Jos luikaisumme Hangosta suoraan
Visbyyn säästi päiviä, niin Kalmarsundin vastatuulissa nuo
säästetyt päivät pääsivät käyttöön. Visbystä lähdimme
puolen päivän jälkeen, sillä ennusteiden mukaan tuuli olisi ollut
vastaista aamulla ja kääntyisi suotuisammaksi päivemmällä. Näin
siinä kävikin - alkumatka oli vastatuulta, sitten tuuli kääntyi
hieman paremmaksi ja pääsimme pari tuntia purjeilla, mutta
loppupätkä Byxelkrokiin jouduttiin taas menemään koneella.
Calimera Byxelkrokin illassa |
Byxelkrokissa tarkistimme sääennusteet,
eivätkä ne luvanneet hyvää. Vastatuulta olisi luvassa seuraavat
päivät, ja Kalmarsundissa tuuli ja aallot pääsevät pakkautumaan
ikäviksi. Viime vuonna kun laskettelimme iloisesti Kalmarsundia
toiseen suuntaan myötuuleen katselimme säälien niitä onnettomia,
jotka yrittivät ryskiä vastatuuleen. Tänä vuonna kuulumme itse
tuohon onnettomaan joukkoon.
Byxelkrokista oli tarkoitus mennä joko
Borgholmiin tai jopa Kalmariin sään salliessa, mutta vaikka
ennusteet olivatkin luvanneet melko kovaa (6-9 m/s) vastaista tuulta,
olivat todelliset tuulet ennusteita paljon kovempia. 14-15 m/s
vastatuuli yhdistettynä hieman eri suunnasta tuleviin aaltoihin sekä
voimakkaisiin kuurosateisiin aiheutti tuskaisen hitaan etenemisen,
joten päätimme yrittää koneella. Ympärillämme veneet yrittivät
kukin omia keinojaan, osa koneella, osa purjeilla, mutta yhdenkään
matka ei näyttänyt edistyvän kovinkaan kummoisesti saati
mukavasti. Muutaman tunnin ryskytyksen jälkeen totesimme, että
lähimpänä edessa päin oleva Sandvikin satama alkoi houkuttaa,
etenkin kun satamakirja lupaili sataman olevan suojaisa tämän
suuntaisella tuulella. Sandvik oli myös meille entuudestaan
tuntematon, joten siinäkin mielessä se houkutteli.
Varusteet sään mukaan |
Sandvik oli saapuessamme melko tyhjä,
toisessa laiturissa oli pari saksalaista venettä, toisessa yksi
suomalainen. Valitsimme suomalaisten laiturin, sillä siihen pääsi
mukavasti keula tuuleen. Saatuamme köydet kiinni alkoi satamassa
kuhina. Ensin saapui liuta saksalaisia veneitä, jotka valitsivat
”saksalaisten” laiturin (jonne oli hankala päästä kylki
tuuleen), ja sitten saapui liuta suomalaisia, jotka valitsivat saman
laiturin kuin me. Hetken jo ehdimme naureskella laiturijakoa kunnes
eräs raskas saksalainen teräsvene valitsi meidän laiturimme ja
sekoitti ”maajoukkueet”. Satamakapteeni ihmetteli illalla
satamamaksuja kerätessään, että emmekö todellakaan olleet samaa
seuruetta – satamassa ei kuulemma ollut koskaan näin paljoa
suomalaisia samaan aikaan.
Suomalaiset rivissä Sandvikissa |
Illan edetessä satama alkoi täyttyä ja melkein kaikki sinne saapuneet veneet olivat tulleet juuri Byxelkrokista ja todenneet saman kuin me, että tässä kelissä on turha yrittää ryskiä pidemmälle. Sandvik osoittautui mukavaksi pieneksi satamaksi ja kyläksi. Sieltä löytyi hyvin varusteltu kauppa, muutama ravintola ja peruspalvelut veneilijöille. Satama oli melko suojainen näinkin kovalla tuulella, mitä nyt maininkia pääsi vyörymään jonkin verran aallonmurtajan sisään. Sataman vieressä olisi ollut paremmalla säällä houkuttelevan näköinen uimarantakin.
Sandvikin tuulimylly ravintoloineen |
Seuraavana aamuna tuuli ei ollut muuttanut suuntaansa mutta oli kuitenkin sen verran edellistä päivää heikompi, että avasimme purjeet ja lähdimme tikkaamaan Kalmarsundia laidasta laitaan. Muutaman tunnin tätä jaksoimme ja totesimme vauhdin riittävä Borgholmiin, mutta ei Kalmariin, jonne halusimme. Kääräisimme siis purjeet sisään ja jatkoimme moottorilla Kalmariin. Sandvikin suomalaisista yksi oli jo satamassa, mutta muut taisivat tyytyä Borgholmiin.
Olemme siinä mielessä mukavuusveneilijöitä, ettemme suotta viitsi väkisin yrittää purjeilla vaan otamme moottorin käyttöön tarvittaessa. Täytyy kyllä nostaa hattua eräälle saksalaiselle papalle, joka yksin pienellä folkkarillaan lähti meitä ennen Sandvikista ja saapui Kalmariin siinä vaiheessa kun me olimme jo mukavasti rantautuneet, pesseet pyykit, käyneet kävelyllä ja viimeistelimme ruokailuamme rantaravintolassa! Sitkeästi oli pappa jaksanut purjehtia vastatuuleen, folkkarin perämoottorilla kun ei juuri satama-ajoa pidemmälle mennä.
Kalmarissa olisi tarkoitus viettää ainakin päivä tai pari vene- ja miehistöhuoltoa (=shoppailua) tehden. Kalmarin suuri plussa on sataman vieressä sijaitsevien ostosmahdollisuuksien lisäksi sauna! Saunoja ei juuri näe Ruotsin puolella vierasvenesatamissa, ainakaan Tukholman eteläpuolella. Saattaa myös olla, että tämän jälkeen ei Itämerellä (tai ylipäänsä) tänä vuonna saunota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti