Matkamme kanaalien läpi jatkui
helteisissä merkeissä. Zoutkampista lähdimme ronskisti moottoria
käyttäen jotta pääsimme irti laituripaikkamme mudasta. Pian
Zoutkampin jälkeen alkoi yksi kanaalien mielenkiintoisimmist
paikoista, Lauwersmeer suistoineen. Vaikka alue olikin meille melko
eksoottinen, oli siellä kuitenkin kotoinen tunnelma johtuen
lukuisista luonnonsatamia muistuttavista pysähtymispaikoista.
Kanaalien varret ovat täynnä erilaisia pysähtymispaikkoja veneille
jotka vaihtelevat kanaalin reunaan pystytetyistä tolpista pieneen
aidattuun alueeseen keskellä lammaslaiudunta aina ihan jopa
saaristomaisiin pikkusatamiin. Lauwersmeerin pysätymispaikat
näyttivät niin houkuttelevilta että päätimme että seuraavaksi
voisimme matkia paikallisia ja yöpyä jossakin näistä satamien
sijaan.
|
Lauwersmeerin pysähtymispaikkoja/luonnonsatamia |
Keli oli hyvä ja matka eteni kerrankin
joutuisasti sillä Lauwersmeerin alueella siltoja ja sulkuja on
vähemmän, eli matka ei katkeile koko aikaa kaikenlaiseen
odotteluun. Pääsimme siis aina Leeuwardeniin asti. Leeuwardenissa
sen sijaan siltoja olikin pilvin pimein, samoin veneitä, joten
päätimme mennä kaupungin läpi saman tien illalla jolloin muita
veneitä on hieman vähemmän, ja siltojen odottelu hieman
stressittömämpää kun ei tarvitse varoa muita odottavia veneitä. Täällä tuli myös vastaan ensimmäiset maksulliset sillat, joissa maksu tapahtui sillan kodalla sillanhoitajan heilutellessa ongenvavan päässä puukenkää jonne kolikot sujautettiin. Maksuja kertyi yhteensä 15 euroa kolmesta eri erästä, onneksi olimme varanneet mukaan paljon pikkukolikoita.
|
Siltamaksun sujautus puukenkään |
Leeuwardenin keskustasta ja silloista päästyämme aloimme etsiä
sopivaa pysähtymispaikkaa, mutta kylmä totuus iski silloin päin
naamaa: Calimeran syväys oli liikaa Leeuwardenin jälkeen oleville
pysähtymispaikoille. Yritimme päästä useampaan, mutta aina
matkamme tössähti mutaan jo heti väylän reunalla. Lisäksi
Leeuwardenin jälkeen alkaa Staande masterouten matalin pätkä, vain
1,9m, joten sinne emme halunneet lähteä seikkailemaan yötä
vasten, etenkin kun sillatkin lakkaavat avautumasta viimeistään klo
20. Vielä mielenkiintoisemmaksi asian teki se että tämä kanaalin
pätkä puuttui plotteristamme kokonaan ja sen mukaan veneilimme
parhaillaan keskellä peltoa... Paperikartat ja opaskirjaset onneksi
näyttivät kanaalin oikein sen nykytilassa, mutta ilmeisesti tässä
kohtaa olivat hollantilaiset päättäneet tehdä oikoreitin vanhaan
kanaaliinsa eikä plotterimme ollut tästä tietoinen.
Tässä välissä olisi ollut muheva
perheriidan paikka, mutta ilmeisesti kanavilla köröttely on
kasvattanut sen verran pinnaa että yksissä tuumin nielimme harmin
ja käännyimme takaisin kohti Leeuwardenin keskustaa. Paluumatkalle
yritimme vielä yhtä aiemmin huomaamatta jäänyttä
pystähtymispaikkaa, mutta tällä kertaa emme päässeet edes väylän
reunalle asti kun muta tuli vastaan. Lähin satama oli onneksi
siltarumban tällä puolen, joten pääsimme sinne vain yhden
siltaodottelun jälkeen. Silta oli toiminnassa klo 20 asti ja me
olimme paikalla klo 19:30, joten kovin paljoa ylimääräistä aikaa
ei ollut. Sillan pieleen olisi toki voinut parkkeerata yöksi, jos
silta olisi jo lakannut toimimasta ja tätä vaihtoehtoa
harkitsimmekin. Pääsimme kuitenkin satamaan ja helpottuneina
laitoimme grillin saman tien tulille.
|
Grillausta pitkän päivän päätteeksi |
Seuraavana aamuna jatkoimme siis matkaa
nyt kanaalien matalinta pätkää kohti, Leeuwarden-Grouw-väliä.
Kartta lupasi 1,9m syväyksen (minkä Calimera nyt täpötäyteen
lastattuna tarvitsee) ja edellinen ilta oli jo osoittanut että jopa
väylän reunat ovat liian matalia meille). Edellisenä vuonna
Talisman oli päässyt tästä läpi samalla syväyksellä joten
päättelimme vettä riittävän myös meille. Varmuuden vuoksi
teimme kuitenkin varsin insinöörimäiset laskelmat siitä kuinka
paljon venettä pitäisi kallistaa jotta syväys vähenisi 1,8m:iin
hätätapauksia varten...
|
"Kallistuslaskelmia" |
Kieli keskellä suuta ja vene keskellä
väylää lähdimme siis etenemään. Matka eteni muuten hyvin mutta
jos huomio herpaantui hetkeksikään ja ajauduimme hieman sivummaksi
väylää, vauhti hiljeni ja vene alkoi tutista osoituksena siitä
että veden sijasta kölimme halkoi mutaa. Samoin jos vastaan tuli
isompi alus (tai alus joka ei tajunnut että me tarvitsimme väylän
keskikohtaa), ja jouduimme väistämään sivumpaan, niin taas
hidastui vauhti ja tutina alkoi. Pääsimme kuitenkin Grouwiin asti
ilman suurempia katastrofeja.
Grouwiin päästyämme siirryimme
täysiin uuteen maailmaan. Jokainen jolla oli edes jokin joten kuten
kellva laite, oli lähtenyt viettämään viikonloppua vesille ja
Grouwin keskusta näytti olevan nimenomaan vesillä. Oli perinteisiä
100-vuotiaita hollantilaistyyppisiä aluksia sivuköleineneen,
purjeveneitä, soutuveneitä, moottoriveneitä, kajakkeja, kelluvia
laiturinpätkiä joihin oli lisätty moottori jne. Sanotaan että
yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta tässä tapauksessa
kuvaan ei saa vangittua sitä kuhinaa ja tunnelmaa mikä vallitsi.
Meno oli kuin Hangon regatan ja Stockholmveckanin yhdistelmä keskellä
kirkasta päivää ja keskellä vettä. Vaikka veneitä oli tuhansia
ja taas tuhansia, niin kaikki jotenkin ihmeellisesti kuitenkin
mahtuivat sekaan, eikä edes kovin montaa kertaa pelottanut, että
törmäiltäisiin.
|
Trafiikkia Grouw'n väylillä |
|
Grouw |
|
Grouw |
|
Grouw |
|
Paikallisia |
|
Matalassa vedessä voi seistä veneen vieressä |
|
Party boat Hollannin tapaan: masto kasattu kaljakoreista yms. |
Grouwin keskusta oli aivan oma lukunsa
mutta kanaali Grouwin jälkeen oli myös täpötäynnä väkeä.
Paikallisilla oli tapana ajaa hieman sivuun väylältä ja jäädä
ankkuriin uimaan ja viettämään päivää. Oli hauska nähdä
joukoittain veneitä parkkeeranneena jokaiseen hieman leveämpään
kohtaa ja ihmisiä uimassa (tai seisomassa) niiden vieressä.
Yritimme muutamaan otteeseen samaa, mutta valitettavasti syväyksemme
ei taaskaan antanut periksi ja joka kerta kun menimme edes metrin
verran väylästä sivuun (tai välillä pelkästään väylän
laidalle), niin Calimera jo kynti mutaa. Hellettä helpottaaksemme
kaivoimme sitten veneen perässä vedettävän renkaan esille ja
kiskoimme sillä toisiamme mikä virkistikin mukavasti.
|
Renkaan vetoa kanaaleilla |
Illaksi pysähdyimme sitten Lemmeriin
Yachthaven Ijselmaariin, mutta ilmeisesti valitsimme sataman kanaalin
väärältä puolelta. Meidän puolellamme ravintola oli kovin
hiljainen ja alkuruokia lukuunottamatta jopa surkea, kun taas
toisella puolella terassi oli täynnä iloisia ihmisiä iltamyöhään
saakka. Plussaa oli sentään se että todella helteisen päivän
jälkeen suihkussa sai lorottaa vettä niin paljon kuin sielu sieti
mikä näillä vesille on melko harvinaista.
|
Kanava menee moottoritien päällä |
|
Mentiin motarin yli |
|
Ei saa ilmeisesti hukkua |
|
Auto kyytiin tästä |
|
Lemmerin lähiötä, kivasti oma rantapiha ja vene takapihalla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti