Rönnessä viihdyttiin lopulta viikko. Ehdittiin jopa korkata ilmatäytteinen kajakki, vaikka tuulten takia ei juuri satama-allasta pidemmälle ollut asiaa. Aikansa kuluksi Hanna myös hurautti bussilla Arnaugerin kylään ja tallasi vajaan 10km matkan takaisin Rönneen rantaa seurailevaa vaellusreittiä pitkin. Yhtenä iltana katsottiin AIS:ista, että s/y Ariel oli lähestymässä Bornholmia. Veneen kippari, Ari Huusela, aikoo syksyllä osallistua Route du rhum -purjehduskilpailuun, jossa purjehditaan yksin Ranskasta Karibialle (oikeasti rommi kai kuitenkin kulki juuri toiseen suuntaan). Ari oli nyt suorittamassa 1000nm purjehdusta, jonka kisajärjestäjät edellyttävät osallistujilta. Arin Pogo 40 on melkoinen kalikka, jolla ei jää jalkoihin. Paras kommentti Pogoista tuli s/y Homelessin Mikolta, joka hehkutti niiden helppohoitoisuutta - veneen voi pestä sisältä vaikka painepesurilla! :)
Ariel Rönnen edustalla |
Ariel Rönnen edustalla |
Kajakin pumppausta rannalla |
Hanna koeajolla satama-altaassa |
Vihdoin tuulet kääntyivät hieman järkevämmiksi ja lähdettiin matkaan. Kunnianhimoinen tavoite oli mennä Hänön lahden, tuon itämeren Biskajan, yli ja aina Kalmariin saakka. Lähdimme aamulla, jotta olisimme seuraavana aamuna perillä. Matka alkoi hyvin, mutta Bornholmin luoteiskärjessä tuulet vaikuttivat odotuksia huonommilta - nousukulma jäi yli 20 astetta vajaaksi. Lähdettiinkin sitten Hänön saarta kohti. Laivaväylän ylityksen jälkeen tuuli kuitenkin kääntyi ja pääsimme lähes haluttuun suuntaan Utklippania kohti. Aurinko paistoi ja oli hyvää purjehdusta, joten lisämailit eivät niin haitanneet.
Illalla tuuli heikkeni ja kääntyi vielä vastaisemmaksi, joten Utklippanin lähellä otettiin Volvo apuun. Alkuyöstä nähtiin ilotulitukset Karlskronassa ja ukkostakin, mutta se pysyi koko yön Öölannin yllä. Aamu tultiin purjeilla Kalmarsundia ylös sivutuulessa ja vähän ennen satamaa alkoi tietenkin sataa, joskin sitä kesti vain hetken. Satamaan saavuttiin klo 9 vuorokauden seilaamisen jälkeen. Ihan kiva pätkä ja yllättävän lämmin yö. Huomio kiinnittyi myös siihen, että vesi oli puhdasta - ei yhtään sinilevää. Aiemmat tuulet olivat kai hajoittaneet ne vähän mitä täällä oli.
Kalmarin satama oli puolityhjä ja saatiin hyvä aisapaikka perältä. Myöhemmin satamaan tuli yksi toinenkin suomalaisvene, mutta muuten veneet olivat ruotsalaisia ja saksalaisia. Seuraavana päivänä tuli pari suomalaista lisää. Tilattiin illaksi sauna ja klo 19 päästiin yli vuoden tauon jälkeen saunomaan! Kalmarin sauna ei suuria löylyjä tarjoa, mutta kelpasi tämäkin näin alkuun. Mentiin toki seuraavanakin päivänä, jolloin saunaseurana oli yläkerran yliopiston kesävaihtareita. Yksi saksalainen vaihto-oppilas kertoi asuvansa purjeveneessään satamassa!
Maanantai pyhitettiin shoppailuun ja lainattiin sataman pyörät kauppareissulle. Kalmarin satama on aika hyvä: 210sek satamamaksuun sisältyy netti, saunan voi tilata päälle ja pyöriäkin voi lainata maksutta. Sähkö maksaa erikseen (40sek), mutta Calimera on aika omavarainen, joten pärjätään hyvin ilmankin. Lisäksi pyykkäys on hyvin edullista (10sek). Viereinen kauppakeskus tarjoaa hyvät ostosmahdollisuudet ja venetarvikekauppa on ihan vieressä. Kyllä tämä on ihan hyvä stoppi.
Seuraavaksi oli siirtyminen Kalmarsundia pohjoiseen. Keli oli aivan tyyni, joten koneajoa. Ainoat sinikevät nähtiin Kalmarin sillan luota aina n. 10nm pohjoiseen asti. Ja sitten loppui. Borgholmin luona ihmeteltiin kuninkaallisten kesämökin, Sollidenin, edustalla päivystänyttä venettä. Ilmeisesti joku paparazzi, mutta kuninkaallisia ei näkynyt. Päätettiin jatkaa kohti Sandvikia, jossa olimme viime vuonna ja tykästyimme paikkaan. Matka vaikutti tylsältä, mutta kuinkas kävikään...
Kalmarin silta |
Kuninkaallisten huvila |
Noin 5 mailia ennen Sandvikia ihmeteltiin hassua ääntä, joka hetken arvailujen jälkeen paikannettiin ehkä noin 500m päässä olevaan purjeveneeseen joka käytännössä lillui paikallaan purjeet ylhäällä. Aavisteltiin jo syykin kun mentiin lähemmäs ja kyllä, moottoriongelmia ja tarvitsivat hinausta. Luonnollisesti otettiin vanhempi ruotsalaispariskunta hinaukseen. Tämähän kävi meiltä jo rutiinilla ja pian mentiin letkana kohti Sandvikia. Tuollaisen 33-jalkaisen, reilun 4t painoisen purkkarin hinaus hidasti vauhtia vain 0,7 solmua (kierrokset samat).
Hinattava vene |
Tilanne naurattaa jo vähän - hinaushommissa taas (huomatkaa tyylikäs aurinkokennovalo perämoottorin kahvassa) |
Sandvikin edustalla kiikaroitiin satamaan ja kun laiturin päässä oli isompi väli niin otettiin ruotsalaiset kylkeen ja mentiin laituriin. Hyvä rantautuminen, johon haastetta toi vain toisen veneen peräsin ja sen asennot. Kaikki meni hyvin, mutta paikka oli meille liian lyhyt, joten siirryttiin toiseen kohtaan. Molemmat naapuriveneiden tyypit ottivat hyvin vastaan ja auttoivat hieman ahtaaseen koloon - toinen kehui suoritusta ja toiselta puolelta saatiin tervetulotoivotukset. Ystävällistä tai sitten aiempi entreemme oli ollut jo riittävän vakuuttava.
Ruotsalaispariskunta tuli vielä myöhemmin kiittämään avusta. Ongelman syy oli likainen diesel ja tukkeutunut suodatin. Kuulosti tutulta. Kerrottiin omista kokemuksista ja tarjottiin apua, mutta he eivät enää halunneet häiritä meitä, sillä heidän ystäväpariskunta oli tullut veneellä paikalle, joten ilmeisesti sieltä oli jo löytynyt apu. Sandvikissa on ihan asiallinen kauppa, josta saatiin taas täydennystä. Illalla vielä grillattiin. Satamassa on ilmainen wlan ja paikka on viihtyisä - oli kuin Ahvenanmaalla.
Vessamme on toiminut hieman heikosti Euroopan puolella ja nyt se ei suostunut enää tyhjentymään. Otettiin koko hoito taas paloiksi ja hirveän ähräyksen jälkeen saatiin tyhjennyskin toimimaan. Ongelman syy ei selvinnyt, joten jäi arvailujen varaan. Harmi vain, että joku kohta falskaa nyt hieman, jolloin käyttö on aika tarkkaa. Päätettiin jo aiemmin, että hankitaan uusi pytty sitten kotona, mutta katsotaan nyt tarviiko hoitaa asia jo ennemmin. Aika luksusta tämä purjehdus.
Sandvikissa herättiin kovaan sateeseen, mutta sade loppui ja sää kirkastui vielä aamupäivällä. Niinpä lähdettiin taas tyyneen kohti Byxelkrokia, jonne oli vain noin 15nm. Tämä pätkä ei ihmeitä tarjonnut, joskin mantereen puolella nähtiin synkkiä pilviä, mutta ne pysyivät siellä. Satamassa oli vielä kohtuullisesti tilaa ja jopa 2 muuta suomalaisvenettä - toinen peräti Jon 30! Täällä saatiin satamamaksua (200 Sek) maksaessa kaupan päälle tuore Praktiskt Båtägande.
Sandvikissa sade alkoi tietenkin kesken grillausten, mutta saatiin sapuskat valmiiksi ja syötiin sitten sisällä. Illan aikana satama tuli aivan täyteen, joten ei sesonki vielä ole ohi. Pari aiempaa kertaa täällä ollaan oltu heinäkuun alkupuolella ja kesäkuun lopussa, jolloin tilaa on ollut enemmän. Sade ja ukkonen jatkui yön, paikoin aika kovanakin, mutta aamulla oli kirkasta. Kalmarsund oli nyt nähty ja seuraavaksi olisi vuorossa Gotlanti.
Erilainen purkkari - ei turhia vantteja tai staageja |
Byxelkrokin täyttä satamaa |
Sade ja ukkonen lähestymässä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti