Lähdimme Union islandin Cliftonista tiistaina tarkoituksena mennä joko Canouanille tai aina Bequaille asti. Tuuli saattoi olla piirun heikompi kuin edellispäivänä, mutta ei se juuri siltä tuntunut. Tuulikulma oli noin 20 astetta, joten purjeilla ei oikein edennyt järkevästi. Tämä onkin näiden Windward-saarien pohjoiseen suuntautuvien purjehdusten kirous - usein mennään koneella tai koneen avittamana. Etelään kyllä laskettelee iloisesti.
Canouanin kohdalla kello oli vasta 12, joten päätimme jatkaa Bequaille. Matka edistyi noin 4-5 solmun vauhtia, joten laskimme ehtivämme perille hyvin ennen pimeää. Puolivälissä vastaan mukavassa sivumyötäisessä purjehti aiemmin St Lucialla tavattu suomalainen Ironside. Tilanne tuli kovin äkkiä, mutta saatiin hädissään pari kuvaa räpsästyä.
Ironside |
Sattuu sitä vähän isommillekin aluksille vahinkoja |
Bequialla heti lahdella tultiin tyrkyttämään poijua, mutta mentiin jo vakiankkuripaikalle, missä olemme olleet aiemmatkin pari kertaa. Ekalla ankkuri ei oikein purrut kunnolla, mutta toisella yrittämällä iski kunnolla kiinni ja hautautui kahvaa myöten. Hyvä niin, sillä illalla ja yöllä tuli kovia puuskia. Yhdestä ankkurisekoilusta on ilmeisestikin opittu varovaisiksi ja varmistamaan ankkurin asettumisen hyvin.
Seuraavana päivänä lähdettiin viemään reilun viikon aikana kertyneet roskat sekä kiertelemään hieman kylää. Lyhyen palloilun jälkeen otimme taksin (lavamallinen) alle ja siirryttiin saaren toiselle puolen, jossa on merikilpikonnafarmi. Vanhempi herra pitää paikkaa ja poimii kilpikonnat rannalta niiden kuoriuduttua, kasvattaa ne 5-vuotiaiksi, jonka jälkeen ne päästetään veteen vapaiksi. Tällä pyritään varmistamaan kanta, sillä vain noin 1/3000 selviää luonnossa 5-vuotiaksi, jolloin ne alkavat olla tarpeeksi isoja ja nopeita selviytyäkseen saalistajilta. Naaraat alkavat munimaan vasta 25-vuotiaina, ja tällöinkin ne munivat vain joka toinen vuosi. Ei siis ihme, että kilpikonnat ovat vaarassa kadota, sillä paikalliset (sala)metsästävät niitä yhä ruoaksi. Turistit alkavat olla nykyään sen verran valveutuneita, että uhanalaisten kilpikonnien kuorista tehtyjä helyjä ei onneksi enää myynnissä näy. Poikasten kasvatuksen lisäksi mies oli ottanut talteen loukkaantuneita yksilöitä, joita toimitetaan hänelle jopa naapurisaarten alueilta.
Farmilla oli paljon eri ikäisiä kilpikonnia: nuorimmat vain muutaman kuukauden vanhoja kun taas vanhin yksilö oli 17-vuotias. Pienimmät olivat todella pieniä eivätkä ne oikein osanneet edes sukeltaa. Silti jo nämä pienet yksilöt olivat väkivaltaisia toisilleen siinä missä vähän vanhemmatkin, eli ne saattavat esim. purra naapurikonnalta jalan. Kilpikonnafarmi ei ehkä täytä länsimaisten eläinsuojelijoiden kriteerejä, mutta käytössä olevilla resursseilla yritys on hyvä, ja farmi on onnistunut vapauttamaan luontoon yli 800 kilpikonnaa vuosien varrella.
Pieniä noin 5kk ikäisiä merikilpikonnia |
Merikilpikonna, n. 5kk. |
Tämän merikilpikonnalajin pää muistutti papukaijaa |
Hanna sai kaverin |
Merikilpikonna, noin 5v |
Pääaltaan kilpikonnia |
Farmilta käveltiin hiljalleen takaisinpäin kun auto pysähtyi viereen tarjotakseen kyydin. Tämä sopi ja siirryimmekin moottorimarssilla kohti keskustaa. Brittikuskimme oli täällä rakennustöissä ja mukana oli koko perhe. Mies oli asunut saarella jo muutaman vuoden ja piti paikasta - tarpeeksi pieni, muttei liian pieni, kuten hän asian ilmaisi. Mies vei meidät keskustaan ja neuvoi vielä asiallisen paikallisen ravintolan, jonne menimme lounaalle.
Kylillä kieputtiin aikamme ja
rantakuppilassa tajusimme, että uloskirjaus maaasta ei enää
onnistu ilman ylityölisiä ja veneen paperitkin olivat veneellä.
Niinpä lennosta muutettiin suunnitelmaa: käydään seuraavana
aamuna tekemässä uloskirjaus ja sitten St Lucian sijaan mennäänkin St Vincentin Wallilabouhun. Wallilabousta puolestaan sitä seuraavana
aamuna varhain kohti St Luciaa. Tällöin annettu 24h aika poistua
maasta riittää. Teknisesti uloskirjaus olisi pitänyt tehdä
kaiketi Wallilaboussa (jossa tulli on auki klo 17-18), mutta käy se
näinkin.
St Vincentin pääsaari on verrattain
huonossa maineessa veneilijöiden keskuudessa. Veneisiin
kohdistuneiden varkausten ja muiden ikävien kohtausten jälkeen moni
vene posotteleekin saaren ohi, kuten mekin olimme tehneet kahdella edellisellä kerralla. Olimme kuulleet muutamalta
suomalaisveneeltä, että Wallilabou oli ollut ok paikka ja mitään
ikävää ei ollut sattunut, joten rohkenimme mennä tähän Pirates
of the Caribbean -leffoistakin tuttuun satamalahteen. Toinen
vaihtoehto oli läheinen Cumberland bayn poukama ja kolmas tietenkin jatkaa
yöpurjehduksena St Lucialle.
Jo matkalla huomasimme plotterista purjelaivasäätiön Vahinen lähestyvän ja sitten koukkaavan
Wallilabouhun. Tämä toi pientä lisäluottoa satamaan. Kuten
aiemminkin, oli boatboysit jo kaukana ennen satamaa ulkona
veneillään. Ensimmäisenä pari paikallista koitti soutaa
luoksemme, mutta lisäsimme kaasua ja onnistuimme väistämään heidät – he kun haluavat sitten
hinaukseen, kolistelevat poijupaikalla veneen kylkeä ja pujottavat
köyden poijuun oikeuttaakseen poijupaikkamaksua vastaavan
korvauksen. No, seuraavalla yrittäjällä olikin perämoottori,
joten pakoon emme enää päässeet. Kaveri uhosi, että hänellä on
hyvä poiju meille. Vaikka kerroimme, että katsomme vain paikkaa
niin veijari roikkui perässä. Tämä toisaalta takasi sen, ettei
muut boatboyt enää yrittäneet tulla kiinni.
Lahdelle tultaessa boatboy suostui
menemään kyljestä poijujen luo ja tarjosi Vahinen viereistä
poijua, kuinkas muutenkaan. Päätettiin ottaa se ja boatboy antoi
poijuköyden ja tuli hakemaan perästä köyttä kiinnitettäväksi
vanhan laiturijämän tukipylvääseen. Köysi ei ollut vielä kiinni
kun veneemme ympärillä alkoi kuhina ja kylkien kolina: kimpussamme
oli paikallisia kundeja kauppaamassa pääasiassa hedelmiä ja
vihanneksia, joskin yksi oli lähinnä kerjuulla. Ahdistavaa. Sitten
boatboymme tuli hakemaan korvausta ja olimme ymmärtäneet, että se
oli poijusta. Maksoimme ja melkein heti perään tuli seuraava
sankari pyytämään poijumaksua. Tämä oli oikea poijumaksu,
saatiin kuittikin.
Paikka oli kokolailla kulahtanut ja
taannoisista leffakuvauksista oli muisto vain – lavasteetkin oli
tuhoutuneet, laituri repsotti jne. Puitteet muuten olisi vaikka
kuinka upealle paikalle. Mikseivät paikalliset boatboyt laita
paikkaa talkoilla kuosiin, esim. vanhoihin merirosvoihin liittyvä
teema höystettynä leffan kuvauspaikalla toisi varmasti vieraita
paremmin ja samalla rahaa kaikkien paikallisten kassaan. Nyt
harvoista veneistä tapellaan ja jokaiselle jää vähän. No,
tämmöistä se täällä on. Ravintola rannalla oli (siellä
syödessä saa poijumaksun takaisin), mutta emme edes poistuneet
veneestä, ranta ei vain huokutellut.
Wallilabou |
Wallilabou |
Wallilabou |
Seuraavana aamuna heräsimme klo 06
lähteäksemme ja jo silloin oli yksi boatboy päivystämässä
keikkaa. Emme sellaista tarjonneet, mutta hän oli veneessämme
kiinni niin, että oli vain parempi antaa hänen irroittaa köysi.
Veijarin plussaksi sanottava se, että tyytyi kohtuulliseen
korvaukseen. Jätimme lahden taakse, ei toiste tarvitse mennä.
Ristiriitainen ja hieman ahdistava paikka, ei voi suositella. Jos sinne kuitenkin menee, kannattaa taskut varata täyteen vitosen seteleitä ja ostaa niillä pari hedelmää kultakin, sillä päässee kaupustelijoista helpoiten ja vaivattomimmin eroon. Olisi mielenkiintoista kokeilla boatboyseihin taktiikkaa, että näiden tullessa kertoo maksavansa 10EC poijuavusta, ottaisivatkohan tarjouksen vastaan vai jättäisivät rauhaan?
St Lucialle mennessä teimme sen mitä
pitää tehdä – painoimme koneella St Vincentin rantaaa niin
pohjoiseen kuin mahdollista ja sitten purjeet peliin. Saarten välin
ensimmäinen 5 mailia on pahin: aallot vyöryvät päälle ja
tuulikulma on vaikea ellei surkea. Tuuli on muuten tässä kohdassa
aina todella kova, nytkin 15m/s, paikoin liki 20 m/s. No,
puolivälissä tilanne on jo normalisoitunut, tuuli on noin 10-15m/s
ja aallot ennusteen mukaiset n 2m. Kuoppaista ja märkää silti.
Ongelmana tässä välissä on se, että emme pysty nousemaan
tarpeeksi ylös tuuleen, eli jäämme St Lucian länsipuolelle kauas rannasta.
Edellisellä kerralla vain 5 mailia, nyt lähemmäs 10 mailia. Tämä
loppupätkä sitten voidaan ajaa koneella tai tikata tuntikausia
purjeilla. Valitsimme edellisen.
Saavuimme St Lucian Rodney bayn
satamaan vielä valoisassa, mutta valitettavasti satama oli täysi
eikä kukaan satamatoimistosta ollut tavoitettavissa. Päädyimmekin
ensimmäiseksi yöksi sataman laguuniin poijuun. Tämä ei haitannut,
sillä lähdimme kumiveneellä satamaan tervehtimään muita
suomalaisia Pantheraa ja Palomaxia. Olimme nähneet molemmat
venekunnat viimeksi Kanarialla, joten olikin jo aika höpistä
perinteiset ylistyskokemukset asiaankuuluvine skoolailuineen. Illalla
vielä lähdimme porukalla Gros Isletin paikallisiin perjantaikinkereihin.
Seuraavana aamuna huristelimme taas kumiveneellä satamaan, jossa kirjauduimme maahan sisään ja kysyimme
laituripaikkaa. Toimistossa ei ollut tietoakaan vapaasta paikasta
vaan neuvoivat yrittämään lounaan jälkeen. Olimme taas "jonossa", eli ihanan epämääräinen tilanne. No, menimme moikkaamaan Pantheran porukkaa ja siinä sitten höpinöiden lomassa huomasimme sivusilmällä yhden purjeveneen lähtevän naapurilaiturista. Riensimme pikavauhtia heitä lähdössä auttaneen satamakundin juttusille ja pienen neuvottelun jälkeen hän lupasi paikan meille. Teimme taas saman kuin viimeksikin, eli Nikke lähti kumiveneellä hakemaan Calimeraa ja Hanna varmisti laituripaikan.
Kaikki meni hyvin ja Calimera oli C-laiturissa (vanhalla Katariinan paikalla muuten) vastapäätä Palomaxia, kuinkas muutenkaan. Täällä Rodney bayssa paras tapa saada paikka täydestä satamasta on kytätä lähtijöitä ja sitten ampua ensimmäisenä kysymään josko saisi paikan. Jonotussysteemi ei oikein auennut ja varauksellakaan ei tunnu olevan niin merkitystä. Vaikka ankkuri- ja poijupaikat ovat mukavia niin tekee hyvää päästä välillä myös laituriin. Jo pelkästään lämpimän suihkun takia, mutta toki myös yksinkertaisesti liikkumisen helpottamiseksi. Nyt ei tarvitse räpeltää kumiveneellä siirtymiä vaan pääsemme suoraan kävellen tai jopa pyöräillen paikasta toiseen.
Päivä menikin ihmetellessä nyt kohtuullisen hyvin toimivaa nettiyhteyttä. Illalla käytiin vilkaisemassa Gros isletin puolella Palomaxin porukoiden kanssa paikallisten nuorten steelband-treenejä, melua lähti paljon, mutta oli tyypeillä kyllä vähän taitoakin. Seuraavana päivänä oli taas vähän haikeiden hyvästien tuntua kun Panthera lähti kohti etelää, joten heitä emme varmaan enää näe tällä reissulla kun itse suuntaamme pohjoiseen. Heidän kanssaan tehtiin enemmän tai vähemmän samaan tahtiin matkaa Simrishamnista lähtien. Palomax lähti myös, mutta Martiniquelle, eli heihin törmäämme varmasti vielä. Nyt olimmekin Rodney bay marinassa itseksemme. On huollettu vähän venettä, hoidettu asioita ja saatiinpa tehtyä keulahytin luukulle hyvä sadesuojakin kun ompelukoneen sai taas käyttöön maasähköillä.
Seuraavaksi siirrytäänkin yllättäen takaisin EU-alueelle, eli Martiniquelle, joka siis kuuluu Ranskalle. EU-aluetta, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan Schengen-aluetta. Niin tai näin, sieltä sitten jatkamme saaria pohjoiseen rauhalliseen tahtiimme. Eclipse ja Katariina ovat jo Antigualla asti, joten jonnekin samoille kulmille varmaan mekin kuukauden kuluessa päästään.
Ostoksia: hedelmäkori sekä banaanit (Hannalle) |
Steelband |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti