keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Dominica/Roseau

Lähdimme aamulla jo klo 8 kohti Dominicaa. Matkaa ei ollut Roseauhun kuin reilut 35 mailia, joten kiirettä ei ollut. Tai no, tulli menisi kiinni klo 16, joten siihen tähdättiin. Tuuli oli sopiva 8-12m/s sivulta, joten pulkka kulki mukavasti. Tällä kertaa myös aallot tulivat sivulta, joten saimme vain yhden, joskin aika kattavan roiskeen sitloodaan. Helppo ja nopea pätkä, aivan toista kuin St Vincent-St Lucia. Tämmöistä lisää! Alkumatkasta rikoimme 7 000nm rajan, joten kohtuullisesti sitä on jo seilattu tällä kaudella (eikä tuossa ole edes kaikki mukana!).

Saavuimme Roseaun lahdelle yhden jälkeen, jolloin löysimme suositellun Anchorage hotellin rannalta ehkä noin vajaan mailin päässä risteilijälaiturista. Valkoinen tönö, seinässä lukee jopa nimi. Vastaan tuli boatboy, joka sattui edustamaan Pancho servicesiä, jota myös suositellaan. Yllättäen muut boatboyt ja kaupustelijat loistivat poissaolollaan. Toivotettuaan meidät tervetulleeksi saarelle kaveri kertoi heti poijuhinnan (26ecd/10usd) sekä osoitti poijun Anchorage hotellin edustalta. Veijari myös junaili rannalta kimppataksikyydin (20ecd) tulliin. Yleensä boatboyt vaativat köysiavustaan useita kymppejä, mutta tämä kaveri oli toista maata - rahan sijaan tarve oli kylmälle juomalle. Tämän ilomielin soimme hänelle ja annoimmekin veijarille jääkylmän lonkeron! Samat tyypit muuten järjestävät kiertoreissuja saarella (40usd/hlö/6h retki). Panchoon saa myös yhteyden VHF:llä kanavalla 16.

Taksikyyditsijän kanssa vaihdoin muutaman sanan ja tämä taisi olla itse Pancho tai el hefe nyt kuitenkin. Luuli minua aluksi ranskalaiseksi, mutta riemastui kuullessaan olevani Suomesta. Poikkeuksellisesti mies alkoi kertoa useista ruotsalaisista, joita on saarella. Selitys hänen hyvään skandinavian maiden tietoon tuli kun hän kertoi käyneensä aikoinaan Ruotsissa sekä myös pikaisesti Suomessa - Cinderellalla risteilyllä Tukholmasta Maarianhaminaan! Uskomatonta. Reissu oli tehnyt vaikutuksen ja mies muistikin hyvin tapahtuman, kuulemma oikein mukava risteily. Tämä tyyppi todennäköisesti olisi arvostanut lonkeroa vielä enemmän...

Parilta muultakin veneeltä tuli edustajat ja sitten lähdettiin. Tulli löytyi risteilijälaiturin takaa ja sisäänkirjautumisessa tarvii marssia vain yhden tyypin luokse. Yllättäen täältä ei saa passiin leimoja, vaikka ihan itsenäinen maa onkin. Tullissa törmäsin sveitsiläisiin tuttuihin, jotka olivat ankkuroituneet - ranta oli ollut siihen aika huono ja vähän valittelivat tätä. Täällä ei juuri tuule, joten veneet pyörivät paljon. Tämä yhdistettynä jyrkästi laskevaan pohjaan tuottaa monelle veneilijälle päänvaivaa. No, helpoin ratkaisu olikin ottaa poiju. Sisäänkirjausmaksu oli 10ecd, joskin oli mahdollista tehdä tuplahintaan samalla uloskirjaus, mutta vain jos pysyy/kertoo pysyvänsä samassa satamassa koko maassaoloajan. Tämä ei oikein toiminut meille, joten tulliin vie tie saaren pohjoisosassakin. Tiedoksi myös, että sailclear ei toimi täällä, vaikka järjestelmä niin väittääkin.

Roseau ei oikein vaikuttanut viehättävältä kylältä, joten ajattelimme jatkaa Portsmouthiin ja tutustua saareen sieltä käsin. Moni on kehunut Dominicaa ja haluammekin tutustua saareen, mutta pääkaupungissa oli nuhjuista, risteilijälaiturin vieressä lähinnä krääsäkauppaa sekä monenlaista notkujaa. Muutenkin kadulla osa porukasta oli hieman luotaantyöntäviä. Ei sillä etteikö niitä olisi muuallakin nähty, mutta hienoinen kotrasti Martiniqueen. Osa ihmisistä oli taas todella skarppeja ja erittäin ystävällisiä. Myös Dominica securityn vene kävi kääntymässä lahdella ja tervehtivät iloisesti. Ehkä täällä kuitenkin voisi olla tovin...

Illalla kävimme syömässä läheisessä DiveDominican ravintolassa. Paikka oli viihtyisä ja siisti, maisema merelle hieno, palvelu todella hyvää, ruokakin ihan ok, mutta täällä saatiin toistaiseksi Karibian paras Mojito - tavallisesta poiketen tässä oli mintun ja limen lisäksi hieman kookosta sekä ananasta. Todella hyvin sopi yhteen! Täällä on myös hyvä netti, Anchorage hotellin netti tosin toimii vaihtelevasti poijupaikalla. Saatiin kuitenkin blogi päivitettyä. Ja palvelu oli ravintolassa todella höveliä, melkeinpä parasta koko reissulla ja samaan tasoon kuin Mustiquen Cotton Housella, mutta hinta murto-osan. Ravintola kuuluu hotelliin, joka on hieman hintava, mutta toisaalta se sisältää rajattoman määrän sukelluksia. Ihan jännä konsepti, joka toimi ainakin kanadalaisiin.

Yöllä vene kieppui lähinnä virtojen mukana 360 astetta ja välillä tuli pientä swelliä. Oikeastaan koko yön ja aamun satoi enemmän tai vähemmän. Päätettiin silti jatkaa Portsmouthiin, jossa Palomax oli jo valmiina. St Lucialla on Homeless ja Panthera, Neitsytsaarilla jo puolestaan Eclipse ja Katariina. Melkoisesti on väki hajaantunut eikä kaikista ole edes tietoa. Toisaalta välimatkat eivät ole hurjia. Laskimme, että Jenkkien neitsytsaarille pääsee mukavin 10-40nm päivämatkoin, mutta yksi noin 70 mailin yöpurjehdus tarvitaan. Vaihtoehtoisesti suoraan posottamalla matkaa olisi täältä noin 250nm - aika sama kuin Helsingistä Gotlantiin.

1. Moikka sinne Dominicalle:-) Meitä on täällä St Lucian Rodney Bayssa 8 suomalaisvenettä, meidän lisäksi Homeless, Aida, Ironside, Meriida, Dreamcatcher, Bubbliness, ja yksi reilu 50 jalkainen, jonka nimeä en dementikkona muista. Tänään siirrytään laiturista ankkuripaikalle.

2. Kiva tietää että kaikki on hyvin Calimeralaivalla. Me ollan Las Palmasa . Paljon työtä . Minun suomenkieli ej ole niin hyvä mutta lulen attä tästä saa selvän.

1. Kiva kuulla Jayasta pitkästä aikaa! Hyvin sai selvän :)