English summary
We left from Porto Santo to Quinta do Lorde marina in Madeira in calm
weather, perfect for fishing as we thought. Despite our good
preparations, we got no fish. Once in Madeira, we celebrated our
3000miles with Sabine and Sven from Blue Felix, they had just scored 2000 miles on this
trip. With the guys from Felix, we rented a car and drove around the
beautiful mountains of Madeira and reached over 1800 meters. The
views were spectacular from the short hiking route we took up there.
Madeira is really green, lush and famous for the levadas which can be
used for hiking routes. We walked shortly on levada do Furado but
had to turn back quite early because we wanted to get down from the
mountains before dark.
Renting
a car is not the only option to get around in Madeira. The bus network in
Madeira is pretty good So we took a bus to Funchal and besides the
city center, we visited the harbour and market hall. The harbour was
totally crowded and surrounded by construction work, so it isn't that
inviting at the momet. The market hall was full of exotic fruits and
too eager sellers of the fruits. They offer their fruits for tasting,
but you need to be carefull to choose those that are freshly cut from
the fruit and not those that have laid on the tables for the whole
day. The fruits are also really expensive there, you can get the same
fruits much cheeper in normal fruit shops. We also wanted to do some
Madeira wine tastings, but because it was Saturday, all wine cellars
and most of the shops were closed after the lunch time and we noticed
that too late.
We
also booked a canyoning tour and that was pretty cool. The guys from
Harmony in Nature organized everything well and even picked us up
from Quinta do Lorde. In canyoning you follow the river at the bottom
of a canyon by foot, using climbing equipment and even jumping into the
water. This experience gave us a whole new view to Madeira and we also got
to taste wild fruits and herbs along the way. When we got back to
boat after the canyoning, a nice surprise was waiting for us. The new
autopilot had arrived! Now we only need to install it...
Suomeksi
Matka Porto Santolta Madeiran Quinta do
Lorde -satamaan taitettiin lähes tyynessä kelissä, eli
koneajeluksihan se meni. Tämä kuitenkin sopi meille, sillä
tarkoituksemme oli korkata kalastusvälineet matkalla. Toiveikkaasti
esille kaivettiin myös perkuuvälineet ja halpa viina (kalan
tainnutukseen) ja ei kun kalastamaan. Niklas istui tuntitolkulla vapa
kädessä mustekalaviehettä veneen perässä vetäen, mutta
yritykseksi se jäi, kalaa ei tullut. Toisenlainen saalis matkalta
sen sijaan jäi käteen, nimittäin 3 000 mailin rajapyykki
ylitettiin. Tätä juhlistettiin kuohuvalla satamassa
Blue Felixin
Sabinen ja Svenin kanssa, jotka puolestaan olivat saavuttaneet 2 000
mailia tällä reissulla.
|
Lähtö Porto Santolta, Madeira häämöttää taustalla |
|
Kalamies |
|
"Vapateline" |
|
Madeira lähestyy |
Tilaamamme autopilotti ei ollut vielä
saapunut satamaan (eikä itseasiassa tuolloin ollut vielä edes
postitettu), joten seuraavana päivänä päätimme vuokrata auton
saarikierrosta varten. Sataman henkilökunta järjesti meille auton
paikan päälle alle tunnissa. Netistä olisi saanut auton selkeästi
halvemmalla, mutta siihen olisi kulunut aikaa ja auto olisi pitänyt
hakea itse lentoasemalta. Nappasimme mukaamme vielä Felixin väen,
ja hurautimme sitten kohti vuoria. Kohteenamme oli Pico Arieiro, yksi
saaren korkeimmista vuorista, ja korkein paikka minne pääsee
autolla. Toiveissamme oli myös päästä kulkemaan ainakin pätkä
jotakin vaellusreittiä/levadaa.
Ylös pääseminen osoittautui
kuitenkin vaikeammaksi haasteeksi kuin olimme kuvitelleet. Useampikin
teistä ja reiteistä, joita olimme suunnitelleet ajavamme, olivatkin
suljettuja. Syitä teiden sulkemiseen emme saaneet selville, mutta
maanvyörymät taitavat olla todennäköisin ehdokas. Jouduimmekin
useaan kertaan lennosta etsimään uutta reittiä ja välillä
palaamaan takaisin alaspäin. Reitin etsimisen ja lounastauon
(löysimme vuorilta sisustukseltaan varsin omituisen ravintolan,
josta saimme vatsamme täyteen 30 eurolla, 4 hengen seurueelle!)
jälkeen pääsimme lopulta huipulle. Kiertoreiteillä tuli ainakin
nähtyä maisemia ja kasvillisuuden muutoksia eri korkeuksiin
saavuttaessa on mielenkiintoista seurata.
|
Metsäpalot ovat raivonneet myös Madeiralla |
|
Funchalin satama vuoriperspektiivistä |
|
Ylhäällä on karua |
Pico Arieiro kohoaa yli 1 800 metriin
ja lämpötila oli sen mukainen - pitkähihaisille tuli käyttöä.
Pico Arieirolta kulkee vaellusreitti Pico Ruivolle ylhäällä
vuorten huipuilla, mutta osa tästä reitistä oli nyt maanvyörymän
vuoksi poikki. Reitin alkupäätä sen sijaan pystyi kulkemaan.
Reitti oli kuin suoraan Taru Sormusten Herra -leffoista. Reitti
mutkitteli vuorten harjanteilla, ja pilvet alapuolellamme yrittivät
kiivetä vuorten rinteitä ylöspäin siinä onnistumatta.
Harjanteiden toisella puolella näkyvyys oli hyvä ja saatoimme nähdä
valtavat pudotukset suoraan alaspäin. Toisella puolella pilvet
puolestaan muodostivat lähes läpinäkymättömän sumuseinämän
johon silloin tällöin repeili aukkoja. Kuljimme reittiä niin
pitkälle kuin uskalsimme, mutta siinä vaiheessa kun puolen metrin
levyisen reitin molemmin puolin oli yli puolen kilometrin pudotus,
takaraivossa alkoi takoa tieto siitä, että osa reitistä tosiaan on
suljettu maanvyörymien takia ja maaperätunnustelumme osoittivat
harjanteen olevan kaikkea muuta kuin kovaa kiveä, päätimme kääntyä
takaisin. Harmi vain, että kamera latistaa kuvat eikä anna oikeutta
näille maisemille.
|
Pilvien yläpuolella |
|
Vaellusreitti kulkee kuvassa näkyvää harjannetta pitkin |
|
Pudotus |
|
Noin 1 800m korkeudessa |
|
Erilainen vuorikiipeilijä |
|
Mordor |
|
Jossain näillä main kantti ei enää kestänyt, vaan käännyimme takaisin. Kuvassa ei näytä yhtä hurjalta kuin livenä! |
|
Paikallinen kanalintuparvi aterioi kaikessa rauhassa 1800 m korkeudessa |
|
Polku |
|
Ribeiro frio - kylmä joki |
Matkalla alas pysähdyimme vielä
Ribeiro Frion laaksoon, mistä lähtee pari saaren kuuluisimmista
levadoista. Kävelimme jonkin matkaa erittäin vihreätä levada do
Furadoa pitkin, mutta iltapäivä oli jo pitkällä ja halusimme
päästä alas vuorilta ennen pimeän tuloa, joten melko lyhyeksi jäi
levada-lenkkimme. Kotimatkalla pysähdyimme vielä läheiseen
Machicon kaupunkiin ruokaostoksille. Machico on Madeiran toiseksi
suurin kaupunki ja sieltä löytyy pari hyvin varusteltua isompaa
ruokakauppaa – lähimmät Quinta do Lordesta katsoen.
|
Levada |
Quinta do Lordesta pääsee Funchaliin
suoralla ja edullisella (3,3€/hlö) bussiyhteydellä,
valitettavasti vain bussi kulkee ns. maisemareittiä moottoritien
sijaan ja kestää melkein puolitoista tuntia. Ensimmäisellä
Funchalin visiitillä maisemista jaksaa vielä nautiskella, mutta
seuraavina kertoina toivoisi jo suoraviivaisempaa reittiä. Aloitimme Funchalin kierroksen
tutustumalla satamaan, taustalla ajatuksena siirtyä Quinta do
Lordesta Funchaliin kunhan autopilottilähetyksemme saapuisi. Satama
oli kuitenkin täpötäynnä, joka suunnalta kantautui
rakennustyömaiden meteli eikä sen edustalla olevat
ankkuripaikatkaan viehättäneet, joten päätimme, että Funchal ei
kuulu must visit -satamiemme joukkoon. Ehkä muutaman vuoden
kuluttua, kun saavat sataman laajennustyöt valmiiksi ja ympäröivät
puistot, rannat ja joenpenkereet suunnitellun kaltaisiksi, satama voi
ollakin houkutteleva, mutta toistaiseksi siellä on joka suuntaan
vain valtava rakennustyömaa.
Funchalissa on kauppahalli, jonne
suuntasimme hakemaan paikallisia eväitä. Ja siellähän niitä
olikin: passion-hedelmiä löytyi liki 10 erilaista, oli myös
syötäviä kukkia jne. Ostimme mukaan mm. Ananasbanaanin, joka ei
maistunut banaanilta lainkaan. Kauppahallin hinnat olivat noin
5-kertaiset normaaliin paikalliseen hintatasoon verrattuna eli
tinkivaraa on. Turisteille tyrkytetään ahdistukseen asti joka
suunnasta erikoisia hedelmiä maisteltavaksi, mutta kannattaa olla
tarkkana ettei hyväksy nuhjaantuneita, tuntikausia tiskeillä
kärpästen armoilla lojuneita palasia. Matkalla satamaan olimme jo
paikallistaneet Madeiraviinikellarit ja suunnitelleet menevämme
maistiaiskierrokselle lounaan jälkeen, mutta nepä eivät olleetkaan
enää auki, sillä Funchalin visiittimme sijoittui lauantaille,
jolloin suurin osa kaupoista yms. menee kiinni puolen päivän
jälkeen! Kulutimmekin iltapäivän rauhassa kävellen ympäri
kaupunkia ja parissa isommassa ostoskeskuksessa (joissa kaupat olivat
vielä auki) shoppaillen hieman heikolla menestyksellä.
|
Märkäpuvun pukeminen oli keikan haasteellisin osio! |
Kuvio oli simppeli: reissun järjestäjä
hakisi meidät satamasta, veisi pelipaikoille, vetäisi touhun ja
lopuksi kuskasisi takaisin satamaan. Näin myös kävi. Meidän piti
vain ottaa mukaan uima-asu, pyyhe sekä kastumista sietävät kengät.
Vastaavia reissuja tarjoaa useampikin pulju, mutta
Harmony in Nature oli joustavin haun suhteen ja niinpä olimmekin maanantaina klo 10
tila-autossa kolmen saksalaisen kera matkalla vuorille. Ohjaajat,
Ruby ja Hugo, olivat myös luonnollisesti kyydissä. Autolla ei
päässyt ihan perille vaan viimeisen 30min piti marssia jalkaisin.
Lisämausteen marssiin toi se, että vaatetuksena oli paksu ja kankea
märkäpuku. Matkalla aloituspisteelle pääsimme myös näkemään
(ja maistamaan) paikallisia hedelmiä ja yrttejä tuoreeltaan suoraan
puusta/pensaasta.
|
Suomessa kasvaa metsässä mustikoita, täällä banaani-passioneita |
Canyoningissa on tarkoitus laskeutua
kanjonia kävellen, köysien avulla sekä jopa hyppien (veteen).
Aluksi köysiharjoittelun jälkeen pääsimmekin liikeelle ja pian
oli ensimmäinen laskeutuminen: 11 metriä alas. Köydet kiinni ja
yksi kerrallaan alas. Pohjalla laskeutuminen veteen, joka oli
yllättävän syvää – noin 6 asteinen vesi freesasi kyllä kun
kahlasi kaulaaa myöten... Kaikki selvisivät tästä hyvin. Tämän
jälkeen käveltiin taas hieman eteenpäin kunnes olikin vuorossa
hyppy. Korkeutta ei ollut kuin pari metriä, mutta tuntui silti
kohtuulliselta. Hugo tarkasti aluksi, ettei vedessä ollut mitään
yllättävää ja Ruby hyppäsi esimerkkinä ensimmäiseksi.
Veneelle palatessa koettiin
positiivinen yllätys: veneen kannella odotti iso paketti –
autopilotti oli saapunut! Kaikki tilatut osat myös olivat mukana ja
nyt päästiin hieman hahmottelemaan mitä asennus edellyttäisi.
Tilasimme siis Raymarinen uuden Evolution-järjestelmäpilottipaketin,
jossa on mekaaninen työntövarsi työyksikkönä, älykäs
”keskusyksikkö”, 9-akselinen veneen liiketunnistin,
hallintapaneeli sekä ruorikulma-anturi. Kyseessä on kesän
uutuusmalli, joka mainospuheiden mukaan tunnistaa veneen
hienoisimmankin liikkeen ja tekee sen perusteella nopeammin
tarvittavat korjausliikkeet. No, jää nähtäväksi, ensin pitäisi
saada koko masiina asennettua paikalleen!
|
Joulu tuli ajoissa tänä vuonna! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti