tiistai 5. elokuuta 2014

Gotlanti: Visby, Lickershamn ja Gotska Sandön

Byxelkrokista lähdettiin aamulla ja aluksi saatiinkin purjeet hyvin vetoon, mutta Öölannin pohjoispuolella tuuli kääntyi perän ympäri. Muuten ei olisi ollut ongelmaa, mutta nyt aallot tulivat yhä sivulta ja heikko myötäinen ei riittänyt pitämään purjeita kireänä -> purjeet paukkuivat. Vaihdettiin hetkeksi Volvolle. Tunnin parin päästä sivuaallokko pieneni ja tuulikin tuli enemmän sivulta, jolloin purjeet toimivat taas hyvin. Aurinko paistoi, laitettiin musiikkia soimaan ulkokajareista ja meno oli mukavaa.

Matka ei ollut pitkä, alle 50nm, joten pian Gotlanti ja Visby näkyivät. Visbyn aallonmurtajan lähellä perässämme tullut ruotsalainen purjevene sai meidät kiinni ja jostain ihmeen syystä tuli ihan viereen. Sitten vieressämme se kääntyi meitä päin! Tarkoituksena heillä oli laskea isopurje, mutta ilmeisesti eivät katsoneet yhtään minne ohjasivat. No, Hanna sai väistettyä, joten kiusalliselta törmäilyltä vältyttiin. Huudeltiin vielä toisillemme, mutta naapuriveneessä eivät kai edes tajunneet tilannetta. Otimme pian itsekin purjeet alas ja jatkoimme satamaan.

Visbyn ulkosatamassa oli hyvin tilaa, mutta myös sisäsatamassa oli muutama vapaa paikka, mutta ne täyttyivät melko nopeasti. Täällä oli jo peräti 4 suomalaisvenettä! Nyt satamamaksuun (250Sek) muuten kuuluu 8h wlan-aikaa ja lisää voi ostaa 8h/10Sek. Meillä on paikallinen prepaid 3g-liittymä, joten datailu onnistuu muutenkin, mutta hyvä ja tervetullut lisäpalvelu (halvempi ja järkevämpi kuin aiempi). Tuo 3g-dataliittymä onkin ihan fiksu: toimii Ruotsissa ja Tanskassa kuukauden ja sisältää 1Gb dataliikennettä. Hintaa tällä oli 100Sek, eli noin 11euroa, ja samaan hintaan sai vielä mokkulan!

Visbyssä käytiin shoppailemassa, korjattiin vessa (taas) ja kierreltiin kaupungilla. Keli oli mitä mainioin ja väkeä riitti. Kallis oli kuitenkin selvästi jo hiljentynyt, vaikka olikin vielä auki. Pari päivää oltiin Visbyssä, mutta sitten jatkettiin Lickershamniin. Matka oli lyhyt ja vaihtelevan tuulen johdosta mentiin kombinaattia. Perillä hyvin tilaa ja 2 suomalaisvenettä. Satamamaksu 155Sek ilman sähköä.

Lickershamnissa on aina ollut mukava grillata aallonmurtajalla katsoen auringonlaskua, mutta nyt tuli sellainen sade, ettei ulkona voinut laittaa ruokaa. Sen sijaan mentiin uimaan! Vesi oli puhdasta ja itämeren mittakaavassa lämmintä, mutta ei silti Karibian tasoa. Freesasi kyllä ja olihan edellinen uimareissu itämerellä ollut yli vuotta aiemmin.

Aamulla satamassa oli enemmän suomalaisia kuin ruotsalaisia veneitä! Lähettiin sopivassa sivutuulessa kohti Gotska Sandön saarta. Olimme jo Karibialla höpisseet pysähtyvämme tänne joku kerta ankkuriin ja nyt oli sen aika. Siirtymä oli aika mukavaa purjehdusta ja yllättävän myöhään matala saari ilmestyi näkyviin.

Tuuli oli kaakosta, joten saaren luoteisosasta lähdettiin etsimään sopivaa ankkuripaikkaa. Näimme jo kauempaa pari venettä ankkurissa ja menimme samalle suunnalle, joskin rannemmaksi, jossa syvyys oli 4 metriä. Laskettiin tuttuun tyyliin riittävästi ketjua ja pakitettiin leka kunnolla kiinni. Aallot osuivat tähän hieman ja tuuli, noin 7-10m/s, nyki venettä. Ei kuitenkaan mitään uutta reissulla, joten asia ei edes häirinnyt. Pari vuotta sitten ei olisi tullut kuuloonkaan. Niin sitä muuttuu...

Seuraavaksi täytettiin kajakki ja melottiin rantaan. Saarta kiertää upea hiekkaranta, joka on rannassa aika pitkään matalaa. Teimme kohtuullisen kävelylenkin ja löysimme majoitusalueen, huoltorakennukset ja muut. Suurempia palveluita ei löytynyt, mutta eipä juuri kaivattukaan. Jotain Ruotsin puolustusvoimien kalustoa näkyi. Paluumatkalla kierrettiin saaren pohjoiskärjen kautta, jossa leveällä hiekkakaistaleella käyskenteli tuhansia lokkeja ja tiiroja. Täällä oli myös komea auringonlasku. Veneelle palattiin sundownereille. Yllättäen naapurivene ei laittanut mitään ankkurivaloa. Meillä ankkurivalon lisäksi on nippu aurinkokennovaloja ympäri sitloodaa.

Aamulla olo oli hieman kuin Karibialla: vene heilui, olimme ankkurissa, ilma oli lämmin (mutta ei kuuma), vieressä saari ja upea hiekkaranta. Merivesi (23‘c) oli paikoin turkoosia, mutta lähinnä sinilevästä johtuen. Kannella ollessa havaittiin, että taaksemme oli tullut yön aikana 2 purjevenettä. Onneksi eivät osuneet pimeään veneeseen... Lounaan jälkeen katsoimme sopivaksi jatkaa matkaa. Gotska Sandön oli kyllä pysähdyksen arvoinen, jota voi suositella - Itämeren Karibia! Pätkäisee myös sopivasti matkan Gotlannista Sandhamniin, Ahvenanmaalle tai muualle.