Saatuamme ylitysmiehistön Kap Verdellä
veneeseen käytimme muutaman päivän veneen valmisteluun, erilaisten
turvallisuusasioiden ja varusteiden läpikäymiseen seklä yleisesti
veneen tsekkaukseen ja henkiseen valmistautumiseen. Olimme aikoinaan
ajatelleet sopivaksi lähtöpäiväksi noin 26.11. - tällöin ARC
olisi ehtinyt lähteä sopivasti Las Palmasista ja saisimme heistä
tarvittaessa hieman tukea. Valitettavasti korkeammat voimat olivat
tätä vastaan ja keli-ikkuna oli huono – epävakaista ja heikkoa
tuulta. Koska miehistön aikataulut painoivat päälle niin päätimme
lähteä tiistaina matkaan varautuen kuitenkin hieman pidempään
ylitykseen – parin viikon sijaan nyt voisi mennä kolmekin viikkoa.
Mindeloon oli saapunut kolmaskin
suomalaisvene, s/y Aida (joka nähtiin viimeksi Saksassa), joten
suomalaisedustus oli satamassa kohtuullinen. Lisäksi satamassa oli
myös virolainen katti Nordea. S/y Katariinan kanssa meillä oli
samat suunnitelmat ja päätimme lähteä keskiviikkona. Heikoista
tuulista johtuen kävimme vielä Ilkan kanssa hakemassa paikalliselta
huoltoasemalta lisää dieseliä, jolloin meillä oli yhteensä
260L+10L=270L menovettä. Tämä riittäisi ehkä noin reiluun
kolmasosaan matkasta, eli koneella ajaen emme Atlanttia voisi
ylittää.
Mindelon satama-allas |
Mindelon satama |
Ilkan kanssa polttoaineostoksilla, paikallinen veijari oli tyytyväinen kauppaan. |
s/y Katariina lähtee ylitykselle |
Tiistaina 26.11. klo 13.15 s/y
Katariina lähti kohti Barbadosta ja meidän lähtö oli muutamaa
tuntia myöhemmin. Plotterista katsoimme, että matkaa Barbadokselle
olisi 2020 nm lyhintä ja suorinta reittiä. Olimme jo päättäneet
ennen lähtöä, että vahtivuorot ovat 3h pituisia jakautuen niin,
että aluksi on 3h stand-by (tehtävänä lähinnä vahtivuorolaisen
viihdyttäminen ja tukeminen, purjeiden säätö yms.) ja tämän
jälkeen varsinainen ruorivuoro 3h. Tämän jälkeen olikin 6h
vapaavuoroa, kunnes taas alkoi stand-by. Näillä järjestelyillä
jokainen sai yhden ohajusvuoron yöllä ja yhden päivällä ja
riittävästi lepoa – todellista luksusta verrattuna kahdestaan
purjehdittuun Kanaria - Kap Verde -pätkään.
Ensimmäinen ilta ja yö meni
rauhallisesti purjeilla ja koneella, seuraavana aamuna jo saimme
purjehtia, mutta kokonaisuutena alkupätkä meni pitkälti verrattain
keveissä tuulissa välillä moottoroiden ja välillä purjein.
Päivisin käytimme spinnua, joka antoikin kohtuullisen vauhdin.
Konetta käytimme matalilla kierroksilla 1500-1600 rpm, jolloin
kulutus oli hyvin maltillinen ja vauhti virroista riippuen 4,5-5,5
solmua.
Torstaina saimme tiedon, että alueella
on odotettavissa ukkosta ja puuskia illasta lauantaihin asti. Tämä
oli hyvä ja yllättävänkin osunut tieto, sillä vielä samana yönä
iski päälle kunnon ukkosmyräkkä, jossa yritimme parhaamme mukaan
väistellä salamia. Tämä oli ehkä henkisesti raskain yö ja
aamulla oli vain tasaisen harmaata sekä sateista. Myös seuraavana
yönä oli jonkin verran ukkosta, mutta onneksi paljon vähemmän.
Lauantaina sitten olikin aurinkoista ja tuulet heikkenivät
olemattomiksi.
Seuraavaksi alkoikin tuulien metsästys.
Satelliittipuhelimella latasimme säätiedot (grib) läppärille ja
päätimme jatkaa yhä kohti lounasta, jossa 12.-13. aste tarjoaisi
parhaimmat tuulet lähipäivinä. Näytti myös siltä, että tuulet
olisivat siellä normalisoitumassa myöhemmin, eli saisimme sieltä
tuulen loppumatkaksi. Ennusteet ovat ennusteita ja välillä oli
tuulta, välillä ei. Yllättäen tuulensuuntakin vaihteli kovasti
eli saimme vastaista ja myötäistä, sivutuulta ja täysin pläkää.
Täysin peilityyni Atlantti (ja siis ihan keskellä valtamerta) oli
jokseenkin outo ja absurdi näky.
Koneajoa valtamerellä |
Tässä vaiheessa jo hieman viriää tuulta - edelleen keskellä Atlanttia! |
Tätä jatkui ja 5.12. vietimme illalla
puolivälin juhlaa – ensin tuli täyteen 1000nm linnuntietä ja
heti perään puoliväli ja sitten Barbadokselle olikin enää alle
1000nm. Juhlistimme tapahtumaa skumpalla ja tapaksilla. Seuraavana
yönä päälle iski squalli, eli paikallinen puuska, jossa
tuulennopeus nousi hetkessä jopa 10 m/s sekä vaihtoi hieman
suuntaa. Lisäksi näissä tuli helposti myös vettä ja oikein
reippaasti. Yhden tällaisen osuessa yöllä kohdalle sattui
vahinkojiippi (sekä preventteri että levanki pettivät), jonka
tuloksena isopurje sai osumaa ja pari lattaa meni säpäleiksi.
Henkilövahingoilta onneksi vältyttiin.
Suurta ylpeyttä kapteenille
tilanteessa toi se, että veneen naisisto nousi heti uniltaan ja
saapui kannelle turvavarusteet päällä, riensi mastolle ja hetkessä
saimme isopurjeen turvallisesti alas. Näin pitääkin olla, eli
tilanteen ollessa päällä toimitaan eikä jäädä ihmettelemään
ja voivottelemaan mahdollista kastumista. Tämä herätti meidät
kaikki yleisestikin ajattelemaan turvallisuusasioita tarkemmin sekä
suhtautumaan yövuoroihin kriittisesti.
Seuraavaksi oli vuorossa
itsenäisyyspäivä, joka ei ihmeempää kelillisesti tarjonnut,
paitsi ruokailun osalta: natchopeti ja jälkiruoaksi suklaakakku
kermavaahdolla. Tämän jälkeen menimmekin vain genualla ja tuulet
alkoivat hieman vakiintua. Keskiviikkona aamulla verrattain
leppoisassa kelissä kuului yllättäen kova pamaus, johon emme heti
keksineet syytä, vaikka kiersimme veneen. Vaihtoehtona oli törmäys
johonkin tai sitten joku osa oli pettänyt, lähinnä mastosta.
Hieman valoisammassa huomasimme heti, että toinen alavantti on
mennyt useammasta säikeestä poikki ja oli hieman löysä.
Vähensimme genuaa ja asetimme spinnun alagaijan kiinni varvaslistaan
kiinni tukemaan mastoa. Näin menimme iltaan asti, jolloin
käynnistimme koneen (squalli yöllä rikkinäisellä rikillä ei
olisi kiva). Painelimme koneella koko yön ja aamulla tuuli oli
kääntynyt niin, että se tuli suoraan perästä – emme voineet
siis järkevästi käyttää genuaa ja leikkaamalla tuuleen olisi
matka-aika taas kasvanut entisestään. Päätimmekin jatkaa
koneella.
Koneella ajo tarkoitti sitä, että
meidän piti tankata lennosta. Tämä oli melkoinen suoritus
kohtuullisessa aallokossa varsinkin kun käytimme tankkauksessa
suodatinta. Saimme kuitenkin tankkauksen tehtyä ja pikaisen
laskutoimituksen sekä arvausten jälkeen voitiin todeta, että nyt
riittää polttoaine perille asti. Tämä olikin turvallisuuden takia
fiksuin ratkaisu. Sääli vain, että viimeiset päivät meillä oli
paras tuuli ja olimme vihdoin löytäneet pasaatituulet.
Viimeiset päivät laskimme matkan
edistymistä tarkkaan ja viimeisenä yönä saimmekin vihdoin
Barbadoksen valot näkyviin. Saaren lähellä allokko oli
agressiivisempaa vajaan tunnin kunnes helpotti. Olimme saaneet s/y
Katariinalta viestin hyvästä poijupaikasta ja he tulivatkin
näyttämään sen meille vielä keskellä yötä. Klo 07.50 olimme
saaneet veneen poijuun ja saimme sammuttaa koneen. Oli aika juhlistaa
suoritusta. Hauska yksityiskohta poijupaikassa oli se, että olimme suoraan Hiltonin hotellin edustalla. Siellä joku katseli kateellisena kun me olemme omalla veneellä ja me puolestaan himoitsimme tasaista huonetta, suihkua jne.
Hilton |
Seuraavana aamuna lähdimme veneellä
laivasatamaan hoitamaan sisäänkirjautumiset ja samalla myös Marios jäi kyydistä jatkaakseen lomaansa Barbadoksella muiden vesiurheilulajien parissa. Me muut palasimme
takaisin venekerhon poijulle, joskin tällä välin Katariinan
porukka oli ennättänyt varata meille jo toisen poijun lähempänä
rantaa. Onnellisena kiinnityimme uudestaan, kävimme uimassa (vesi
+28'c) ja söimme hernekeittoa ja pannukakkua, jota emme olleet
voineet tehdä veneellä torstaina kelistä johtuen. Kyllä maistui.
Sen jälkeen lepäsimme ja siivosimme venettä. Illalla Katariinan
väki tuli vielä veneelle ja vertailtiin kokemuksia ylityksestä
sekä suoritettiin asianmukaiset palkintoseremoniat Maestroiden
välisestä Trans-Atlantic Racesta. Lys-kertoimiin liittyneistä
epäselvyyksistä johtuen palkinnoille pääsi peräti kaksi
Maestroa, eli ns. winwin-tilanne.
Laivasataman jollat |
Laivasataman jollat |
Yleisesti:
Reissu oli kelien osalta yllättävän
leppoisa, mutta myös heikkotuulinen. Sanonta ”kerran kun purjeet
virittää lähtiessä ja sitten Karibialla ottaa alas” ei
pätenyt meillä. Alkumatkan rauhallinen meri tarjosi toisaalta hyvät
mahdollisuudet monipuoliseen ruoanlaittoon ja söimmekin varasin
hyvin. Sitten saatiinkin oikeastaan kaikki mahdolliset kelit, joten
ihmeteltävää oli.
Pieniä vahinkojakin sattui matkalla,
eli saimme isopurjeeseen aukon, pari lattaa säpäleiksi, spinnupuomi
on nyt parissa osassa, toinen alavantti on poikki sekä muuta
pienempää. Yhtänä yönä tricolor ei toiminut, mutta mystisesti
tämä oli vain yhtenä yönä ja ongelma korjaantui itsestään.
Lisäksi oli jotain muuta pientä, mutta ei ihmeitä. Matka oli
kuitenkin melkoinen rasitus miehistön lisäksi myös veneelle, joten normaalia
kulutustahan tämä lähinnä - matka kuitenkin vastasi paria normikesää.
Yhteenveto:
Matka yhteensä: 2244 nm (optimireitti
n. 2020 nm)
Matka-aika: 17 vrk 14h.
Keskinopeus: 5,3 solmua
Parasta: tähtitaivas, saapuminen
perille, purjehdus hyvissä olosuhteissa, aikataulun pitäminen
Huonointa: jatkuva keikkuminen, osien
ja varusteiden hajoaminen, ukkoset, hidas eteneminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti