Suunnitelma

Miksi? Miksei.

Suomen talvi on aika ankea: kylmä, märkä, masentava, jäätävä, pitkä jne. Tarvitaan vaihtelua. Karibia on uusi Thaimaa, joten sinne siis. Nuukina säästetään menemällä sinne omalla veneellä, mikä luonnollisesti lisää hieman matka-aikaa: Suomesta lähdetään kesäkuussa ja heti 6kk päästä ollaankin jo pelipaikoilla. Pitkän matka-ajan vastapainona on kuitenkin puoli vuotta talvehtimista Karibian lämmössä.

Ellei ihmeitä tapahdu, karkea reittisuunnitelma on seuraava:
  • Suomesta Gotlannin ja Öölannin kautta Bornholmiin, josta Saksaan.
  • Kielin kanavasta Pohjanmerelle, Delfzijlin kautta Hollannin kanaville, joita pitkin Amsterdamiin.
  • Amsterdamista takaisin Pohjanmerelle, jota Belgian ja Ranskan rannikkoa pitkin Englannin kanaaliin.
  • Englannin kanaalin jälkeen Biskajan yli Luoteis-Espanjaan ja siitä etelään Espanjan ja Portugalin rannikkoa. 
  • Etelä-Portugalista Madeiralla, josta puolestaan Kanarian saarille.
  • Kanarian saarilta Kap Verdelle, mistä lähdemme ylittämään Atlanttia kohti Barbadosta.
  • Barbadoksen jälkeen onkin vaihtoehtoja: Grenada, St Vincent ja Grenadiinit, St Lucia, Martinique, Dominica, Guadeloupe, Antigua, St Barts, St Martin, BVI, USVI jne.
  • Vapun aikoihin suunnataan varmaan Bermudalle, josta puolestaan jatketaan Azoreille.
  • Azoreilta Brittein saarten kautta Ranskan ja Belgian ohi Hollantiin.
  • Hollannista Saksaan, Kielin kanavaa pitkin Itämerelle ja takaisin Suomeen. 
  •  

Kyseessä on melko perinteinen reitti Karibian kierrokselle ja aikaa meillä on varattu leppoisaan ja kiireettömään menoon. Lähtö on kesäkuussa 2013 ja paluu kesällä 2014.

Tämä on siis suunnitelma, mutta suunnitelmat harvoin toteutuvat täydellisesti ajatellulla tavalla. Lieneekin selvää, että matka etenee omalla painollaan ja saattaa edellyttää erilaisia reittivalintoja sekä erilaista aikataulua. Toki on olemassa sekin vaara, että Karibialta ei halua palata...

1 kommentti: