuntaan Delfzijlin sulussa. Olemme kuitenkin makeassa vedessä ja koko Lauwersmeer on makeaa vettä. Se oli aiemmin suolavettä, mutta muutettiin joskus 40 vuotta sitten sisämereksi ja samalla makeaksi vedeksi. Ei tainnut olla ihan pieni homma...

Paikallisia kanavan varrella

Paikallisia kanavan varrella

Möksä

Ekotaloja kanavan varrella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti