sunnuntai 18. elokuuta 2013

Cherbourg - endless pit stop?

Briefly:

We've had some bad luck: first the engine was broken but got fixed, then the weather was bad, then we had an other problem with the engine and now we're waiting for the right weather again. It looks like we are able to leave tomorrow, hopefully all the way to Brest or Camaret but there are some other options too on the way.

Here in Cherbourg we have been around the city eating in good restaurants, vititing tourist sights, sea world etc as well as getting the boat ready for the bay of Biscay. The wind generator is finally installed and the mob-pods are also ready to use. There are now two other Finnish sailing boats here and we're all going to the same direction.

Ja suomeksi:

Cherbourg on todellakin tullut tutuksi kun täällä ollaan vietetty jo toista viikkoa. Aluksi odotimme moottorihuoltoa, sen jäkeen sopivaa keli-ikkunaa ja kun yritimme lähteä keskiviikkona niin havaitsimme pian lähdön jälkeen, että moottori ei ottanut normaaleja kierroksia, joten palasimme satamaan. Ongelma ratkesi hyvien neuvojen avulla ja saimme korjattua sen omin avuin. No, nyt taas on keli-ikkunan odottelua. Nyt näyttää siltä, että päästään lähtemään huomenna aamulla, jolloin voisimme olla Brestissä tai Camaretissa tiistaina iltapäivällä/illalla.

Jos jotain positiivista haetaan niin olemme päässet tutustumaan paikalliseen ravintolatarjontaan ja herkuttelemaan milloin milläkin paikallisella erikoisuudella. Näistä pitänee tehdä ihan oma postaus kunhan ehditään. Kävimme myös sataman vieressä sijaitsevassa merimaailmassa, jossa saimme paikallisen juhlapyhän (torstai) kulutettua mukavasti: oli Titanic-näyttelyä, kunnon sukellusvene sekä kaloja ja muuta merenelävää. Plussaa myös siitä, että satamakonttorin kanssa sovimme, että emme enää maksa satamamaksua. Tämä kohtuullistaa muuten suht kovaa (reilut 30€/yö) satamamaksua mukavasti.

Ensimmäinen moottoriongelma koski siis tukkeutunutta suodatinta ja toinen ongelma liittyi esisuodattimen lasikulhoon tai lähinnä siihen, että siinä oli kolo, josta pääsi ilmaa polttoainejärjestelmään. Tai tarkemmin kolon kohdalta tiivisterengas pääsi hieman ulos, jolloin se ei ollut enää täysin ilmatiivis. Tuo pieni ilmamäärä sitten riitti siihen, ettei kaikki sylinterit käyneet kuten kuului ja koneesta oli tehoja pois. No, taas ollaan viisaampia ja koitetaan saada uusi ehjä kuppi vielä hankittua jossain välissä - täältä eivät sellaista pystyneet toimittamaan. Paikkasimme kolon epoksilla, joka vaikutti ihan toimivalta ratkaisulta, mutta ei ehkä ikuiselta. Tällä nyt kuitenkin pärjätään jonkin aikaa.

Meidän saapuessa tänne reilu viikko sitten täällä oli vain yksi ahvenanmaalainen purjevene, mutta eilen meitä tuli moikkaamaan ensin Homelessin porukka ja vajaan tunnin kuluttua eräs toinenkin suomalainen - suomalaisten edustus onkin satamassa nyt toistaiseksi suurin! Meillä kaikilla (ja ilmeisen monella muullakin täällä satamassa) on sama suunta, joten huomenna lienee vilkas trafiikki aamulla ulos. Toivotaan myös, että allot olisivat maltillisia.

Lähtö täältä pitää ajoittaa niin, että noin 15 nm päästä alkava Alderneyn saaren ja mantereen välinen salmi ohitetaan Doverin yläveden aikaan, jolloin siihen saadaan myötävirta. Salmessa voi olla pahimmillaan jopa 10 solmun virta, mikä on aika hurja - tähän sitten vielä tuulen vaikutus ja pienemmät sekä vähän isommatkin veneet ovat kovilla. Tämä tarkoittaa meille lähtöä noin klo 8.30 aikaan, mikä on jo ihan inhimillinen. Tällöin painamme heikkenevässä vastavirrassa 10-15nm kunnes saamme myötävirran. Me kierrämme koko salmen pohjoispuolelta, joten emme saa suurinta virtaa ja samalla vältetään haastavimmat olosuhteet.  Alderneyn jälkeen käännetään kurssi lounaaseen (tällöin pitäisi olla jo hyvä sivutuuli), josta pääsemme yön yli purjehtien Bretagnen luoteiskulmaan. Sen jälkeen on vuorossa pieni pätkä etelään, jossa on Channel du Four, joka puolestaan suositellaan ylitettäväksi Brestin ylävedellä. Sitten onkin jo Brestin lahti, jossa ensimmäisenä on Camaret ja reilun 5 mailin päässä Brest. Katsotaan nyt kumpaan mennään vai joudutaanko jäämään jonnekin välille.

Paljon enemmän täällä pitää siis miettiä ennen lähtöä ja suunnitella valmiiksi ja kun matkalla käy jotain niin sitten otetaan plan b, c, d tai e käyttöön. No, homma helpottuu jo paljon Biskajan jälkeen.Hyvällä lykyllä pääsemme lähtemään Biskajalle jo loppuviikosta, mutta tähän erityisesti pitää katsoa sopivat kelit - Helpossa kelissä ylitys ei ole ihmeellinen, mutta huonossa kelissä paikka on ilmeisen ikävä. Ylitykseen menee yleensä noin 3 vrk aikaa, eli reilut 100nm/vrk, mutta sittenhän sen näkee miten meidän kohdalla käy. Samoin vähän on auki rantautumissatama Espanjan puolella - tavoitteena on La Coruna, mutta kelistä riippen voi olla myös Viveiro tai Gijon.

Cherbourg:

Kuin Aliisa!

 



Sukellusvene:















Merimaailma:















Hanna koskettaa haita


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti