The harbour of Porto Santo filled
pretty soon after we had arrived. Everyone else had also waited for
the same weather window to get here, but luckily we were among the
first ones and got a good berth from the harbour. Also many boats we
had met earlier came here, so there were many nice reunions.
Porto Santo is a barren little
mountaneus island. The main attraction in Porto Santo is the natural
9km long golden beach which attracts tourists from the Madeira's main
island for day visits. Luckily they come in the morning with a ferry
and leave the island same evening they arrived, so Porto Santo is not
that badly affected by mass tourism and you see more locals than
tourists.
Once we got here the hurry was gone.
We've been hiking, swimming, barbequeing and socializing. There are
boats from all over the world, so there is always someone to chat
with. The Atlantic is very calm now so after a week in the harbour we
came to anchor in front of the beach. Water is cristal clear, so we
ave been able to dive and check the condition of our boat's bottom.
Everything ok there. We have ordered a new autopilot (the old one is
ok in Baltic sea but not powerful enough for these Atlantic downwinds
and waves) to the main island of Madeira and it should be there in a
couple of days. Until that we will enjoy the peace and beach of Porto
Santo.
Kun saavuimme illalla Porto Santon
satamaan, tyhjää tilaa oli vielä runsaasti, vaikka sitä olikin
pimeässä hieman hankala erottaa. Seuraavana aamuna herätessämme
saimme huomata sataman täyttyneen yön aikana, ja päivän mittaan
veneitä saapui lisää. Kaikki olivat odotelleet samaa sääikkunaa
ja oli onni että lähinnä vain Lagosista olisi ollut lyhyempi matka
Porto Santoon, joten olimme ensimmäisten joukossa saapuneet Porto
Santoon ja saimme hyvän laituripaikan.
Ensimmäinen päivä meni lähinnä
lepäillessä ja toipuessa matkasta. Samalla seurasimme Pantheran ja
Homelessin matkaa kohti Porto Santoa. Panthera ehättikin perille
iltaan mennessä ja autoimme heitä rantautumaan pilkkopimeässä
viimeiseen vapaaseen paikkaan, minkä jälkeen korkkasimmekin vihdoin
ja viimein ajat sitten sovitut Biskajan ylitysskumpat! Homeless
puolestaan ilmestyi tyypilliseen tapaansa yön aikana ankkuriin
satama-altaaseen. ;)
Kun on istunut veneessä monta päivää,
rantauduttua kroppa huutaa liikuntaa. Porto Santolla onkin pari
vaellusreittiä, ja valitsimme Maijun ja Jonnun kanssa Pico do Fachon
kiertävän reitin. Taksilla huristimme reitin alkupisteeseen
Moledoon, mistä polku lähtikin heti nousemaan ylöspäin kukkulan
rinnettä. Reitti ei nouse ihan huipulle asti vaan kiertää sen
tarjoten hienoja näkymiä joka puolelle saarta. Pico do Fachon
kierroksen jälkeen reitti kipuaa viereisen Pico do Castelon
huipulle. Tämä varsin teräväkärkinen kukkula tarjosi aikanaan
asukkaille turvapaikan merirosvojen hyökkäyksiltä ja ylös
kipuaminen osoitti kyllä, että ei siinä enää rosvoilla jaksa kun
tämän mäen pungertaa ylös.
Huipulla pidimme evästauon upeissa
maisemissa ja eväshetkeämme tarkkaili lauma pienen pieniä liskoja.
Kokeeksi viskasimme niille pienen palan eväscroissantia, ja sehän
kelpasi! Liskot noukkivat muruset parempaan talteen salamannopeasti.
Kas kun ei tullut koskaan mieleen tarjota omille lemmikkiliskoilla
pullaa! Pico do Castelon toista rinnettä laskeutuu reitti lähelle
saaren pääkaupunkia ja satamaa. Muuten hyvä, mutta ilmeisesti
eksyimme hieman matkalla ja loppupätkän tulimme pitkin maanvyörymän
aiheuttamaa uraa, mihin kovasti yritettiin uudelleenistuttaa puita.
Maisemia Pico do Facholta |
Majakkasaari vuoriperspektiivistä |
Portaat Pico do Castelolle |
Pullansyöjäliskot |
Ankkurilahti ylhäältä katsottuna |
Vaikka Porto Santolta pari
vaellusreittiä löytyykin, on saaren vetonaula kuitenkin 9km pitkä
hienon hieno kullankeltainen hiekkaranta, jonka toisessa päässä
satama sijaitsee. Madeiralla kun ei juuri rantoja ole, niin sieltä
tulee lähes päivittäin laivalastillinen turisteja päivän
rantalomalle Porto Santoon. Madeiralta tulijat kuitenkin useimmiten
palaavat takaisin pääsaarelle saman päivän iltana, joten Porto
Santo on vielä melko vapaa massaturismista ja paikallisia näkeekin
enemmän kuin turisteja ja harvat turistit saavat kuljeskella
rauhassa ilman kaiken maailman ravintolan sisäänheittäjiä. Tosin
ravintoloitakaan täällä ei ole kovin montaa, joten pääasiassa
kokkaamme täällä itse. Pidimme myös pienet grillibileet rannalla
pitkästä aikaa, kyllä maistui hyvältä, vaikka hiekka hieman
narskui hampaissa.
Kiire loppui tänne päästyämme, ja
päivät ovat täyttyneet vesiurheilusta, sosiaalisesta elämästä
yms. puuhastelusta. Koska merellä saa ihan tarpeeksi katsella oman
miehistön naaamoja, on seuraa tarjolla satamissa ja ankkuripaikoilla
melkein liiaksikin. Suomalaisten kokoontumisajojen lisäksi saimme
naapuriimme puheliaan yksinpurjehtijan jenkeistä, paikallinen
tullimies tykästyi meihin ja kävi säännöllisen epäsäännöllisesti
höpöttämässä meidän kanssamme milloin mistäkin, vastapäätä
oli varsin hurttia huumoria viljelevä ranskalainen, ja ollessamme
vesiurheilemassa Homelessin ankkuripaikalla (toim. huom. renkaan veto
kumiveneellä ja 3,5 heppaisella moottorilla ei oikein toimi),
löysimme itsemme uimasta viereisen saksalaisen katamaraanin
tilavalle kannelle olusille.
Suomessa vaihdetaan talvirenkaita, me otimme kesärenkaan |
Ei oikein riitä 3,5 heppainen kone renkaan vetoon |
Marmelo, mamao, pipinela ja moganga
asustelevat paikallisen lähikaupan hevi-osastolla. Marmelo ja mamao
ovat hedelmiä, pipinela on kaktuksen hedelmä ja moganga ilmeisesti
jokin kurpitsan sukuinen, jota käytetään keitoissa. Mamao oli
herkullista, jotakin papayan ja melonin välimaastosta, marmelo
puolestaan näyttää päärynältä, mutta oli maultaan kuiva ja
kirpakka, monen mielestä karviaismainen. Voi tietysti olla meidän
yksilömme oli hieman raaka ja että kypsä versio voisi olla
parempaa. Pipinela oli sen verran piikikäs kaveri että siihen emme
uskaltaneet koskea ja moganga vielä odottaa vuoroaan
maistelukokeiluissa, pitäisi ensin löytää keittoresepti jossa
sitä käytetään. Madeiran ihan omaa tuotosta, Christophene-nimistä
hedelmää/vihannesta ei täältä vielä ole näkynyt, mutta ehkäpä
sitten pääsaarelta niitä löytyy.
Jätimme myös oman käyntikorttimme
Porto Santon sataman muuriin kuten tuhannet muut matkaveneet ennen
meitä. Viikon verran viihdyimme satamassa ja sitten siirryimme
ankkuriin aallonmurtajan ulkopuolelle. Sisäpuolella ankkuripaikka
maksaa 15eur, mikä on naurettavaa, sillä myös laituripaikka maksoi
meille 15euroa kun saimme 40% alennuksen liityttyämme ranskalaiseen
Sail the world -purjehduskerhoon. Normaalisti myös aallonmurtajan
ulkopuolelle ankkuroitumisesta pitäisi kai maksaa, mutta huhun
mukaan toimisto, joka maksut kerää, on nyt kiinni jostain syystä.
Calimeran käyntikortti |
Atlantilla ei tuule oikeastaan lainkaan
nyt, joten tässä hiekkarannan äärellä on mukava olla ankkurissa.
Vettä veneen alla on 5-7m, mutta pohja näkyy turkoosin veden läpi
selkeästi. Veden kestävä kamera tuo oman ulottuvuuntensa tähän
hupiin. Kirkkaan veden ansiosta pystyimme snorklaamalla tarkistamaan
pohjan kunnon. Sinkkiä on vielä hyvin jäljellä eikä pohjassa
vielä hirveästi ylimääräistä möhjöäkään ole – pieni
pyyhkiminen riittää. Tuulta eikä virtoja ole nimeksikään, joten
itseasiassa ankkurimmekin sojottaa tällä hetkellä väärään
suuntaan ja pelkkä kettinki riittää pitämään meidät
paikallaan.
Vaikka matka mantereelta tänne ei
ollutkaan kovin suuri koettelemus leppoisten säiden ansiosta,
havaitsimme matkalla, että nykyinen ruoripilottimme ei jaksa pitää
venettä suunnassa myötätuulessa silloin kun puuska ja isompi aalto
kääntävät venettä yhteistuumin. Olimme jo aiemmin pohtineet
järjetelmäpilotin hankkimista, mutta tämä sinetöi päätöksemme.
Uuden ”lelumme” pitäisi olla perillä pääsaarella Quinta do
Lorden satamassa parin päivän kuluttua, joten hetken saamme vielä
nauttia Porto Santon rauhasta ennen siirtymistä ruuhkaisemmalle
pääsaarelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti