lauantai 28. syyskuuta 2013

Cascais & Sines

Briefly in English:

We left Nazare and headed past Peniche to Cascais, where we anchored instead of going in to the harbour. There were many other boats as well nad just a little wind. We stayed there for the night and in the morning we wnet in to the harbour. Cascais harbour is very nice with good services but also fairly expensive. On the other hand – every boat gets a welcome bottle of wine.

From Cascais it was easy to get to Lisbon with the train (just 30min) and we ended up doing a day trip there. Early on the next morning we left Cascais and motorsailed to Sines. The captain's parents came there for few days and the idea was to go to Madeira from Sines. However, the winds have been from east for the last few days and the same will continue for the middle of next week so we will be spending a little more time in Sines than planned. Nevertheless – weather is ok, some showers every now and then but warm and sun is shining occasionally.


Nazaresta lähdimme suunnitelman mukaan Penichen ohi Cascaisiin, jonne saavuimme vielä mukavasti valoisaan aikaan. Olimme ajatelleet mennä satamaan, mutta ankkuripaikka vaikutti houkuttelevalta ja toisaalta satama olisisi toistaiseksi reissun kallein, joten päätimmekin ankkuroitua yhdeksi yöksi. Ankkuri tarttui hyvin kiinni ja jäimme kannelle ihailemaan auringonlaskua. Laitoimme veneellä illallisen ja menimme nukkumaan. Yöllä heräsin ankkurivahdin hälytykseen ja kävi ilmi, että tuuli oli loppunut lähes totaalisesti ja vene siirtynyt hieman. Tästä sitten tabletin herkkä ankkurivahtisovellus oli alkanut huutamaan. Plotterin ankkurivahdissa oli ollut parempi suoja-alue.

Aamulla herättyämme huomasimme, että Homelessin miehistöltä oli tullut viesti – he olivat saapuneet aamuyöllä Cascaisiin ankkuriin ja kyselivät meidän sijaintia. Hölmistyneenä menimme kannelle katsomaan ympärille ja yllättäen pieni punainen vene löytykin aivan vierestämme ankkurista – eivät olleet huomanneet meitä pimeässä. Olimme päättäneet mennä samana päivänä Lissaboniin (Cascaisista menee suora juna Lissaboniin) ja sitä varten oli helpompi olla satamassa. Nostimme ankkurin (nousi hyvin), koukkasimme Homelesssin vierestä muutamien tervehdyshuutojen kera ja menimme Cascaisin sataman polttoainelaituriin.

Saattajat tulivat taas merellä viereen

Cascaisin lahdella ankkurissa

Aamulla Cascaisissa: ensimmäinen vene vasemmalta s/y Homeless

Bossin kisakalikka, vastaavalla (joskin toisella) tehtiin legendaarinen keel walk..

Cascaisin satamassa saapuvat veneet tulevat ensin polttoainelaituriin tai sen jatkeeseen, josta pääsee satamakonttoriin, jossa puolestaan hoidetaan sisäänkirjaus ja osoitetaan venepaikka. Me tankkasimme samalla veneen polttoainetankin täyteen dieseliä (hinta 1,45€/l). Satamamaksu puolestaan maksetaan vasta lähtiessä. Huominarvoista oli se, että satamaan kirjautuessa saa tervetuloviinipullon ja satamaan voi kirjautua lyhyemmäksikin aikaaa esim 6h (tällöinkin saa saman pullon). Saimme sataman toiselta sivulta hyvän aisapaikan ja pian tämän jälkeen lähdimmekin Cascaisin keskustan kautta junalla Lissaboniin.

Junia lähti noin 15min välein ja matka kesti noin 30min, eli yhteys on helppo ja nopea. Tätä voi myös kutsua rantaradaksi, sillä junasta oli paljolti merinäköala. Junalippu oli teknisesti samanlainen kuin Portossa, mutta erilainen kuitenkin, eli niitä Porton lippuja ei voinut ladata tässä vaan jouduimme hankkimaan uudet. Niin tai näin, junamatka eestaas Lissaboniin maksoi alle 5€/hlö. Myös täällä tuli lipuntarkastaja.

Lissaboniin päästyämme olimme hetken ihmeissämme kun selkeää keskustaa ei löytynyt, mutta toki paikalllinen aleksi kaikkine kauppoineen löydettiin. Jos Cascaisissa oli ollut lämmin niin Lissabonissa oli todellinen helle – täällä ei juuri ilma vaihtunut ja kuumuus miltei pakotti ostoksille ilmastoituihin liikkeisiin. No, saldoksi tuli jokunen paita. Paluumatkan juna-asemalle kävelimme joen reunustaa kävellen, mikä tuntui olevan paikallistenkin mieleen, rantapenkereillä lötkötti väkeä runsain määrin. Lissabonissa olisi varmasti saanut kulutettua paljon enemmänkin aikaa, mutta helle vei suurimman innon. Täpötäysi museoraitiovaunu helteellä ei myöskään innostanut.

Cascaisin ankkurilahti

Lissabon

Lissabon

Lissabon ja jokunen kajakki museon edessä

Cascaisilainen poliisiauto. Minne ne roistot laitetaan - takakonttiin vai pelkääjän paikalle?!


Cascaisissa kävimme vielä pikaisesti kaupoissa sekä paikallisen mäkkärin kautta kokeilemassa Portugalin erikoisannoksia bifanoita– ihan ok, muttei mitenkään ihmeellistä. Sitten veneellä pienet valmistelut seuraavan päivän aikaista lähtöä varten ja illalla Homelessin porukka tuli vielä käymään.

Cascaisissa olisi toki viihtynyt paljon pidempäänkin, kylä on hieman turistimainen (ja hinnat sen mukaiset, Suomen tasoa), mutta kuitenkin paljon virikkeitä ja palveluita. Halusimme kuitenkin lähteä Sinekseen, sillä nykyiset olemattomat tuulet olisivat kääntymässä vastaiseksi ja Sinekseen oli tulossa kapteenin vanhemmat käymään. Cascaisin satamamaksua suorittaessa kävi ilmi, että hinnaston hintoihin lisättiin vielä verot, jolloin meille hinta oli 44€/yö. Täällä sesonkin vaihtuu 1.10. eli syyskuun jälkeen satamamaksu onkin enää 22€/yö. Niin tai näin, Cascais oli siisti ja hyvä satama, ehkä paras tähän mennessä.

Cascais

Cascais

Maisemaa Portugalin rannikolla


Matka Sinekseen ei ihmeitä tarjonnut – painelimme koneella ja välillä otimme purjeita avuksi, mutta tuuli pysyi hyvin heikkona. Delfiinit tulivat taas ja erilaisia kalamerkkejä riitti pujoteltavaksi. Saavuimme Sinekseen valoisaan aikaan ja yllätyimme kuinka tyhjä satama oli. Satamakirjoissa neuvotaan menemään polttoainelaituriin joka toimii samalla myös vastaanottolaiturina ja sieltä satamakonttoriin saadakseen paikan, mutta meidät ohjattiin suoraan aisapaikalle. Palvelu oli ystävällistä ja kävi ilmi, että täällä on vartiointi 24/7. Satamamaksu täällä on 22€/yö, joskin viikon saisi 6 yön hinnalla.

Satama on sisemmän aallonmurtajan suojassa ja samassa pohjukassa voi olla myös ankkurissa, kuten pari venettä olikin ennen tuulien voimistumista. Johonkin lisähintaan ankkuripaikatkin voivat käyttää sataman fasiliteetteja. No, satama on varsin asiallinen ja hyvä paikka odottaa kelejä Madeiralle. Meillä oli ajatuksissa lähteä Madeiralle kuun lopussa, mutta pari päivää on ollut voimakkaita etelätuulia, jotka ovat myös saaneet allokon nousemaan. Tämä näkyy satamassa siinä, että veneet vellovat ja nykivät. Hieman epämiellyttävää ja meluisaa, muutama joustinkin on napsahtanut poikki. Samalla saimme myös sateita.

Emme kuitenkaan valita – olemme satamassa, ulkona on lämmin ja meillä on netti, paljon dvd-leffoja sekä kirjoja. Toki veneessä olisi paljon kaikkia huoltotöitäkin jos aika tulee tylsäksi, mutta jatkuva nykiminen tekee siitä hankalaa. Täällä on aika vähän vierasveneitä, alle 10, mutta kaikki tuntuvat odottavan parempia kelejä. Täällä kävi yksi hollantilainen Swan 56 kääntymässä, mutta se jatkoi matkaansa Gibraltarille sekä suomalainen Lagoon 440 (s/y Paradise), jonka porukkaan ei valitettavasti saatu kontaktia. Muutoin satamassa on parin irlaintilaisen, hollantilaisen ja saksalaisen venekunnan lisäksi yksittäiset edustukset Espanjasta, Norjasta, Kanadasta ja Suomesta.

Sines

Sines

Muurigekko?

Hanna ja trendikäs Vespa Sinesin linnoituksen vieressä

Sines ei kaupunkina ole ihmeinen: verrattain pieni, olematon vanha kaupunki, vähän palveluita sekä kaikki suuremmat kaupat sijaitsevat vähän syrjässä, mutta kävelymatkan päässä (ainakin meidän mielestämme). Sines lienee parhaiten tunnettu siitä, että se on Vasco da Gaman synnyinkaupunki. Kaupungin sankarille onkin pystytetty linnoituksen viereen patsas, hänen mukaansa on nimetty katuja, kouluja jne. Kävimme katsomassa ilmaisen museon (sijaitsee linnoituksessa), mutta se ei ollut kummoinen. Ravintolat ovat enemmänkin kuppiloita, ja jouduimme turvautumaan nettii löytääksemme paikkoja mistä saisi oikeaa ruokaa. Löytyikin eräs Tripadvisorissa paljon kehuttu paikka, Adeca de Sines, ja suunnistimme sinne. Paikka oli pienen pieni eikä lainkaan houkuttelevan näköinen, mutta rohkaisimme mielemme ja astuimme sisään.

”Menu” käsitti paikan erikoisen, paistetut kanankoivet, pihviannoksen ja kala-annoksen. Yhteistä kieltä ei juuri ollut, mutta meidät kutsuttiin keittiön puolelle tutustumaan tarjontaan ja saimme siellä selville, että kala oli loppu ja päivän pihviannos oli kalkkunaa. Tilasimme siis yhden kana-annoksen ja yhden kalkkuna-annoksen. Aloimme epäillä kielimuurin työntyneen väliin kun pöytään tuotiinkin pian molemmille oma kana-annos. Tarjoilija huomasi hämmentyneet ilmeemme ja viittoi kohti takkagrilliä, jossa kalkkuna-annos oli valmistumassa. Kana-annokset syötyämme oli kalkkunan vuoro, niitäkin tuli kaksi annosta. Kanat olivat hyviä, kalkkuna ok, viini tuli väärän värisenä (tilattiin valkoista, mutta tulikin punaista), ja sitten olikin aika jännittää laskua, että kuinka monikertaisena se vuorostaan tulisi. Lasku oli 15 euroa. Tämä siis neljästä annoksesta ja kolmesta juomasta (olut, viini, vichy).

Tuulet näyttävät hiljalleen heikkenevän viikonloppuna ja pääsemme ehkä viikon päästä jatkamaan matkaa. Koska Madeiralle on kuitenkin matkaa noin 500nm (~900km) niin haemme sopivaa keli-ikkunaa ainakin 4 vuorokaudelle. Sopiva keli puolestaan on maltillinen aallokko sekä kohtuullinen (sivu)tuuli. Juuri nyt allokko on yli 3 metristä, tuuli on täysin vastainen ja voimakas. No, mikäs täällä odotellessa. Monet muut suomalaiset venekunnat jumittavat nyt jossain Cascaisin lähellä. Oudosti sadekuurojen välissä paistaa aurinko ja on todella lämmin, toisaalta vettä voi tulla sataessa todella paljon – eilen ei nähnyt sateelta edes viereistä rantaa! No, tulipahan samalla kansi kunnolla huuhdeltua...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti