Briefly in english: After coming to
Brunsbüttel we calculated the right moment to enter the lock and
therefore get the best current towards Cuxhaven – there are no
tides in Baltic sea. Our plan worked perfectly and we were going over
9 knots towards 10m/s (=5 knot) wind. For reference: normal cruising
speed is little over 6 knots...
In Cuxhaven there were suprisingly many
Finnish sailing boats. The main question was between us ”are you
coming or going?” - it's quite far from normal summer cruising area
so most of the boats where either heading to the warmer parts of the
world or coming back. Cuxhaven was a nice harbour with decent
services, however, the best part of the place was the large store
that could provide us a lot of food for the time crossing the
Atlantic.
Also, we had the time to discuss with
the finns who had spent actually several years in the Caribbean so we
got a lot of info as well as some additional equipment. Good stop
overall. After few days in Cuxhaven the weather calmed and we started
to continue our journey towards the Netherlands. After 18 hours we
where in Delftzijl, one industrial city in northeast
Neatherlands.From here we enter the Canals and slowly proceed towards
Amsterdam where we'll be sometime next week for meeting one friend.
The weather has been great but winds
are slightly worse – the North sea is not that nice with haig winds
and waves. Well, now we are in the canals for almost 2 weeks so no
worries. So far this feels very good and definitately doing this trip
was a good idea.
Ja sitten kotimaisella:
Brunsbüttelissä sumplimme hetken
koska pitäisi seuraavana päivänä jatkaa matkaa. Päädyimme
verrattain aikaiseen lähtöön, eli klo 7-8. No, kyljessämme olleet
sakut lähtivät vasta klo 8.20, joten lähdimme aika pian heidän
jälkeen, sillä sulkuun odotti pääsyään eräs toinenkin
huvivene. No, tällä kertaa odotus oli hyvin lyhyt ja pääsimme
tämän toisen huviveneen kanssa samaan sulutukseen tankkerin kanssa.
Kaikki meni ok, kunnes lähtiessämme tankkeri painoi virtausta
sivulle suoraan meidän eteen. No, hieman agressiivisemmalla
kaasunkäytöllä tästäkin selvisi. Sitten vain pikaisesti merelle.
Sulussa |
Aika nopeasti huomasi, että laskumme
olivat osuneet oikeaan: Calimera kulki normikierroksillaan yli 7,5
solmua vastatuuleen ja väylälle päästyämme vauhti oli jo 9
solmua samalla kun tuuli oli 10 m/s suoraan nokkaan! Tämä merkitsi
nopeaa, joskin hieman märkää siirtymistä Cuxhaveniin. Sataman
suuaukolla meinasi käydä vanhanaikaisesti kun yritti ohjata sisään:
tottumuksesta halusi suunnata keulan kohti aukkoa kun taas järki
neuvoi huomioimaan virran, jolloin keula osoitti ihan toisaalle. No,
sisään päästiin ja saman tien tankin kautta laituriin. Hyvin
tilaa ja tilaa oli jokaisena päivänä hyvin.
Satamassa oli hämmentävän paljon
suomalaisia: yksi ilmeisen uusi Dufour 375, Swan 51 (Eira), Swan 42
(Aida, se sama joka teki kierroksen 10 vuotta sitten ja tuli Kielin
kanavaa kanssamme), Bavaria 39 (Draconis II) sekä lisäksi yksi
Ahvenanmaalainen purkkari. Aidan tyyppien kanssa ehdimme jo vaihtaa
muutaman sanan Kielin kanavassa, mutta satamassa tapasimme Eiran
kipparin, joka kertoi vinkkejä 3 Karibian vuoden kokemuksella.
Seuraavana aamuna veneellemme tuli
käymään Draconis II:n Jorma ja kävi ilmi, että heillä olikin
todella kattava kokemus Karibian vesistä. Samalla myös selvisi
kuinka pienet purjehtijapiirit Suomessa ovat... No, Jorma ja Riitta
olivat palaamassa Suomeen ja hyvien vinkkien lisäksi saimme tehtyä
vaihtokauppoja, joiden tuloksena meillä on nyt varalla 100 litraa
polttoainetta kanistereissa. Vielä ennen lähtöä saimme heiltä
onnenlinnun, joka koristaa salongin kattoa.
Onnenlintu koristaa Calimeran salonkia - huomatkaa tyylikkäät salongin ledivalot, joiden kirkkauden säätöön on luonnollisesti langaton kaukosäätö. |
Cuxhaven oli edullinen satama, mutta
myös täällä suihkusta ja sähköstä joutui maksamaan erikseen.
Nettikoodit sai yllättäen pyytämällä, mutta meidän venepaikalla
yhteys toimi vain vaihtelevasti. SVC:n satamasta on kävelymatka
keskustaan, mutta keskustassa oli todella kattavasti varustettu
kauppa, josta saimme paljon kuivamuonaa myöhempää reissua varten
sekä muuta enemmän tai vähemmän tarpeellista. 4km päässä oli myös paikka, jossa voi vaihtaa tai täyttää kaasupullot.
Meidän saksalainen kaasupullomme ei yllättäen kuulunutkaan valikoimaan, mutta kaasupullo täytettiinkin kuin bensaletkusta ikään. Näppärää ja ennenkaikkea halpaa - hintaa 6kg pullon täytölle tuli vain 4,5€. Valitettavasti edestakainen taksikyyti paikalle kustansi 16 euroa, eli koko roska oli sitten 20euroa. Silti hyvä mieli, sillä nyt meillä oli 2*6kg kaasua sekä varalla vielä isoin Campingaz-pullo. Näillä ja sähköliedellä pitäisi pärjätä aika pitkälle eikä tarvi tinkiä yhtään käytöstä. Vesilinja riitti
vielä ostosten jälkeen, joten kaikki ostokset voitiin ottaa
veneeseen. Veneessä valitettavasti tuntuu tila loppuvan – joko
keulahytti on varasto tai sitten koko vene on sikinsokin.
Kaasupullon "tankkaus" |
Cuxhavenin eläimiä |
Lisää Cuxhavenin kaupan edustan eläimiä |
Nooan arkki - Euroopan suurin kelluva raamattuelämys. Mitähän Päivi Räsänen olisi tästä mieltä... |
Cuxhavenista lähdimme pienen arpomisen
jälkeen tiistaina (16.7.) illalla jatkamaan matkaa – mieluiten
Hollantiin asti, mutta myös Borkum olisi ihan okei. No, Borkumin ohi
menimme puolilta päivin, jolloin virta kääntyi mukavasti
myötäiseksi ja painelimmekin Delftzijliin mukavassa reilun 8 solmun
vauhdissa. Mereltä ja satamasta käsin kaupunki vaikuttaa todella
ankealta, mutta pieni kierros kylillä paljasti potentiaalin ja
kyseessä onkin omalla tavallaan viihtyisä kaupunki. Satama saa
paljon plussaa satamamaksuun kuuluvasta suihkusta sekä ilmaisesta
nopeasta nettiyhteydestä.
Auringonlasku pohjanmerellä |
Tämä joulukuusi oli nimeltään Queen Elizabeth |
Sataman lähellä on pari isompaa
ruokakauppaa, josta sai hyvin erilaista täydennystä – yllättäen
kaupasta löytyi vakuumipakattuja pihvejä (jauheliha ja kana), jotka
säilyvät huoneenlämmössä vuosia, joten pitkillä ylityksilläkin
syödään lihaa myös loppumatkasta. Täällä oli myös jännät
tuotteet lihatiskillä: kuin kaalikääryle, mutta kaalin sijaan
kääreenä oli todella ohut naudan lehtipihvi ja sisällä hyvin
maustettua naudan jauhelihaa. Laitoimme pötköt paistinpannulla ja
tzatsikin sekä röstiperunoiden kanssa kerrassaan mainio setti.
Alkupalaksi löysimme kaupasta carpacciot, joten eväät on kunnossa.
Seuraavaksi siirrymmekin rauhalliseen
ja keliriippumattomaan kanava-ajoon kohti Amsterdamia. Sulkuja ja
siltoja on paljon, joten matka kestää, mutta meillä on viikkoa
aikaa päästä Amsterdamiin, eikä sekään oli niin justiinsa.
Leppoisasta ja fiiliksen mukaan mennään, lomallahan tässä ollaan.
Kelit ovat olleet auringon ja lämmön suhteen yllättävänkin ok
jos vertaa viime vuoteen ja satamissa on paikoin ollut jopa kuuma,
mutta merellä on öisin toki viileää.
Viimeisen parin viikon aikana on saanut
yllättävän vähän aikaiseksi veneen puuttuvia asennuksia:
tuuligenu odottaa edelleen laatikossaan asennusta, aurinkopaneelit
ovat sänkyjen ja sohvien alla, Epirb on otettu laatikosta, mutta
hakee vielä asennuspaikkaansa ja työkaluja on varmuuden vuoksi
ripoteltu jokaiseen tilaan. Biminikin odottaa kukonjalan koloja jne.
No, kyllä tämä tästä. Pakko on paras motivaattori, joten ennen
pidempiä ylityksiä tai suurempia lisämiehistöjä kamat löytävät
paikkansa ja biminikin on varmasti Karibialla viritettynä..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti