torstai 18. heinäkuuta 2013

Pohjanmeren vuorovesillä / North sea

Briefly in english: After coming to Brunsbüttel we calculated the right moment to enter the lock and therefore get the best current towards Cuxhaven – there are no tides in Baltic sea. Our plan worked perfectly and we were going over 9 knots towards 10m/s (=5 knot) wind. For reference: normal cruising speed is little over 6 knots...

In Cuxhaven there were suprisingly many Finnish sailing boats. The main question was between us ”are you coming or going?” - it's quite far from normal summer cruising area so most of the boats where either heading to the warmer parts of the world or coming back. Cuxhaven was a nice harbour with decent services, however, the best part of the place was the large store that could provide us a lot of food for the time crossing the Atlantic.

Also, we had the time to discuss with the finns who had spent actually several years in the Caribbean so we got a lot of info as well as some additional equipment. Good stop overall. After few days in Cuxhaven the weather calmed and we started to continue our journey towards the Netherlands. After 18 hours we where in Delftzijl, one industrial city in northeast Neatherlands.From here we enter the Canals and slowly proceed towards Amsterdam where we'll be sometime next week for meeting one friend.

The weather has been great but winds are slightly worse – the North sea is not that nice with haig winds and waves. Well, now we are in the canals for almost 2 weeks so no worries. So far this feels very good and definitately doing this trip was a good idea.

Ja sitten kotimaisella:

Brunsbüttelissä sumplimme hetken koska pitäisi seuraavana päivänä jatkaa matkaa. Päädyimme verrattain aikaiseen lähtöön, eli klo 7-8. No, kyljessämme olleet sakut lähtivät vasta klo 8.20, joten lähdimme aika pian heidän jälkeen, sillä sulkuun odotti pääsyään eräs toinenkin huvivene. No, tällä kertaa odotus oli hyvin lyhyt ja pääsimme tämän toisen huviveneen kanssa samaan sulutukseen tankkerin kanssa. Kaikki meni ok, kunnes lähtiessämme tankkeri painoi virtausta sivulle suoraan meidän eteen. No, hieman agressiivisemmalla kaasunkäytöllä tästäkin selvisi. Sitten vain pikaisesti merelle.

Sulussa

Aika nopeasti huomasi, että laskumme olivat osuneet oikeaan: Calimera kulki normikierroksillaan yli 7,5 solmua vastatuuleen ja väylälle päästyämme vauhti oli jo 9 solmua samalla kun tuuli oli 10 m/s suoraan nokkaan! Tämä merkitsi nopeaa, joskin hieman märkää siirtymistä Cuxhaveniin. Sataman suuaukolla meinasi käydä vanhanaikaisesti kun yritti ohjata sisään: tottumuksesta halusi suunnata keulan kohti aukkoa kun taas järki neuvoi huomioimaan virran, jolloin keula osoitti ihan toisaalle. No, sisään päästiin ja saman tien tankin kautta laituriin. Hyvin tilaa ja tilaa oli jokaisena päivänä hyvin.

Satamassa oli hämmentävän paljon suomalaisia: yksi ilmeisen uusi Dufour 375, Swan 51 (Eira), Swan 42 (Aida, se sama joka teki kierroksen 10 vuotta sitten ja tuli Kielin kanavaa kanssamme), Bavaria 39 (Draconis II) sekä lisäksi yksi Ahvenanmaalainen purkkari. Aidan tyyppien kanssa ehdimme jo vaihtaa muutaman sanan Kielin kanavassa, mutta satamassa tapasimme Eiran kipparin, joka kertoi vinkkejä 3 Karibian vuoden kokemuksella.

Seuraavana aamuna veneellemme tuli käymään Draconis II:n Jorma ja kävi ilmi, että heillä olikin todella kattava kokemus Karibian vesistä. Samalla myös selvisi kuinka pienet purjehtijapiirit Suomessa ovat... No, Jorma ja Riitta olivat palaamassa Suomeen ja hyvien vinkkien lisäksi saimme tehtyä vaihtokauppoja, joiden tuloksena meillä on nyt varalla 100 litraa polttoainetta kanistereissa. Vielä ennen lähtöä saimme heiltä onnenlinnun, joka koristaa salongin kattoa.

Onnenlintu koristaa Calimeran salonkia - huomatkaa tyylikkäät salongin ledivalot, joiden kirkkauden säätöön on luonnollisesti langaton kaukosäätö.

Cuxhaven oli edullinen satama, mutta myös täällä suihkusta ja sähköstä joutui maksamaan erikseen. Nettikoodit sai yllättäen pyytämällä, mutta meidän venepaikalla yhteys toimi vain vaihtelevasti. SVC:n satamasta on kävelymatka keskustaan, mutta keskustassa oli todella kattavasti varustettu kauppa, josta saimme paljon kuivamuonaa myöhempää reissua varten sekä muuta enemmän tai vähemmän tarpeellista. 4km päässä oli myös paikka, jossa voi vaihtaa tai täyttää kaasupullot. 

Meidän saksalainen kaasupullomme ei yllättäen kuulunutkaan valikoimaan, mutta kaasupullo täytettiinkin kuin bensaletkusta ikään. Näppärää ja ennenkaikkea halpaa - hintaa 6kg pullon täytölle tuli vain 4,5€. Valitettavasti edestakainen taksikyyti paikalle kustansi 16 euroa, eli koko roska oli sitten 20euroa. Silti hyvä mieli, sillä nyt meillä oli 2*6kg kaasua sekä varalla vielä isoin Campingaz-pullo. Näillä ja sähköliedellä pitäisi pärjätä aika pitkälle eikä tarvi tinkiä yhtään käytöstä. Vesilinja riitti vielä ostosten jälkeen, joten kaikki ostokset voitiin ottaa veneeseen. Veneessä valitettavasti tuntuu tila loppuvan – joko keulahytti on varasto tai sitten koko vene on sikinsokin.

Kaasupullon "tankkaus"
Cuxhavenin eläimiä

Lisää Cuxhavenin kaupan edustan eläimiä
Nooan arkki - Euroopan suurin kelluva raamattuelämys. Mitähän Päivi Räsänen olisi tästä mieltä...

Cuxhavenista lähdimme pienen arpomisen jälkeen tiistaina (16.7.) illalla jatkamaan matkaa – mieluiten Hollantiin asti, mutta myös Borkum olisi ihan okei. No, Borkumin ohi menimme puolilta päivin, jolloin virta kääntyi mukavasti myötäiseksi ja painelimmekin Delftzijliin mukavassa reilun 8 solmun vauhdissa. Mereltä ja satamasta käsin kaupunki vaikuttaa todella ankealta, mutta pieni kierros kylillä paljasti potentiaalin ja kyseessä onkin omalla tavallaan viihtyisä kaupunki. Satama saa paljon plussaa satamamaksuun kuuluvasta suihkusta sekä ilmaisesta nopeasta nettiyhteydestä.

Auringonlasku pohjanmerellä

Tämä joulukuusi oli nimeltään Queen Elizabeth

Sataman lähellä on pari isompaa ruokakauppaa, josta sai hyvin erilaista täydennystä – yllättäen kaupasta löytyi vakuumipakattuja pihvejä (jauheliha ja kana), jotka säilyvät huoneenlämmössä vuosia, joten pitkillä ylityksilläkin syödään lihaa myös loppumatkasta. Täällä oli myös jännät tuotteet lihatiskillä: kuin kaalikääryle, mutta kaalin sijaan kääreenä oli todella ohut naudan lehtipihvi ja sisällä hyvin maustettua naudan jauhelihaa. Laitoimme pötköt paistinpannulla ja tzatsikin sekä röstiperunoiden kanssa kerrassaan mainio setti. Alkupalaksi löysimme kaupasta carpacciot, joten eväät on kunnossa.

Seuraavaksi siirrymmekin rauhalliseen ja keliriippumattomaan kanava-ajoon kohti Amsterdamia. Sulkuja ja siltoja on paljon, joten matka kestää, mutta meillä on viikkoa aikaa päästä Amsterdamiin, eikä sekään oli niin justiinsa. Leppoisasta ja fiiliksen mukaan mennään, lomallahan tässä ollaan. Kelit ovat olleet auringon ja lämmön suhteen yllättävänkin ok jos vertaa viime vuoteen ja satamissa on paikoin ollut jopa kuuma, mutta merellä on öisin toki viileää.

Viimeisen parin viikon aikana on saanut yllättävän vähän aikaiseksi veneen puuttuvia asennuksia: tuuligenu odottaa edelleen laatikossaan asennusta, aurinkopaneelit ovat sänkyjen ja sohvien alla, Epirb on otettu laatikosta, mutta hakee vielä asennuspaikkaansa ja työkaluja on varmuuden vuoksi ripoteltu jokaiseen tilaan. Biminikin odottaa kukonjalan koloja jne. No, kyllä tämä tästä. Pakko on paras motivaattori, joten ennen pidempiä ylityksiä tai suurempia lisämiehistöjä kamat löytävät paikkansa ja biminikin on varmasti Karibialla viritettynä..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti