Kuten aiemmista tarinoista pystyi päättelemään, on aikamme Karibialla päättymässä. Suuntaamme kotia kohti, mutta teemme sen hieman alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen. Moni kiroaa paluupurjehdusta takaisin (manner-)Eurooppaan epämiellyttäväksi, kylmäksi ja märäksi. Onpa vaaratilanteitakin ollut vuosittain, valitettavasti myös suomalaisille. Pari viikkoa sitten eräs Antigualla näkemämme brittivene oli saanut vuodon ja sitten ei saatu enää yhteyttä. Pari miehistön hätälähetintä oli aktivoitu, mutta niiden teho ei kestänyt kuin hetken. Etsinnät käynnistettiin ja pian lopetettiin, mutta yli 200 000 hengen vetoomuksen jälkeen uudelleenkäynnistettiin. Vene löytyi myöhemmin etsinnöissä - väärinpäin ja ilman köliä. Miehistön suhteen ei oikein ole toivoa kun eivät pelatuslauttaakaan ehtineet laukaista. Todella surullinen tapaus.
No, mietittiin paluukuviota ja päädyttiin lopulta lähettämään vene takaisin laivakyydillä. Tämä mahdollistaa verrattain helpon ja nopean paluun kotimantereelle ilman kelistressiä, mutta toisaalta tuo myös hieman kaivattua vaihtelua vene-elämään. Itse emme laivalla mene vaan kokeilemme vaihteeksi nopeampaa kulkuneuvoa, lentokonetta. Laivakyyti tuo ikävän lisäkulun, mutta todennäköisesti olisimme saaneet puolet summasta hajalle ylityksellä veneestä. Hieman harmittaa, ettei nyt nähdäkään Azoreita ja muutenkin reissusta pikkusen jää puuttumaan tuo mainostettu kylmä ja märkä paluu, mutta miellyttävämpää tämä kai näin on.
Tiedoksi kuvio tarkemmin niille, joita asia kiinnostaa tarkemmin:
Laivakyytejä Eurooppaan saa monilta saarilta ja näitä mainostetaan silloin tällöin venelehdissä ja muissa paikoissa. Pyydettin tarjouksia netin kautta useammasta paikasta ja hinnoissa oli suuria eroja: kallein oli yli nelinkertainen(!!!) halvimpaan nähden. Myös sisältö (kuuluuko vakuutus, venepukki yms) vaihteli. Näissä kannattaa olla tarkkana, lisähintaa tulee äkkiä useampi tonni. Myös lähtösatamalla oli väliä - ns. vapaasatamat ovat edullisempia ja tässäkin tulee helposti eroa kohtuullisesti hintaan. Veneiden rahtaamiseen erikoistuneet puljut osaavat homman hyvin, mutta onnistuu rahtaus kuulemma ihan kohtuullisesti myös muilta rahtialuksilta - silloin pitää vain juosta itse enemmän järjestelemässä kaikkea.
Laivakyytejä Eurooppaan saa monilta saarilta ja näitä mainostetaan silloin tällöin venelehdissä ja muissa paikoissa. Pyydettin tarjouksia netin kautta useammasta paikasta ja hinnoissa oli suuria eroja: kallein oli yli nelinkertainen(!!!) halvimpaan nähden. Myös sisältö (kuuluuko vakuutus, venepukki yms) vaihteli. Näissä kannattaa olla tarkkana, lisähintaa tulee äkkiä useampi tonni. Myös lähtösatamalla oli väliä - ns. vapaasatamat ovat edullisempia ja tässäkin tulee helposti eroa kohtuullisesti hintaan. Veneiden rahtaamiseen erikoistuneet puljut osaavat homman hyvin, mutta onnistuu rahtaus kuulemma ihan kohtuullisesti myös muilta rahtialuksilta - silloin pitää vain juosta itse enemmän järjestelemässä kaikkea.
Päädyimme valitsemaan alan suurimman toimijan, Sevenstarin, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Lisäksi he antoivat vielä lisäalennusta, sillä samaan kyytiin tulee myös s/y Katariina. No, kyytimme siis lähtee St Thomasilta ja menee Southamptoniin Britteihin. Haasteena on ollut se, että laiva oli valmiiksi jo hieman myöhässä ja sitten se jumitti Meksikossa. Lastausta on siirretty jo pari viikkoa, mutta minkäs tekee. Tämä on ollut erityisen ikävää, sillä ehdimme jo hankkia lentoliput, joita ei voinutkaan käyttää. Laiva vihdoin pääsi liikkeelle ja on nyt täällä. Laivayhtiökin tuli vastaan ja korvaa satamamaksumme täällä. Se on kiva, sillä lasku on luokkaa 700 usd.
Saimme muutettua lisähintaan lentomme, joten ei käynyt kovin huonosti. Täältä yksi kätevimmistä yhteyksistä on Norwegian, jolta saa suorat lennot Floridasta Skandinaviaan alle 200 euron! Valitsee vain haluamansa kaupungin. Ajatuksenamme on lastauksen jälkeen lentää ensin hetkeksi Miamiin ja sieltä sitten Eurooppaan odottelemaan laivaa. Saapa sitten nähdä kuinka aikataulu pitää ja tuleeko uusia mutkia matkaan. No, eiköhän sitä jotain tekemistä keksi.
Laivaan tosiaan tulee noin 50 venettä: moottoriveneen ruumaan ja purjeveneet masto pystyssä kannelle. Lastaus vie noin 5 vrk, eli aika hidasta, vaikka tyypit painaa ihan pitkää päivää. Täällä on ollut vajaan viikon sisään jo 4 venerahtilaivaa, joten ihan pieni bisnes tämä ei ole. Laivat kuskaa veneitä paitsi Jenkkeihin niin erityisesti Eurooppaan, Britteihin ja Välimerelle. Lastattavien veneiden koot ovat alle 10 metrin pikkukipoista aina noin 50 metrin megajahteihin asti. Melkoista touhua.
Ei meidän rahtialus, mutta hyvin samanlainen lastattavana. Huomaa laivan nimi. |
Yhteenvetona ja neuvoina venerahtaukseen liittyen voisi sanoa seuraavaa:
- pyydä useita tarjouksia, vertaile ehtoja ja valitse sopivin
- alennusta voi saada aikaisella varauksella (yli 6kk etukäteen)
- jos tietää toisen kiinnostuneen niin kysy alennusta 2 veneelle
- aika paljon saa soitella ja kysyä asioita, sähköposteihin ei juuri vastata ja puhelut täältä kalliita (Ranskan saarilla EU-hinnat)
- aikataulu on lähinnä ohjeellinen, myöhästymiset (2-6vko) ovat yleisiä
- lentoliput, hotellit yms kannattaa ottaa kun lastausaika/päivä on varma
- veneen paperit oltava kunnossa ja mukana
- voi myös ostaa veneen toimituksen laivan luo/luota molemmissa päissä, mutta tämä maksaa lisää ja edellyttää satamapaikkaa mahdollisesti pitkäksikin aikaa, joka St Thomasilla on todella kallista. Muualla varmaan halvempaa.
- pyydä useita tarjouksia, vertaile ehtoja ja valitse sopivin
- alennusta voi saada aikaisella varauksella (yli 6kk etukäteen)
- jos tietää toisen kiinnostuneen niin kysy alennusta 2 veneelle
- aika paljon saa soitella ja kysyä asioita, sähköposteihin ei juuri vastata ja puhelut täältä kalliita (Ranskan saarilla EU-hinnat)
- aikataulu on lähinnä ohjeellinen, myöhästymiset (2-6vko) ovat yleisiä
- lentoliput, hotellit yms kannattaa ottaa kun lastausaika/päivä on varma
- veneen paperit oltava kunnossa ja mukana
- voi myös ostaa veneen toimituksen laivan luo/luota molemmissa päissä, mutta tämä maksaa lisää ja edellyttää satamapaikkaa mahdollisesti pitkäksikin aikaa, joka St Thomasilla on todella kallista. Muualla varmaan halvempaa.
Tämäpä olikin mielenkiintoinen vaihtoehto! Tosin ehkä hyvinkin järkevä kun miettii miten brittimiehistölle kävi. Luin jostain että yksi kämmeistä pelastumisen heikentämiseksi taisi olla lautan sijainti kannen alla, ei kannella, jolloin sitä ei ilmeisesti äkillisessä tilanteessa ole saatu nopeasti käsiin. Itseä kirpaisee erityisesti sen takia että nuoret kundit olivat itseäkin nuorempia. Ja vieläpä omien purjehtijakavereiden tuttuja, kävinpä itsekin allekirjoittamassa tuon addressin. Pysyy koko ajan mielessä homman vaarallisuus, kun viime kesän TSR:ssäkin ensimmäisellä race legillä hukkui omanikäinen nuori kundi. Pohjanmerelle tästä vaan purjehtimaan sitten kesällä...! Toivottavasti Calimera pääsee ehjänä Atlantin rytinässä perille ja saatte turvallisesti kotisuomeen! Muistakaa tsekkailla millon TSR on Hollannissa ja Tanskassa (varsinkin ensimmäisessä), jottette vahingossa eksy samoille huudeille tahtomattanne. Turvallista paluumatkaa!
VastaaPoistaJoo, kyllä tuota paluukuviota hetki mietittiin, mutta mukavuus voitti. No, tuon surullisen tapauksen jälkeen olisi ollut vähän nihkeä lähteä ylitykselle... Lastaus vaikutti varsin tukevalta, vaikka masto onkin ylhäällä. Eli veneen pitäisi olla ihan kunnossa Eurooppaan palatessaan. Paluureitti ja -aikataulu on vähän vielä auki, mutta toki pahin ryysis pyritään välttämään.
Poista