Shortly in English
Kiel Canal is about 100km long, so it takes the whole day to go through it with a sailboat. And you are not even allowed to sail, but you need to use engine the whole way (you may use a sail with the engine but the wind was again less favorable for our direction). The canal was a whole new experience for us so we were a bit excited about going in, but after we learned how the signals worked it was eventually a bit boring and stinky day. There must be thousands of cows along the canal but you cannot see them (nor anything else either) because of the high banks. There was a lot of traffic in the canal, both sailing boats as well as cargo ships, but not that much as we had though there would be.
Suomeksi
Kielin kanaali on reilu 50 merimailia eli n. 100 km, joten kanaalin läpi menoon on varattava koko päivä ja liikkeelle on lähdettävä ajoissa. Sulkujen aukeamiselle ei ole varsinaisia aikatauluja, vaan niitä avataan huviveneille sitä mukaa kuin ammattiliikenne antaa sijaa. Holtenaun satamamestarilta asiasta kysellessämme hän vain käski mennä sulkujen luokse norkoilemaan ja odottamaan lupaa mennä sisään. Satamamestarilta saimme kuitenkin tiedon, että vain sulkujen uusi puoli oli tällä hetkellä käytössä, joten sekä ammattiliikenne että huviveneet käyttivät samoja sulkuja.
Kiel Canal is about 100km long, so it takes the whole day to go through it with a sailboat. And you are not even allowed to sail, but you need to use engine the whole way (you may use a sail with the engine but the wind was again less favorable for our direction). The canal was a whole new experience for us so we were a bit excited about going in, but after we learned how the signals worked it was eventually a bit boring and stinky day. There must be thousands of cows along the canal but you cannot see them (nor anything else either) because of the high banks. There was a lot of traffic in the canal, both sailing boats as well as cargo ships, but not that much as we had though there would be.
Suomeksi
Kielin kanaali on reilu 50 merimailia eli n. 100 km, joten kanaalin läpi menoon on varattava koko päivä ja liikkeelle on lähdettävä ajoissa. Sulkujen aukeamiselle ei ole varsinaisia aikatauluja, vaan niitä avataan huviveneille sitä mukaa kuin ammattiliikenne antaa sijaa. Holtenaun satamamestarilta asiasta kysellessämme hän vain käski mennä sulkujen luokse norkoilemaan ja odottamaan lupaa mennä sisään. Satamamestarilta saimme kuitenkin tiedon, että vain sulkujen uusi puoli oli tällä hetkellä käytössä, joten sekä ammattiliikenne että huviveneet käyttivät samoja sulkuja.
Herätyskello soi klo 7:00, mutta koska
aamuheräämiset eivät kuulu kummankaan meistä vahvuuksiin, niin
siinä vaiheessa kun pääni vihdoin kurkisti ulos luukusta, kello
oli jo puoli kahdenksan ja Niklas vielä pötkötti sängyssä. Tein
kuitenkin samantien havainnon, että yksi laiva meni juuri sulkuun
sisään, ja sen takana norkoili 4-5 purjevenettä. Tämä oli selkeä
vihje, että huviveneetkin saattaisivat pian päästä sisään, joten
raportoituani tilanteesta, oli Calimera lähtövalmis ennätysajassa
ja n.5 minuutin kuluttua havainnostani köydet olivat jo irti ja
lähestyimme muita odottavia purjeveneitä. Hämmästyksemme lähin
veneistä oli suomalainen Aida, jonka
maailmanympärysmatkakertomukseen edellisen omistajansa kanssa olimme
tutustuneet.
Piakkoin odottavia veneitä oli jo 8
kpl, ja odottamamme valkoinen signaalivalo alkoi vilkkua. Menimme
sisään muutaman muun veneen vanavedessä, sillä emme tahtoneet olla
ensimmäisiä emmekä viimeisiä, olihan kyseessä ensimmäinen
kertamme Kielin kanaalissa. Muiden esimerkkiä seuraten kiinnityimme
sulussa olevaan kelluvaan ponttooniin, joka oli todella niljakas ja
matala, joten fendereitten asettelu oli haastavaa. Näin jälkikäteen
ajatellen olisi ollut fiksumpaa antaa hätäisempien veneiden
kiinnittyä ponttooneihin ja itse mennä näiden kylkeen kiinni
(kuten Aida sekä eräs saksalainen vene, joka tuli kylkeemme,
tekivät). Kun vene oli kiinnitetty, piti kiivetä tikapuita pitkin
ylös sulun reunalla olevaan kioskiin maksamaan kanaalimaksu, joka
meille oli 18 euroa. Reilu metri pidemmille veneille maksu olisi jo
ollut 35 euroa.
Sulussa |
Kun sulku sitten viimein sulkeutui
takanamme, odotimme jännittyneinä veden pinnan muutosta ja
veikkailimme kuinka paljon pinta nousisi. Hämmästykseksemme
vedenpinta lähtikin laskemaan, ja pettymykseksemme se laski vain n.
15 cm, eli muutosta tuskin huomasi. Kun sulut sitten aukesivat,
lähtivät veneet porhaltamaan ulos sulusta, ja muodostivat kuin
huomaamatta jonon. Siinä sitä sitten puksutettiin jonossa kuin
köyhän talon porsaat, sillä meillä oli vastatuuli (taas kerran),
eikä Kielin kanaalissa muutenkaan saa kulkea pelkillä purjeilla,
vaan moottori on oltava päällä. Harmittavasti vain jonon
ensimmäikseksi osui pienehkö vene jonka vauhti ei ollut
päätähuimaava. Olisimme mielellämme menneet kovempaa vauhtia,
mutta emme halunneet ottaa johtoa kun olimme vielä hieman epävarmoja
eri signaaleiden merkityksestä. Olimme kyllä ladanneet esitteet
kanaalin eri merkeistä huviveneillä, mutta siinä ei ollut
ammattiliikenteen merkkejä, joten kun sellaisia tuli vastaan, oli
hieman epävarma olo, joten oli mukavampi vain seurata letkaa. Myös
pysähtymiskäskyn saaneiden rahtilaivojen ohi pujottelussa oli
hyötyä kokeneemmista kanaalin kulkijoista letkan etupäässä.
Pari tuntia myöhemmin perässämme
ollut saksalainen Bavaria kyllästyi hitaaseen tahtiin ja lähti
ohitsemme koti kärkeä. Meillehän tämä muutos sopi ja
liimauduimme Bavarian perään. Tätä mentiinkin sitten monta tuntia
ja muu jono tippui vähitellen matkasta kunnes eräässä mutkassa
vastaan tuli signaali joka tietojemme mukaan koski myös huvivneitä:
3 punaista valoa päällekkäin. Valitettavasti samalla kohtaa oli
myös sivuhaara, jonne seuraamamme Bavaria porhalsi eikä näin ollen
tuonut meille varmuutta olimmeko tulkinneet pysähtymiskäskyn
oikein. Onneksi paikalla oli kuitenkin eräs toinen vene joka oli
selkeästi jäänyt odottelemaan. Sivuhaarastakin tuli paikalle vene
joka myös jäi odottamaan, joten mekin jäinne. Jonkin aikaa
odoteltuamme myös aiemmamman jonomme häntäpää saavutti
odottelupaikan ja siinä pyöri sitten jo useampi huvivene
odottamassa lupaa jatkaa matkaa. AIS paljasti, että vastaan oli
tulossa parisataametrinen rahtilaiva, ja se olikin syy
pysähtymismerkeille. Kun rahtilaiva oli mennyt ohi, signaalit
antoivat luvan jatkaa matkaa. Nyt pääsimme liimautumaan
sivuhaarasta tulleen isomman veneen peesiin, jonka vauhti oli meille
sopiva. Posotimme taas tyytyväisenä eteenpäin monta tuntia, kunnes
vetojuhtamme päätti pitää lepotauon pienessä poukamassa. Tässä
vaiheessa olimme jo oppineet ymmärtämään signaalit, joten ei ollut
ongelmia jatkaa loppumatkaa yksin Brunsbütteliin. Kielin kanaali
osoittautui siis varsin leppoisaksi, jopa tylsäksi, kunhan opimme
luottamaan, että osasimme tulkita signaalit oikein. Laivoja ja
huviveneitä oli paljon, mutta ei ruuhkaksi asti, ja suurimman
jännityksen matkalle toikin lukuisat lossit, jotka suhasivat kanaalin
laidalta toiselle tiuhaan tahtiin. Päällimmäisenä mieleen jäi
joka paikassa leijaileva lannanhaju vaikka yhtään lehmää emme
nähneet, korkeat rantapenkereet kun pitivät huolen, että maisemia
ei juuri tarvinnut ihailla.
Trafiikkia kanaalissa |
Hieman ennen kanavan loppua vastaan tuli rypäs huviveneitä, joiden joukossa yllättäen myös kaksi suomalaista. Molemmat taisivat olla Elaneita (37?). Eräs rahtilaiva oli myös rekisteröity Helsinkiin (tai peräpeilissä luki Helsingfors), mutta muuten vastaan ei tullut sinivalkoisia värejä.
Brunsbüttelin pieni (ja iltaa myöten
täpötäyteen täyttyvä) satama on aivan isojen laivojen käyttämän
sulun vieressä, joten meteli satamassa on melkoinen kun
ostoskeskusten kokoiset laivat menevät 10m päästä lähimmistä
huviveneistä. Vaikka meteli on välillä korviahuumaava, ja välillä
ei meinaa uskoa silmiään kun valtava laiva puskee aivan vierestä,
velloo vesi pienvenesatamassa yllättävän vähän. Kaiken kaikkiaan
Brunsbüttelillä ei juuri ole muuta tarjottavaa kuin hengähdyspaikka
ennen vuorovesialueille siirtymistä.
Brunsbüttelin satama ja sulusta tuleva laiva |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti